Nekromanti [This Is Pulp] Beskrivning av beställningsbilder

Rickard

Urverk speldesign
Jag har fått tag på en illustratör (jippie!!) och ska nu skriva ihop lite information om de tolv arketyperna. Jag har två tankar med tråden. Dels, vad ska man ha för information?

Det enda jag tänker mig är att personerna ska vara aktiva på bilden - de ska göra något - och att kvinnorna inte ska vara sexualiserade rent fysiologiskt (stora bröst, breda höfter, smal midja). Vad mer ska jag beskriva? This Is Pulp är steampunk + 1930-tal + magi + nazister + inkapyramider + djungel + awesome action.

Enligt wilper på NNO:s podcast så är det (fritt från minnet) bättre att ge tydliga direktiv än "rita vad du vill".

/Han som följer upp med sin andra tanke i tråden i nästa inlägg istället

Rickard

Urverk speldesign
Den andra tanken med tråden är att ni kan ge förslag på hur bilderna ska se ut. Det är tolv arketyper som jag behöver bilderna till och efter att ha tittat på hur formulären kommer att se ut så kommer det nog att bli halvbild. Alla, förutom George, kommer att vara i åldersspannet 23-29 år. George kommer att vara 12.

Dorothy Melton
The absent-minded historian that dabbles with the occult (vindmagi)

Betty Porter
The daring pilot that solves everything in the last second

Helen Calloway
The curious reporter that picks up rumors easily

Charles Edwards
The cynical detective that’s used to get a punch or two

Mary Bradbury
The driven explorer with a tail of underlings

James Charlton
The elegant thief that always comes prepared

Ruth Hughes
The mad scientist with tons of gadgets

George Miller, Jr.
The nosy kid that always shows up everywhere

William Jenkins
The self-righteous big-game hunter with its trustworthy dog

John Fitzgerald
The snooty professor that always seems to get in trouble

Robert Fletcher
The spoiled actor with a heart of gold

Margaret Baker
The unscrupulous fortune hunter with two guns blazing

Den enda jag har en klar bild över är just George, där pojken ska titta ur ur en sarkofag och ha en gubbkeps på sig. Den galna forskaren Ruth har jag svårt att komma på något som inte är überklyschigt. Ok, This Is Pulp är klyschig så det skriker men jag föredrar bilder som formar nya tankar än fastställer redan gamla. George har exempelvis en förmåga att dyka upp överallt, vilket illustreras med bilden.

/Han som undrar hur hundrackarn ska vara med på en halvbild

solvebring

Superhero
Tja, allt det där är ju jättebra. Det är grymt bra att t.ex. som du gjort säga vilken stil man vill ha och liksom övergripande saker som "Jag vill att alla är aktiva. Även kvinnorna. Inga apatiska barbies". Sedan hjälper ju koncept, sådana du skrivit upp för varje arketyp. ... Inte bara "Cool pulp... Öhm, nazister och Indiana Jones, tack!" för som wilper hintade i podcasten blir det lite väl löst.

... Vad som verkligen är bra dock, fast som kanske inte behövs när man redan varit ganska noggrann – vilket jag tycker att du varit – är bildmanus. Man skriver helt enkelt vad man vill att bilden ska föreställa: "En kvinna i 40-talsflygarkläder slår ned SS-soldat med skiftnyckel."

Fast det är iof olika vad man gillar. En del illustratörer vill inte bli fullt dirigerade utan vill helst bara ha riktlinjer och ett bra utgångsläge. Det tycker jag att du har. Andra föredrar dock fulla bildmanus där de får varje illustration beskriven för sig i detalj. Beskriv en bild relativt övergripande och inte i riktig detalj, lämna lite åt tecknaren. Det skulle jag göra och jag skulle just vilja teckna på det sättet; bildmanus, but not too much.

solvebring

Superhero
Han said:
Dorothy Melton
The absent-minded historian that dabbles with the occult (vindmagi)
Kvinna bakifrån, i ökenutstyrsel står i en kraftfull pose med resta armar. Framför henne virvlar sand och en förut nedgrävd pyramid eller liknande friläggs?

Betty Porter
The daring pilot that solves everything in the last second
Seglar/surfar genom luften, i förgrunden, på någon flygplansvrakdel medan flygplanet kraschar i bakgrunden? ... Alternativt plan som krossad mot bergssida i bakgrunden och en pilot dalande i ett paraply i förgrunden?

Helen Calloway
The curious reporter that picks up rumors easily
Sitter i baren med en snubbe eller tjej som har ryggen snett mot oss. Helen är vänd mot oss. Skrattar, ser glad och charmig ut och håller uppmanande en lätt hand under botten på informatörens glas?

Charles Edwards
Tweedprydlig herre står stadigt med boxargarden uppe, mot två annalkande spöken; "Come on!"? ... Alternativt händerna i sidan med kaxigt höjda ögonbryn; "Ghosts? Naaaah, I don't think so!"?

Mary Bradbury
The driven explorer with a tail of underlings
Äventyrsklädd kvinna med fötterna upplagda på ett flådigt skrivbord, pratar i telefon. På väggen i bakgrunden hänger djurhuvuden, exotiska masker och dylikt? ... Alternativt, några fiender hotar äventyrsklädd kvinna som knäpper med fingrarna. I bakgrunden bakom henne ser man siluetter av undsättare med hissar ned sig ovanifrån med hjälp av linor – eller kanske fallskärmshoppare?

James Charlton
The elegant thief that always comes prepared
I förgrunden ryggtavlan av två poliser med sina vapen riktade framåt, mot bildens mitt. I bildens mitt står en skönt avslappnad snubbe i en The Spirit-liknande utstyrsel, nonchalant lutad mot en kanon?

Ruth Hughes
The mad scientist with tons of gadgets
Undervattensbild: Kvinna klädd i labbrock, Batman-plottrigt bälte, pannlampa och goggles sjunker mot botten på grund av en överpackad ryggsäck vars remmar hon är i stad med att skära loss?

George Miller, Jr.
The nosy kid that always shows up everywhere

... Den har du ju redan kirrat.

William Jenkins
The self-righteous big-game hunter with its trustworthy dog
I förgrunden har vi några personer står till axlarna i kvicksand. Bortanför dem, i bildens centrum, står en snubbe med en hund brevid sig. Snubben vinkar nöjd med ena handen adjö till dem i kvicksanden, under den andra armen bär han en värdefull statyett eller liknande?

John Fitzgerald
The snooty professor that always seems to get in trouble
Herre i lite stiligare labbutstyrsel står vid ett bord med en massa dubblande flaskor och tjosan. Han iakttar det hela med överlägsen mot och antecknar i ett litet block. Bakom honom i mörkret kommer långa tentakler slingrande – eller kanske zombies eller något cool jätteapa med en massa kablar och skit? ... Alternativt, snorkig herre med professorfrilla och tjocka glasögon står i förgrunden och håller på att dra i en spak. Bakom honom kommer andra springande – kanske kastar de sig – med panikartade ansktsuttryck och utsträckta armar; "Nooo!"?

Robert Fletcher
The spoiled actor with a heart of gold
En ung man – kanske klädd i renässansteaterkläder, eller i vita kostymbyxor; en snygg svart kostymjacka; en ledig skarf, och fint bakåtkammat hår – kastar sig framför en annan man eller kvinna och tar en kula i bröstet åt denne.

Margaret Baker
The unscrupulous fortune hunter with two guns blazing
En kvinna i Captain Morgan-liknande pose, med foten på en skattkista. Båda händerna är lätt höjda; en fet rykande pistol finns i vardera. Runtomkring henne ligger en massa kroppar utspridda? ... Alternativt att hon har hängt på sig en djävla massa juveler och skatter så att det bara drösar om det. Hon kommer hoppande rakt mot läsaren med båda sina pistoler riktade åt samma håll; "BLAM! BLAM!"?
... Ja, jag kommer att editera posten efter hand. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
... Ja, jag kommer att editera posten efter hand. :gremsmile:
/Han vill mest säga att det är assköna bilder han får i huvudet när han läser texterna

solvebring

Superhero
Så, nu har jag skrivit något på alla. Men tusingen, den där skådespelararketypen är lika svår att hitta på bildmanus till som tanken på hur man ska spela honom. Minns att jag valde bort honom när vi speltestade hos Genesis just för att konceptet kändes för abstrakt.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Charles Edwards
Tweedprydlig herre står stadigt med boxargarden uppe, mot två annalkande spöken; "Come on!"? ... Alternativt händerna i sidan med kaxigt höjda ögonbryn; "Ghosts? Naaaah, I don't think so!"?

/Han som ville visa resultatet av den beskrivningen :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
solvebring said:
Charles Edwards

/Han som ville visa resultatet av den beskrivningen :gremsmile:
Hmm, väldigt skeva proportioner på fightern, och "spöket" ser inte ut som ett spöke - snarare som någon sorts träskmonster. Den där skulle jag nog skicka tillbaka från korr om det är så att du betalar för illustrationerna. Får du dem gratis är den dock helt ok, bra till och med.