Rickard
Urverk speldesign
Ni är äventyrare, lycksökare och skattletare i ett alternativt 1930-tal. I vägen på er resa står dinosaurier, vandöda kejsare och urverksdrivna nazisoldater. Kämpa mot dem med list och fantasi. Det är dags för ett actionfyllt äventyr. Det är dags, för This is Pulp.
Hjärtat i detta rollspel är att sätta spelarna i situationer där de måste använda sin kreativitet för att lyckas beskriva sig ur situationen. Rollpersonerna kan inte misslyckas och de kan inte dö. Utmaningen ligger i att få förklara hur de klarar sig. Resolutionen är i princip tärningslöst, men tärningar används ändå för att skapa en viss variation. Spelet var rejält svårt för mig att skriva; jag fick i princip ta ett år för att studera andra källor än rollspel och skapa två andra spel - Imagine och The Murder of Mr. Crow - för att lära mig att skriva det här spelet. Det som var svårt för mig var att jag var tvungen att tänka om helt i hur rollspel bör bli förklarade. I detta spel är det interaktionen mellan deltagarna som är viktigt att förmedla - hur de turas om att beskriva.
Detta ovan är en princip jag vill visa med detta spel till andra spelmakare - hur jag beskriver spelet. Jag beskriver en process och jag börjar beskriva spelet för att forma läsarens tankemönster redan i pitchen. En process är svår att beskriva och den är svår att begripa för människor. Det som är svårt med att begripa den är för att processen inte visar ett handlingsförlopp, som exempelvis en historia gör, utan beskriver hur man skapar interaktion. Du kan inte titta på ett schackbräde och direkt se vad som kommer att hända i spelet. Det går helt enkelt inte då variablerna är för många.
En process måste beskrivas övergripande först och sedan gå ned på djupet. Jag börjar faktiskt med det redan i innehållsförteckningen. En process måste även beskrivas bakifrån för att få läsaren att förstå helheten. Brädspelsmanualer börjar alltid med pitch (atmosfär + vad som förväntas av deltagarna) och sedan förklarar dem hur man vinner. Varenda regel efter det är ett steg mot hur man vinner. This is Pulp gör precis likadant. Det börjar stort med att förklara när spelet tar slut och sedan förklarar hur deltagarna turas om att beskriva. Både spelledare och spelare följer exakt samma procedur men deras förmågor kommer att förändra resultatet av proceduren. Det här är lättast att förstå om man tittar på kortspel. "Dra ett kort, spela ett kort" är en enkel förklaring av en runda men korten kan ha regler som gör att alla rundor får olika resultat.
Notera att eftersom jag gör det här så behöver jag inget "Vad är rollspel?" eller spelledarkapitel, då allt detta redan finns inbakat i förklaringen av hur man ska spela spelet.
Jag har också experimenterat med formen i hur jag förmedlar spelet och använder bilder och control flow diagram för att hjälpa till att förstå processen. Jag har skrivit könsneutralt och jag har undvikit att använda ordet "rollspel" och "spelledare" då de kan väcka fel associationer. "Rollspel" för att vissa personer har en bestämd åsikt om hur man ska spela rollspel och "spelledare" för att det, i andra rollspel, sätter spelledaren på en högre pinne än de övriga spelarna. I This is Pulp så samarbetar alla för att skapa en historia.
Allt detta formar tillsammans ett såpass enkelt spel att man kan lära sig det medan man spelar. Ett spel som tar 60-90 minuter att spela, inklusive världsskapande, äventyrsskapande, rollpersonsskapande, regelförklarande och spelande. Jag vill fylla en nisch som jag känner saknas i rollspel. Ett spel som man kan slita fram en kväll och spela en eller två gånger med familj eller vänner oavsett om de är oerfarna spelare eller inte.
Det finns mycket mer att skriva om de designprinciper som finns inbakade i spelet och processen för att skapa det men jag tänkte istället presentera spelet:
HEMSIDA (temporär)
MANUAL (280 kb, utkast)
Hjältar
BETTY PORTER
GEORGE MILLER JR.
Jag är främst intresserad av om spelet går att förstå och vad ni tycker om presentationen i manualen. Jag är inte så intresserad av om ni tycker om spelet/spelstilen eller inte.
Hjärtat i detta rollspel är att sätta spelarna i situationer där de måste använda sin kreativitet för att lyckas beskriva sig ur situationen. Rollpersonerna kan inte misslyckas och de kan inte dö. Utmaningen ligger i att få förklara hur de klarar sig. Resolutionen är i princip tärningslöst, men tärningar används ändå för att skapa en viss variation. Spelet var rejält svårt för mig att skriva; jag fick i princip ta ett år för att studera andra källor än rollspel och skapa två andra spel - Imagine och The Murder of Mr. Crow - för att lära mig att skriva det här spelet. Det som var svårt för mig var att jag var tvungen att tänka om helt i hur rollspel bör bli förklarade. I detta spel är det interaktionen mellan deltagarna som är viktigt att förmedla - hur de turas om att beskriva.
Detta ovan är en princip jag vill visa med detta spel till andra spelmakare - hur jag beskriver spelet. Jag beskriver en process och jag börjar beskriva spelet för att forma läsarens tankemönster redan i pitchen. En process är svår att beskriva och den är svår att begripa för människor. Det som är svårt med att begripa den är för att processen inte visar ett handlingsförlopp, som exempelvis en historia gör, utan beskriver hur man skapar interaktion. Du kan inte titta på ett schackbräde och direkt se vad som kommer att hända i spelet. Det går helt enkelt inte då variablerna är för många.
En process måste beskrivas övergripande först och sedan gå ned på djupet. Jag börjar faktiskt med det redan i innehållsförteckningen. En process måste även beskrivas bakifrån för att få läsaren att förstå helheten. Brädspelsmanualer börjar alltid med pitch (atmosfär + vad som förväntas av deltagarna) och sedan förklarar dem hur man vinner. Varenda regel efter det är ett steg mot hur man vinner. This is Pulp gör precis likadant. Det börjar stort med att förklara när spelet tar slut och sedan förklarar hur deltagarna turas om att beskriva. Både spelledare och spelare följer exakt samma procedur men deras förmågor kommer att förändra resultatet av proceduren. Det här är lättast att förstå om man tittar på kortspel. "Dra ett kort, spela ett kort" är en enkel förklaring av en runda men korten kan ha regler som gör att alla rundor får olika resultat.
Notera att eftersom jag gör det här så behöver jag inget "Vad är rollspel?" eller spelledarkapitel, då allt detta redan finns inbakat i förklaringen av hur man ska spela spelet.
Jag har också experimenterat med formen i hur jag förmedlar spelet och använder bilder och control flow diagram för att hjälpa till att förstå processen. Jag har skrivit könsneutralt och jag har undvikit att använda ordet "rollspel" och "spelledare" då de kan väcka fel associationer. "Rollspel" för att vissa personer har en bestämd åsikt om hur man ska spela rollspel och "spelledare" för att det, i andra rollspel, sätter spelledaren på en högre pinne än de övriga spelarna. I This is Pulp så samarbetar alla för att skapa en historia.
Allt detta formar tillsammans ett såpass enkelt spel att man kan lära sig det medan man spelar. Ett spel som tar 60-90 minuter att spela, inklusive världsskapande, äventyrsskapande, rollpersonsskapande, regelförklarande och spelande. Jag vill fylla en nisch som jag känner saknas i rollspel. Ett spel som man kan slita fram en kväll och spela en eller två gånger med familj eller vänner oavsett om de är oerfarna spelare eller inte.
Det finns mycket mer att skriva om de designprinciper som finns inbakade i spelet och processen för att skapa det men jag tänkte istället presentera spelet:
HEMSIDA (temporär)
MANUAL (280 kb, utkast)
Hjältar
BETTY PORTER
GEORGE MILLER JR.
Jag är främst intresserad av om spelet går att förstå och vad ni tycker om presentationen i manualen. Jag är inte så intresserad av om ni tycker om spelet/spelstilen eller inte.