Nekromanti This Is Pulp, steg tre

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Föregående tråd

Jag har gått in i nästa fas, där jag tar in speltest från andra grupper (jag utbyter tjänster med andra spelmakare). Jag testar nu hur andra förstår regeltexten. En regeltext som är på endast tre sidor. Här nedan är en av personernas respons.

Positivt
- Preparation is very fun. We really have the feeling to build a story together and the idea of using a map and putting "locations/events/characters ..." on it is very engaging.
- management of items is very easy and enjoyable (you don't need to focus on it).
- characters are fun.
Kan bli bättre

- the game aid is badly organized. It brought a lot of confusion. Is it a guide or a step by step help?
Ena är ett hjälpmedel medan den andra beskriver procedurer. Måste göra skillnad på detta. En sak som jag själv aldrig hade tänkt på.

- Really, really, add an example of an act. There is no problem with the dices. But we had difficulties with the flow of the game ...
Jag kommer antagligen baka in detta som ett följande exempel med reglerna. Ta inspiration från TV-spelsmanualer från 80- och 90-talet, där det mer är i form av en serie.

Next, we started the first act : we were going to get information from a "university prof" who was under heavy surveillance from the Japaneses, as he was studying the occult. We came into contact with his assistant who gave us some information. When he was willing to give a map to helped us, he got shot and we had to leave, stealing a plane to go to the next scene. It took us some 2 hours to do this.
Jag måste vara ännu tydligare på att beskriva strukturen i hur en scen ska bli inramad. Hårt klippande till action i varenda scen.

- There a lot of confusion around the word "scene". Between a scene (story wise) and the tokens, it is not always clear.
Ha "scene" och "scene token" förvillar läsaren. Ändra namn till "action token".

- You should some "information" around the map. Where's the water, for instance.
Be Spelknepe göra bättre kartor än de jag har slängt ihop. Det är dock viktigt att informationen på kartan inte skuggar det som deltagarna själva skapar.

- You should explicit the purpose of the first scene
Klargör detta ännu tydligare! Ge exempel från James Bond-filmer. (Personligen trodde jag att detta var übertydligt.)

- We would like to introduce some suspense /.../ We believe this make the game more "competitive",
Texten borde fokusera mer på följande: det är samberättande och inte en tävling.

- Maybe, you should include some information about the "map" and the events of the world at the time of the game.
Jag borde vara ännu tydligare med att det är en alternativ värld och om deltagarna känner att de inte kan något om världen så gör det inget, för de hittar på världen innan de börjar spela. Jag borde också vara ännu tydligare med VARFÖR de skapar en värld.

- We came to this conclusion (which, I guess is wrong) : never, never throw a dice and always take the wounds. At 2 players, we have 8 wounds available (to avoid to die both). Don't throw dices and we can go thru all acts, always succeeding.
- Thus, there was a real lack of challenge in the game.
Måste vara ännu tydligare med att det viktiga är att spelarna utmanas via beskrivningarna.

- In the pulp genre, we believe that the "arch enemy" is essential.
Möjligtvis ha en not om detta. I sådana fall i form av en fråga.

/Han som kan ge en länk till en temporär hemsida där reglerna finns för nedladdning
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Nästa persons kommentar:

I just wanted to give you an update. I've read your game and I think you are on to something truly unique and inspiring; I don't think I've ever seen something like it before. I am having a hard time understanding some of it and so I need to read it again. Would you consider adding an extended example of play to the document?
/Han som nu får ta och skriva om hela texten (tur att det bara är tre sidor) innan han skickar ut ytterligare ett speltestdokument
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Tackar. :gremsmile:

/Han som mest tillbringat sin tid på utomsvenska forum det här året för att etablera sig och det börjar ge frukt
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Mer kommentarer från en speltestare.

Also, we came with more or less two important questions: why is there a DM? should we be role playing that ("in character", for instance)? If we were going to role play this, we think it should take around 1h/scene to play.
Här tar spelaren med sig konventioner från andra rollspel, där de tror att man ska agera ut i karaktär.

Not a note: a real arch enemy. And not the monster of our story, but the "man" behind its planned release. Maybe it is a general Japanese or a boss from the triads. This is the guy you're not going to confront. Think of it as Sauron. Also, this would allow TiP to be played like a campaign.
Måste vara tydligare med att det är ett lättsamt spel för en kväll. Ha en not med att man kan ha en ärkenemesis men att man själv får skapa den i så fall. Att allt som ska vara med i äventyret ska vara skapat av deltagarna.

Spelaren tar också med sig konventioner att det ska vara kampanjspel. Det här är varför jag inte vill rikta mig till "rollspelare" med mitt spel.

But there is no act token involved in this first scene. That was really confusing to us. I guess you want to use this as an "introduction" to the system (and the world, and the characters ...) without the "big picture" (the story in three acts). If that's so, I would really have the DM take on lead on this.
Tydliggöra att det är faror i varenda scen och att intro-scenen börjar med att "spelledaren" ska släppa ned en fara i spelarnas knä.

Vill ha spelledare. Rollspelskonvention.

Look, I love pulp, I love Indiana Jones or the Mummy, but those stories are really anchored, in my opinion, in somehow the real world. And I think some information about the epoch could really, really help me come with a great and challenging story. And, I believe, this is the "layer" above your mechanic that makes your game be TiP.
Vara tydligare med att det som finns i världen är det som personerna hittar på innan. (Det här står i spelet, men jag får upprepa det på fler ställen.)

Måste ha världsinformation. Återigen en konvention.

We played two scenes, used the scene tokens, but only the red ones.
De spelade i totalt två timmar. Spelet tar normalt 1,5 timmar med nybörjare allt som allt, från det att de sätter sig ned i stolen.

Samma sak här. Gamla rollspelskonventioner sitter i, i hur de ska spela. Ska lösa detta med ett följande exempel genom hela regeltexten.

Questions worked fine, but the "and" and "but" thing didn't really work ... I believe we just drop using them.
Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det, då jag upprepar det flera gånger i texten. Möjligtvis, när jag strukturerar om texten, att jag poängterar att detta är verktyg för att kommunicera mellan deltagarna.

Then again, and maybe it is just me: given that I find it challenging to come up with a good story on such short notice, I'd like some kind of support (so, I would say I find this too much challenging)
Poängtera bättre hur "spelledaren" ska tänka för att sätta upp kreativa utmaningar via farorna.

The genre, and the epoch is let's say a bit racist (and also misogynous). So, you might notice that all your characters are "European" type, going in under development country ... I'm not saying this is good or bad, just that it fits with the genre.
/Han som har gått i samma tankar och tänker enbart ha icke-vita med i expansionen
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lyss till Rickard

Alla spelmakare bör ta till sig rådet att låta andra speltesta sina spel UTAN närvaro av en själv. Det här kan vara en av de tuffaste utmaningarna men som ni ser väldigt värdefullt. Tyvärr misslyckades jag själv trots tre spelgruppers intresse. Att byta tjänster eller betala är troligen det bästa alternativet. This is pulp har säkerligen vunnit mycket på att Han lyckats med detta moment.

/Niklas som fått många råd av Han under de tre år han skrev Starchallenge.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Du kanske kan ha en introtext där du förklarar att det första man bör göra är att glömma alla sina konventioner om vad rollspel är samt hur det "bör" spelas?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Lyss till Rickard

Niklas73 said:
Alla spelmakare bör ta till sig rådet att låta andra speltesta sina spel UTAN närvaro av en själv. Det här kan vara en av de tuffaste utmaningarna men som ni ser väldigt värdefullt. Tyvärr misslyckades jag själv trots tre spelgruppers intresse. Att byta tjänster eller betala är troligen det bästa alternativet. This is pulp har säkerligen vunnit mycket på att Han lyckats med detta moment.
Jag är även registrerad på villages.cc där man utbyter timmar med varandra. En riktigt schysst socialistisk idé där alla kan och vill hjälpa varandra.

När det kommer till This Is Pulp så har jag skapat det via speltest. Jag har åkt runt och speltestat det med kanske åttio personer. Från början hade jag inga färdigheter utan enbart koncept på rollpersoner och utifrån spelarnas tolkningar under spelmöten så skapade jag sedan färdigheter till de förskapade karaktärerna. Jag skriver om det här i steg 1.

Att skapa genom speltest är något jag lärde mig av att skriva Matiné och som jag sedan utvecklade när jag släppte konverteringarna till Mutant och Mutant Chronicles. Till Mutiné (Mutant-konversionen) så skapade jag ett skelett och speltestade i ett år där jag testade nya saker i varje spelmöte. Sedan satte jag mig ned och skrev reglerna. Det tog mig två veckor att skriva, göra layout och få in korrektur på femtio sidor. (Artiklar om att skapa datorspel eller brädspel beskriver i princip samma sak.)

Med Matiné skrev jag istället allting, sedan speltestade och fick sedan skriva om när saker inte fungerade som det skulle. Det här gjorde att jag skrev uppskattningsvis mer än 300 sidor för att få ut de 112 sin spelet slutade på. Det är ett otroligt slöseri med resurser. Jämför detta med Mutiné. 50 sidor på två veckor?! Det låter omöjligt men detta kunde ske för att jag visste precis vad jag skulle skriva. Det finns inget som heter "skrivarkramp" utan enbart "dåligt förarbete".

Något jag också lärde mig var att den kritik jag lärde mig mest av var av folk som köpte spelet. Det var först då jag lärde mig hur min text kunde tolkas av andra. This Is Pulp är såpass annorlunda att jag måste göra blinda speltest för att testa hur folk uppfattar texten. Jag har lärt mig otroligt mycket tack vare mina speltestare och insett att jag måste skriva om i princip allting.

Fast som jag sade i trådstarten. Att skriva om gör inget då spelet bara är på tre sidor.

/Han som studerat serieritarstilen big-foot för att ha ett par figurer som följer med och förklarar reglerna (precis som det brukar kunna vara i gamla 8-bits Nintendo-manualer)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Ape Of Wrath said:
Du kanske kan ha en introtext där du förklarar att det första man bör göra är att glömma alla sina konventioner om vad rollspel är samt hur det "bör" spelas?
Jag vill egentligen inte skriva ett spel där jag talar om vad man inte ska göra. Det jag har misslyckats med är att förmedla min vision med spelet. Det var just det här jag var rädd för skulle inträffa. Fast det är bättre att det händer nu än att det händer när jag har släppt spelet.

Jag gjorde som du sade med mutant-konverstionen Mutiné men jag fick mest negativ kritik om det. Det kan förvisso också vara kritik baserat på hur jag lade fram texten, men de kommentarer jag fick var att jag ska skriva ett spel utifrån mitt spel och inte andras. Här följer en uppmaning som finns i början av Mutiné: "Glöm Mutants regler. Glöm din spelledarstil"

/Han som, precis som brädspelsföretag brukar göra, har reglerna för nedladdning på hemsidan så just nu kan folk med andra ord se på vilket sätt Han misslyckades med att förmedla sin vision i hur spelet ska bli spelat
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Att glömma eller åtminstone försöka bortse från sina konventioner och förförståelse är väl ändå en uppmaning om vad man SKA göra, och inte vad man INTE SKA göra? :gremsmile:

Men jag förstår vad du menar såklart, det blir som bannor och pekfingrar och det skapar ju ingen skön atmosfär.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Lyss till Rickard

Niklas73 said:
Att byta tjänster eller betala är troligen det bästa alternativet.
Det har också en schysst sidoeffekt av att du får med ditt namn i någon annans spel. Så det bidrar ännu mer till att du skapar dig ett namn. Detta medför ett bättre djup när du marknadsför dig själv.

/Han som har med sitt namn i bland annat Saga, Bortom, en del Kaleidoskop-spel och möjligtvis också något av wilpers och Genesis spel
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Ape Of Wrath said:
Att glömma eller åtminstone försöka bortse från sina konventioner och förförståelse är väl ändå en uppmaning om vad man SKA göra, och inte vad man INTE SKA göra? :gremsmile:
Du fick mig faktiskt att läsa igenom Mutiné och det är många saker där som jag skriver som jag har helt glömt bort att nämna i This Is Pulp. :gremsmile: Jag får tacka för det. (This Is Pulp är en förädling av den spelstil som finns i Matiné)

/Han brukar ibland brukar säga att man alltid ska läsa spel för att få nya infallsvinklar samtidigt man skriver på sitt eget, men som inte tänkte på att läsa igenom sina gamla alster
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Lyss till Rickard

Han said:
/Han som har med sitt namn i bland annat Saga, Bortom, en del Kaleidoskop-spel och möjligtvis också något av wilpers och Genesis spel
Du står även med i Leviathan eftersom du gav tidig feedback på regelkärnan. :gremwink:
 
Top