När det gäller Eon kan du väl använda påhittade djur? När vi äventyrat in i djungler i DoD så har jag använt alla möjliga sorters konstiga fantasidjur.
Fördelen med mina spelare är att de är lika puckade som jag. Jag vet inte om det finns mandriller i både Asien, Afrika och i Sydamerika, men jag diggar ju mandriller så jag plockar in dem överallt.
Annars brukar jag kanske titta lite i någon djurbok för att få information. Det blir så klyschigt att bara använda de djur som spelarna
förväntar sig att möta; lejon i Afrika, grizzlys i Canada, vithajar så fort man hamnar i vattnet, osv. Det känns kul att varva med lite oväntade djur. Ibland skiter jag dock i verkligheten och stoppar in blåhajar i vatten där de inte alls hör hemma, bara för att jag råkar tycka att det är den allra läskigaste och sexigaste hajen.
Fördelen med
djungler är ju annars att man gärna vill få fram känslan att "ni hör inte hemma här, det här är en främmande plats för er" och då är det faktiskt bättre om man beskriver faunan i lösa ordalag än om man säger precis vilken art det är som rollpersonerna konfronteras med. Man kan spelleda djuren på samma sätt som man gör med monster i skräckrollspel.
Alltså, om något skall angripa äventyrarna när de simmar över en vattenansamling så behöver du inte säga "barracuda", "tjurhaj", "mako" eller nåt sånt. Tänk på dem som om de vore vattenmonster, bara.
---
"Det vanligaste förekommande bytesdjuret har blivit tapirer eftersom jag inbillar mig att det är ett djungeldjur. Hur har ni andra hanterat liknande situationer? Är det råstirrande på Animalplanet som gäller eller?"
Du vet, man kan använda internet till annat än rollspelsdiskussioner...
Nog talat om porr, en annan bra sak är att man kan använda
sökmotorer för att få fram infon man behöver.
här till exempel. Jag måste bara skaffa mig en röd panda som husdjur. De är ju så sööööta... Å okapin ser ut att vara ett bra byte för dina Tiraker.
/Rising
som satt och fyllesurfade och hittade den här mattan, som jag bara måste skaffa. Den är ju otäckare än allt som Gieger någonsin varit i närheten av att måla.</a>