Thread of the rants!

Status
Not open for further replies.

w176

Förlorad dotter
Lajvkonventet knutpunkt brukar göra en programpunkt som heter "hour of the rants" vilket är ett rum och en timme när vem som helst får ställa sig upp och ranta över något i hobbyn. Det är amazing. Det är kul, provocerande, det är humoristiskt och det är tankeväckande. Och det är hillarious.

Och främst av allt, det görs med värme och de bästa intentioner. Folk håller sig i skinnet för det är det om krävs för att det ska funka. Har du varit där ska du gå från det hela och må bra, och kanske fått nya perspektiv, men främst vara roade.

En rant ska vara en rolig utläggning.

Alla rants möts av applåder och hejarop (för det är modigt att våga ranta) men vissa rants möts av en mot-rant. Som debatten ett år när en dansk rantade över hur alla konvent kör med vegetarisk mat och hur han bara vill ha sitt bacon, möttes av mot-ranten av en vegetarian att på vissa danska lajv innhöll till och med det vegetariska alternativet bacon och man fick leva på potatis och bröd.

Jag är nyfiken på att höra era göttiga ranter. Om stort eller smått. Petitesser eller stora frågor. De ska vara underhållande!

Men ranten måste vara välvillig, den ska mötas av pepp och stöd (för deras underhållningsfaktor om man inte håller med) och man får mot-rantna. Men då måste det vara en göttig mot-rant. Ranter ska vara om fenomen, inte om personer eller enskilda aktörer. [Ranter är inte heller ett ställe att uttrycka sunkig sexism, rasism, nazism, homofobi, eller annan fördomsfull -ism]
Ett.... Två... Tre...

RANTA!

Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns folk som kallar följande spel för Hyperborea:
1737968767735.png

Det är den sämsta sortens människor! Det finns ett spel som heter just Hyperborea redan, varje gång jag ser en tråd på forum om att någon spelat det tänds ett hopp i mitt hjärta, som sedan krossas lika fort när jag ser att det inte är Hyperborea de spelat, utan Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea.

Fy tusan.

w176

Förlorad dotter
Funking komplexa initativsystem

Vem i helvete kom på dom? Jag förstår vad de teoretisk sätt vill uppnå. Att i vilken turordning saker sker påverkar utfallet och det är (eller skulle kunna vara) intressant om olika karaktärskoncept har olika möjlighet att agera först. Jag förstår det men...

Men för i helvete. Jag vill bara beta när det är min tur att rulla tärning. Istället för att göra något logiskt som att gå bordet runt, vilket varit tydligt och överblickbart och det de flesta fucking brädspel kör med (trots att de också är taktiska, kan göra på asymmetriska strategier för olika koncept men vet att det funkar lika bra att köra en vettig enkel turordning.) Så ska man av någon anledning krångla till det nå så jävulskt.

Men för i helvete. Seriöst. Jag hade köpt om initiativet var ett fast värde så att den snabba rollen alltid får agera först. Det hade varit förutsägbart, möjligt gjort taktiskt tänkande och så vidare. Man hade till och med kunnat sätta sig i den ordningen kring bordet. Men nej! Initiativvärdet är ett litet värde som sedan kombineras med en mycket större slumpfaktor. Vilket gör att hela grejen att snabba roller agerar först bara blir en liten statistisk blipp om man kör 20+strider. Det är fucking slumpmässig förvirring.

"Vems tur är det? Har den där orchen gjort sin runda? Var det inte den andra orchen? Åh nej. Nu hoppade vi över Sanna. Va? Är det min tur?"

För i helvete.

I slutändan får alla agera en gång per runda och så fort man kommit någon varv in i striden kvittade den där initiala fördelen folk hade. För det går bara runt runt.

Vem tycker det här är roligt?

För fan. Låt oss bara gå bordet runt eller nått.

God45

#PrayersForBahakan
Funking komplexa initativsystem

Vem i helvete kom på dom? Jag förstår vad de teoretisk sätt vill uppnå. Att i vilken turordning saker sker påverkar utfallet och det är (eller skulle kunna vara) intressant om olika karaktärskoncept har olika möjlighet att agera först. Jag förstår det men...

Men för i helvete. Jag vill bara beta när det är min tur att rulla tärning. Istället för att göra något logiskt som att gå bordet runt, vilket varit tydligt och överblickbart och det de flesta fucking brädspel kör med (trots att de också är taktiska, kan göra på asymmetriska strategier för olika koncept men vet att det funkar lika bra att köra en vettig enkel turordning.) Så ska man av någon anledning krångla till det nå så jävulskt.

Men för i helvete. Seriöst. Jag hade köpt om initiativet var ett fast värde så att den snabba rollen alltid får agera först. Det hade varit förutsägbart, möjligt gjort taktiskt tänkande och så vidare. Man hade till och med kunnat sätta sig i den ordningen kring bordet. Men nej! Initiativvärdet är ett litet värde som sedan kombineras med en mycket större slumpfaktor. Vilket gör att hela grejen att snabba roller agerar först bara blir en liten statistisk blipp om man kör 20+strider. Det är fucking slumpmässig förvirring.

"Vems tur är det? Har den där orchen gjort sin runda? Var det inte den andra orchen? Åh nej. Nu hoppade vi över Sanna. Va? Är det min tur?"

För i helvete.

I slutändan får alla agera en gång per runda och så fort man kommit någon varv in i striden kvittade den där initiala fördelen folk hade. För det går bara runt runt.

Vem tycker det här är roligt?

För fan. Låt oss bara gå bordet runt eller nått.
Ja! Helt rätt! *Hear! Hear!* Applåder!

God45

#PrayersForBahakan
Det finns folk som kallar följande spel för Hyperborea:
View attachment 22285

Det är den sämsta sortens människor! Det finns ett spel som heter just Hyperborea redan, varje gång jag ser en tråd på forum om att någon spelat det tänds ett hopp i mitt hjärta, som sedan krossas lika fort när jag ser att det inte är Hyperborea de spelat, utan Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea.

Fy tusan.
Du har rätt! De har fel! *Hear! Hear!*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Jag låser den här tråden tills vi hunnit snacka igenom den med de andra moderatorerna.

Risken är stor att det blir hätska generella attacker på personer, trots ursprungsinläggets formulering att ranten ska göras med värme och de bästa intentioner.

Återkommer i ämnet senare.

MVH

/Magnus

Status
Not open for further replies.