Tid i rollspel
Ehhh, nej, tiden som sker för er grabbar runt spelbordet är nästan aldrig densamma som sker för äventyrarna i fantasivärlden. Tänk bara på en strid, i Eon kan ju en enkel strid som består i två smockor och ett yxhugg ta en halvtimme för oss runt spelbordet att slå fram. Det betyder ju inte att våra rollpersoner har slagits i slow motion.
Samma sak när rollpersonerna sover. Du säger ju bara "ni har sovit gott under natten", inte sitter ni i ett mörkt rum och bara tittar på varandra i åtta timmar innan rollpersonerna sovit färdigt?
Eller tänk bara om det är tre dagars ritt till äventyrarna kommer fram till ruinen. Ni snabbspolar ju fram genom de tråkiga passagerna tills något intressant inträffar.
Om äventyrarna nu har 17 timmar på sig innan borgmästaren kommer, då har de 17 timmars tid att utföra aktiviteter på. Om de vill åka till grannbyn så kan du säga att det är två och en halv timmes färd dit. Ok, fram och tillbaka blir det fem timmar. Om äventyrarna vill ha två timmars marginal innan borgmästaren anländer så har de tio timmar på sig att roa sig i grannbyn. Om du bara anger för spelarna vad klockan är i fantasivärlden så kan ni skita i vad klockan är i verkligheten. Då kan du alltså snabbspola förbi alla tråkiga delar i spelet.
Spela realtid i alla lägen, det gör man bara i lajv.
/Rising