Nekromanti Tid [kort]

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
säg att rollpersonerna e i en by. borgmästaren kommer hem i mårgon och rollpersonerna måste snacka me honom. d e mitt på mårgonen. om 17 timmar kommer borgmästaren (i spelet) ska man då vänta 17 timmar i värkligheten??? kan man snabba på tiden??? /jens
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"säg att rollpersonerna e i en by. borgmästaren kommer hem i mårgon och rollpersonerna måste snacka me honom. d e mitt på mårgonen. om 17 timmar kommer borgmästaren (i spelet) ska man då vänta 17 timmar i värkligheten??? kan man snabba på tiden???"

Jajjemen. Tiden i rollspelet är inte samma tid som i verkligheten. Som du nog har upptäckt så är det viss skillnad på stridstid och riktig tid - aldrig i livet att man hinner avgöra en runda på de fem sekunder som den tar i spelet. I det fallet är speltiden mycket långsammare än verkligheten. Det omvända gäller också: ska man ut på en sjöresa som tar nitton dagar så sitter man inte och beskriver vågor av olika sorter i nitton dagar, utan berättar kort om vad som händer under resan varpå man faktiskt är framme.

Du behöver inte kartlägga eller spela varenda sekund i spelet. Fråga vad spelarna har för planer fram tills borgmästaren kommer och sammanfatta vad som händer utefter vad spelarna har för planer och dina egna hemska idéer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tid i rollspel

Ehhh, nej, tiden som sker för er grabbar runt spelbordet är nästan aldrig densamma som sker för äventyrarna i fantasivärlden. Tänk bara på en strid, i Eon kan ju en enkel strid som består i två smockor och ett yxhugg ta en halvtimme för oss runt spelbordet att slå fram. Det betyder ju inte att våra rollpersoner har slagits i slow motion.

Samma sak när rollpersonerna sover. Du säger ju bara "ni har sovit gott under natten", inte sitter ni i ett mörkt rum och bara tittar på varandra i åtta timmar innan rollpersonerna sovit färdigt?

Eller tänk bara om det är tre dagars ritt till äventyrarna kommer fram till ruinen. Ni snabbspolar ju fram genom de tråkiga passagerna tills något intressant inträffar.

Om äventyrarna nu har 17 timmar på sig innan borgmästaren kommer, då har de 17 timmars tid att utföra aktiviteter på. Om de vill åka till grannbyn så kan du säga att det är två och en halv timmes färd dit. Ok, fram och tillbaka blir det fem timmar. Om äventyrarna vill ha två timmars marginal innan borgmästaren anländer så har de tio timmar på sig att roa sig i grannbyn. Om du bara anger för spelarna vad klockan är i fantasivärlden så kan ni skita i vad klockan är i verkligheten. Då kan du alltså snabbspola förbi alla tråkiga delar i spelet.

Spela realtid i alla lägen, det gör man bara i lajv.

/Rising
 
Top