Nekromanti Tid.

Utopi

Warrior
Inspirerat av inlägget under om att räknar tid i år mm så kom jag på en annan sak jag undrat mkt över. Hur mäter man tid? -med solur! men om det är kväll, regn mm. Går man efter feeling eller? Säger man kom till mig kl 4 i eon??.
Eller kom vid middags tid(om dom nu har nån aning om när det är).

mvh peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde

Riddaren

Swashbuckler
Läste du inte Krilles inlägg?

Solen lyser = dag, solen lyser inte = natt

Samt små variationer med solens gång, under dagen...mer noggrant behövs inte, åtminstone inte för landsbygdsbefolkningen, dryga 90% av befolkningen

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Frixeray

Swordsman
Man räknar tiden i glas. Ett glas = en halvtimma
Man räknar även i vakter. En vakt = 8 glas = 4 timmar = 6 vakter per dygn. Typ middagsvakt och hundvakt. Ett sätt som används om man har vakter på natten. Kan väll tänka mej att cirefalierna har kommit på nått bättre som vårt system

//Frixeray - Som bara hade en stor korv där

Utopi

Warrior
Tack, nej läste inte krilles inlägg hade inte tid. Undrade bara´..

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde

Orchson

Veteran
Det hela beror väl på hur seriösa spelare man har?
Jag menar, om spelarna nu har lust, så kan man sätta sig ned och plugga in de olika glasen och de olika vakterna. Men alla tycker inte att det är roligt, därför tycker jag att man lika gärna kan använda den vanliga klockan, mest för att undvika förvirring. Visserligen håller jag med om att 90% av världen räknar morgon, förmiddag, middag, eftermiddag, kväll och natt. Andra tider är inte så viktiga, men för rollpersoner kan det vara helt oerhört vktigt att veta. Därför är det lättast att inte förivra sig i de alltför vardagliga sakerna och låta rollpersonerna veta på ett ungefär vad klockan är hela tiden. Till exempel att klockan nog är mellan tre och fyra, det kommer antagligen inte få några oerhörda konsekvenser för äventyret i alla fall. Dessutom misstänker jag att det nog blir mer spelglädje om de inte missar den så oerhört viktiga informationskällan på grund av att deras rollpersoner inte vet exakt vilken tid på dagen/natten det är.

Realism får aldrig komma i vägen för spelglädje.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Tegrevan

Veteran
Brukar...

...i vår spelgrupp mest använda begrepp som "gryning", "morgon", "nästan lunchdags" etc... Vilket fungerar utmärkt. Blir lite som en mat-och sovklocka, eftersom man går efter de tider man äter och när man borde sova. Exaktare tidsangivelse än så behövs sällan, och under de omständigheterna får väl en driftig rollperson konstruera ett droppur som går att vidareutveckla till ett helt mekaniskt fjäderur. Efter det att timmar uppfunnits...

//Tegrevan

Roblin

Warrior
Re: Brukar...

Vi brukar använda enhetern "glas" .. alltså timglas... [X]"glas" efter gryning eller så.. funkar finfint.

-roblin-