Nekromanti Tidningsgrafik till rollspel

Sodivra

Champion
Så, det rollspelet den här tråden gäller ska se ut att vara skrivet på tidningspapper.
Tänkte uppnå detta genom att göra en avbildning av gammalt tidningspapper med veck och kanske fläckar och allt, att lägga under texten. "Tidningen" skulle vara tryckt i slutet-av-1800-talet-stil, men behöver inte begränsa sig till vår världs 1800-tal. Vilket rollspel, kanske ni undrar? Ja, ni kan ju gissa, eller så får ni vänta och se, vi har lite på gång.

En eller två sådana här bilder ska alltså läggas som underlägg till texten på varje sida, det ska vara subtilt nog att inte påverka texten. Lite gråare ton, kanske lite nyanser, lite veck (iallafall i marginalen, där "tidningen" hade vikits om det hade varit en riktig tidning) och kanske en fläck här och där.

Ett exempel på "gammalt papper-imitation", om ni tycker jag är oklar, kan vara denna. (Fast där handlar det ju mer om någon sorts pergament eller så än en gammal tidning)

Så nu letar jag alltså efter färdiga sådana underlägg, eller tips/hjälp om hur man gör egna.. Eller har vi rent av någon som tänder på idén och vill hjälpa mig skapa ett? Och.. äh. Jag skulle ju vara alldeles mystisk och så, men om man vill få folk att tända får man länka också. Det är alltså Staden det handlar om.

Tack för er tid.

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt (eller ens en bra idé, men det är lättare att diskutera nödvändighet). Jag tror att det räcker med ett gammalt teckensnitt och "gammal" layout. Som ett exempel kan vi ta en sida från The Old Guard (egentligen hade jag tänkt ta en sida från Notes and Queries, som händelsevis råkar vara rätt lik Metropolitiska sällskapets tidskrift, men servern med själva sidorna på verkar vara nere).

Om jag inte lyckades förvilla er med mina orelaterade länkar ser ni nu en sida ur en tidskrift från 1860-talet. Det finns ingen bakgrund alls (inte ens sidans kanter är med) men det syns ändå att det är en gammal tidskrift, och så vitt jag förstår räcker det. Dessutom misstänker jag att det drar ner storleken på filen en hel del, och det kanske gör att fler laddar ner den, om vi nu ska bry oss om sådana mundana ting.

JPS – folkfronten för återtagandet av ordet "mundana" från eonspelarna

Tja, jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt (eller ens en bra idé, men det är lättare att diskutera nödvändighet). Jag tror att det räcker med ett gammalt teckensnitt och "gammal" layout. Som ett exempel kan vi ta en sida från The Old Guard (egentligen hade jag tänkt ta en sida från Notes and Queries, som händelsevis råkar vara rätt lik Metropolitiska sällskapets tidskrift, men servern med själva sidorna på verkar vara nere).

Jag håller med. Använd ett typsnitt som ser någorlunda gammalt ut. Jag minns att jag hittade ett garamond-typsnitt på någon gratissida. Det var gjort för att se gammalt ut. Dessutom fanns det flera varianter på det (fet, kursiv). Tyvärr saknades å ä ö (men det kan den klurige råda bot på).

Willie

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jag får nog säga att jag håller med Quan'talis.
Nödvändigheten för detta är att bedöma som mycket låg till obefintlig. Dessutom är önskvärdheten för det i mina ögon också ganska till mycket låg.
Om inte för den estetiska faktorn, så ändå för den rent praktiska faktorn. Om vi kladdar in någon bakgrund - det kvittar hur läcker och välgjord den är - så kommer det sänka läsbarheten. Vårt mål när vi gör vårt typografiarbete är främst att göra det här grymt bekvämt att läsa. Det ska inte bara vara lättläst och tydligt, utan det ska vara bekvämt och njutbart att umgås med texten. Därför skulle skrynkel och fläckar förmodligen bli irriterande i högre grad än stämnings- och intrycksförhöjande.
Vad vi verkligen behöver göra, det är att gräva lite i den sena nittonhundratalstypografin. Vi behöver veta hur bruket av kapitäler och rubriker fungerade, så att vi kan få det att se autentiskt ut. Vi behöver veta ett gäng typsnitt som användes flitigt i tidningar under perioden, för att kunna välja ut ett som är både trevligt och lätt att läsa samtidigt som det ser rätt ut.

Vad vi skulle kunna göra, det är att få tag på något juste papper för ändamålet, om vi hade tänkt göra många papperskopior. Ett aningens gultonat 90-gramspapper skulle nog höja intrycket rejält och dessutom kännas som en autentisk nytryckt tidning som kommer direkt från Metropoliska Sällskapets tryckeri. I slutet av 1800-talet var man inte lika frenetisk på att bleka sina papper.

Vad vi ska välja för pappersformat - vi vill helst inte umgås med de fruktansvärda A-formaten - det vågar/orkar jag inte ens tänka på.

Det handlar ju om att göra det autentiskt och mysigt, right? Det var det som var idén med bakgrundsbilden va?
Autentiskt och mysigt gör vi det enklast genom att jobba med helt andra medel än fläckar och skrynkligt papper. Det är det som är så jädra coolt med att göra typografi som ska se gammal ut.

Jag känner mig lite elak nu, nämligen, när jag sågar din bakgrundsbildidé vid fotknölarna, så jag måste förklara mig; jag instämmer i syftet (om det var att göra det mysigt och få rätt känsla), men jag tror att det är bättre att uppnå syftet med helt andra medel.

Nåja, jag ska sluta svamla inför allihopa. Vi kan ju ta det här med detaljerna bara du och jag, Arvid.

...såvida ingen annan är intresserad?

Raz

Sodivra

Champion
Typografihjälp, då?

Jovisst, det förstod jag ju redan när jag formulerade idén för mig själv, att det inte var säkert att det ens var möjligt utan att störa läsbarheten. Och det måste ju vara bekvämt att läsa.

Jag vill förstås poängtera att detta skulle vara ett tonat underlägg, snarare än något som överlappar texten, och så vidare, men det ändrar förmodligen inget. Sedan vet jag ju inte hur snyggt/bläcksnålt det blir att skriva ut sidor med ljusgrå bakgrund..

Att trycka det här i officiell upplaga känns inte så aktuellt, man laddar ner pdf-en och skriver kanske ut det (på A4 då, förstås)

Det digitala formatet är också en anledning till att jag ville se något sådant här, precis som Krille har ett underlägg på sin wiki. Piffigt.

Det skulle ju gå att bara tona marginalerna i grått, men det skulle väl mest se ut som en.. skattkarta.. eller något? :gremsmile:

Okej, så vi kan gräva lite i sen.. "artonundratals"-typografi menar du, va? :gremsmile: Bara det faktiskt går att hitta relativt snygga sådana som känns rätt, The Old Guards teckensnitt känns inte så spännande att läsa. Fast det kanske bara är jag?

Så, jag kanske borde be om hjälp om fakta om och exempel på gamla typsnitt.

Re: Typografihjälp, då?

Okej, så vi kan gräva lite i sen.. "artonundratals"-typografi menar du, va? Bara det faktiskt går att hitta relativt snygga sådana som känns rätt, The Old Guards teckensnitt känns inte så spännande att läsa. Fast det kanske bara är jag?

Många moderna typsnitt bygger till väldigt stor del på förlagor från 1500- till 1700-talen. Bra exempel på sådana är Garamond och Caslon. Garamond tycker jag skulle fungera ypperligt i en gammal tidning. Annars har vi ju faktiskt Times från 1930-talet som var helt anpassat för dagstidningsbruk (gissa vilken tidning :gremsmile:).
En sak man bör tänka på när det gäller gamla tidningar var att det inte förekom vita utrymmen utan designen var väldigt kompakt. Detta berodde på att papperet av någon anledning (som jag nu inte kommer ihåg) gick sönder om man hade större vita partier. När det gäller fotografier så kunde man trycka dem först i slutet på 1800-talet.

Willie

Zaphod_UBBT

Swordsman
Det är du och jag som gör det här, right? ;)

"Okej, så vi kan gräva lite i sen.. "artonundratals"-typografi menar du, va? Bara det faktiskt går att hitta relativt snygga sådana som känns rätt, The Old Guards teckensnitt känns inte så spännande att läsa. Fast det kanske bara är jag?

Så, jag kanske borde be om hjälp om fakta om och exempel på gamla typsnitt."

Det där ordnar jag, gamle vän.

Rasmus