Nekromanti Tidningsrollspel för detektiver

Radioaktiv

Hero
Hej forumet.

Jag har funderat på en spelidé jag har. Läs den och ge lite respons vettja.

Jag har en förkärlek för krypande skräck och detektiväventyr. Sätt mig i ett hörn med random Lovecraftnovell så är jag rätt nöjd. Så satt jag och kollade på Men in black för några år sedan och fick en idé. I filmen så förklarar agent K (Tommy Lee Jones) att man kan kolla igenom skvallerblaskor efter artiklar om utomjordingar för att hitta riktiga utomjordingar. Den urfåniga rubriken: "I'm pregnant with an alien!" kan till exempel vara sann. Bear with me.

Min idé blev som så att man kunde göra samma sak med monster och skräck. Man släpper en ganska kort regelbok och sedan an allmän världsbok. Sedan släpper man helt enkelt något som är som en tidning några gånger per år.

Rp letar alltså genom tidningen efter mysko artiklar om någon som påstår sig ha monster i garderoben, gastar på loftet eller spöken i källaren. Eller något sådant.

Ett annat alternativ till den är att det är en mapp, en casefile, med tidningsutklipp som organisationen/utskottet tycker verkar vettiga att kolla upp. Den skulle vara i A4-format kanske, första hälften artiklar och grejer för spelarna, och sedan andra för spelledaren med info om platser, SLP osv. Om SL vill styra lite så kanske hen bara kopierar och skriver ut vissa av artiklarna eller så.

Reglerna skulle vara enkla, jag skulle vilja göra det som en ganska tacksamt nybörjarrollspel med mycket stämning och mer rollspelande istället för täringsslag för att lösa allt. Det är ju detektivarbete trots allt. Slagen skulle nog gälla mest strid, mystik, iakttagelseförmåga, smyga osv.

Detta är min första tanke och mitt första utkast. Funderar vidare.

Troberg

Sinister eater
Attans cool idé. Behöver inte vara monster och skräck, funkar nog fint med konspirationer och sånt också.

Man skulle kunna ha en online-tidning, upplagd som en wiki, där man låter folk göra egna artiklar också.

Radioaktiv

Hero
Ja, konspirationer skulle vara jättekul. Eller just aliens kanske :gremsmile:

Ja, jag kan tänka mig att det skulle bli ganska mycket gratismaterial i allmänhet. Och det är ju verkligen ett koncept som uppmuntrar till skapande.

Skulle vara rätt kul om man kunde sätta krokar i äventyrssluten i varje tidning någonstans, så man kan ha en ärkefiende eller vara något "på spåren". Men man skall fortfarande kunna spela dem som äventyr för sig.

Hm...

Bassejr

Hero
Jag tycker att det låter som en skitcool idé. Problemet är väl att om det ser för värklighets troget ut skulle jag antagligen bli paranoid och börja se galenheter och bisarra historier i Riktiga tidningsarticklar också x3

Rickard

Urverk speldesign
Låter ascoolt. Fast jag undrar, ska spelledaren först skriva ett scenario och sedan lägga fram tidningen med artikeln ifråga eller ska alla improvisera fram en historia från något som känns intressant?

/Han som tycker att det här skulle man lätt kunna kombinera med en annan tanke någon hade om att prenumerera på ett rollspels fortsatta utveckling

Radioaktiv

Hero
Ursäkta sena svar! Skyller på tentor och en helg i skärgården. Iallafall.

Jag tänker mig att man skall kunna göra bägge. Man skall kunna ta vilken artikel som helst, så står det något i SL-delen om den och så har man ett äventyr.

Det jag tänker mig är att det genom tidningarna kan finnas en kampanj, som går som en röd tråd genom vissa av artiklarna. Om du förstår hur jag menar? Typ "Monster X slår till igen!"

Möller

Hubert Hortlax
Duckfejs said:
Jag tänker mig att man skall kunna göra bägge. Man skall kunna ta vilken artikel som helst, så står det något i SL-delen om den och så har man ett äventyr.
Det betyder dock att äventyren aningen är såpass enkla att SL helt sonika kan spelleda utan andra förberedelser än att plocka upp häftet, eller att SL måste plugga in ett par stycken äventyr i förväg. Låter trist alternativt för jobbigt.

Alltså, jag gillar verkligen idén om att gömma ledtrådar, hela äventyrsupplägg, i handouts som tidningar. Men jag tror att man behöver ha lite mer förutseende. Kanske sticker SL en intressant artikel eller två åt den spelare som för stunden sitter tyst, sen i nästa spelmöte kan man följa upp på det som spelaren hittade.

RasmusL

Champion
Möller said:
Duckfejs said:
Det betyder dock att äventyren aningen är såpass enkla att SL helt sonika kan spelleda utan andra förberedelser än att plocka upp häftet, eller att SL måste plugga in ett par stycken äventyr i förväg. Låter trist alternativt för jobbigt.

Alltså, jag gillar verkligen idén om att gömma ledtrådar, hela äventyrsupplägg, i handouts som tidningar. Men jag tror att man behöver ha lite mer förutseende. Kanske sticker SL en intressant artikel eller två åt den spelare som för stunden sitter tyst, sen i nästa spelmöte kan man följa upp på det som spelaren hittade.
Att kunna spelleda utan förberedelser är i mina ögon något extremt positivt. Jag ser framför mig en regelbok på ett dussin A5-sidor som sedan kompletteras med sagda tidningsartiklar plus spelledarmaterial för att skapa underhållning för en kväll per artikel, jag skulle köpa det.

MrG

Swashbuckler
Grymt bra idé, så bra att jag nog skulle köpa det! Regler känns överflödiga i sammanhanget, vill man ha det så kan man lägga på valfritt regelskal på det. Bättre att slimma produkten till bara inspiration. Jag kan också lugnt klara mig utan mer än ledtrådarna och skapa min historia av vad jag kommer på och av vilket håll spelarna går i. Ska man kompletera med något skulle jag vilja ha en grundprodukt som tipsade om hur man bäst spelleder improviserat.

-Gunnar (som diggade det så mycket att min hjärna vips hamnade på om man skulle kunna göra något sånt för att använda i Rollspelsbaren om vi någonsin kör drop in igen)

Rickard

Urverk speldesign
Duckfejs said:
Var finns SL-delen? I tidningen? Jag hängde inte riktigt med vad för sorts information som det ska finnas i SL-delen gentemot vad som finns i själva artikeln.

Det jag tänker mig är att det genom tidningarna kan finnas en kampanj, som går som en röd tråd genom vissa av artiklarna. Om du förstår hur jag menar? Typ "Monster X slår till igen!"
Behöver det vara såpass uppenbart?

/Han som undrar hur man ska lägga upp själva spelandet också, för det är nog viktigt att tänka på medan man skapar artiklarna

Radioaktiv

Hero
Tanken är att det skall vara enkelt om man vill, eller att SL kan få tid på sig innan och sedan slänga några artiklar i huvudet på RP.

Spånar ju fortfarande, inget är skrivet i sten precis. Men... Skall man inte få förvänta sig att SL läser en text innan hen spelleder? En kortare artikel motsvar antagligen inte mer än en a4-sida, som jag tänker mig.

Radioaktiv

Hero
Grundreglerna kommer antagligen finnas kondenserade till mellan en och två A4-sidor. Boken som släpps innan tidningarna kommer mer ha med karaktärsskapande och värld att göra än regler. Yrkesförslag kommer att finnas, men det skall vara lätt att slänga ihop vilken karaktär man vill efter en lätt mall.

Ja, det är detta skapande och improviserade spel jag älskar och som jag är ute efter med spelet. Jag vill hellre ha ett spel där man frågar sig hur man gör något istället för om man får göra något. Jag vill inte ha ett spel där man behöver ha färdigheten läsa för att se vad det står i ett brev. Det skall vara förenklat och tacksamt för nya spelare.

Tanken är att det skall finnas det grundläggande i regelboken. Färdighetslista, (även om man bara kan lägga till färdigheter själv), världsbeskrivning, mallar för att göra egna tidningsartiklar, brev, handouts, tags, osv. Kanske ett par bilder med bara nyckar, rakblad, pistoler osv som det bara är att kopiera och klippa ut sedan. Förhoppningsvis orkar man göra en hemsida som har dem mer lättillgängliga där också.

Ja, det borde iallafall belysa olika sätt att spelleda på. Mer eller mindre hjälp från den färdiga texten till exempel.

Men det skulle vara kul att bara ha en kreativ del där man ger tips på hur man bygger stämning, skriver målande stämningstexter osv. Hm...

Radioaktiv

Hero
Ja, det finns en SL-del i tidningen. Första delen är artiklar och annat menat för spelarena, andra delen är handouts, SLPs, äventyrstexterna till artiklarna osv.

Nej, det behöver verkligen inte vara så uppenbart. Det var ju ett övertydligt exempel :gremwink:

Tänker vidare på spelandet.

Rickard

Urverk speldesign
Duckfejs said:
Tänker vidare på spelandet.
Det skulle vara intressant att läsa om, för jag tycker det är svårt att svara på din tanke utan att veta hur man ska använda det.

För det känns som om spelarna måste ha någon sorts anledning för att kolla i tidningen och när de bestämmer sig för en artikel så känns det rätt konstigt om spelledaren ska improvisera fram något utifrån spelledardelen i tidningen. Det känns som en hel del läsning (en paus i spelandet, trots om det bara är en A4-sida). Alternativt att spelledaren har läst igenom alla delar i förväg och därför kan ögna igenom spelledardelen av artikeln som spelarna har valt och sedan köra. Fast det ställer för mig för höga krav på spelledaren (säg att vi har fem olika scenarion).

Jag hade nog hellre haft en scenariostruktur där spelledaren skapar en situation, spelarna väljer ut vilken artikel som borde relatera till situationen och på så sätt formar grundsituationen och hur den kommer att (ur)arta sig.

/Han som gillar scenariostrukturer

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Helt klockren idé!

Jag hade en liknande idé när vi spelade kampanj i Dark Matter för något tag sen. Det blev aldrig nåt med det men idén har jag fortfarande i bakhuvudet.

Kolla in detta för lite inspiration:
http://weeklyworldnews.com/

Jag tänker mig att det inte behöver vara något mer än ett gäng sidor med hooks och sen kan man använda det hur man vill som SL, en generic world book liksom. Om produkten fanns i handeln så är det i alla fall det upplägget jag helst hade lagt dineros på.