Nekromanti Tidsfördelning regler/rollspel?

makke

Veteran
Hej allihopa,
Undrade lite smått hur tidsfördelningen mellan regler/rollspel under en spelsession ser ut för er spelgrupp.
Jag inser att detta varierar något från rollspel till rollspel och även hur insatt alla är i reglerna men det
kan vara roligt att se om det varierar mycket från grupp till grupp.

Exempel på regler kan vara det vanliga tärningsrullandet samt kolla upp regler och annan information medans
rollspelande kan vara diskussion(så länge den rör äventyret, rollpersonerna etc) samt interaktion med SLP.

Kan ge som exempel att när vi spelar vampire ligger vi nog på 10% regler 90% rollspel
så länge det inte är strid, då reglerna brukar ta över i en större utsträckning(kanske 70/30).

Skriv gärna vilka rollspel ni spelar och om tidsfördelningen ser olika ut på dem.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa, när det gälller att kolla i regler & sådant under spelets gång så beror det på hur länge jag har spealt just det spelet & hur van man är med reglerna. Just nu så SL:ar jag DoD6, vilket är ett nygammalt spel för min del. Så det blir ju en del tittande i regler & sådant under spelets gång pga att jag inte har fått in flytet. Men om man tar SW, där jag åxå är SL, så tar det betydligt kortare tid eftersom jag spellett det etyt bra tag nu...

Troberg

Sinister eater
Förr så flöt spelet på ganska bra tills man kom till en strid, helt plötsligt försvann tempot och det kändes som att spela Excel.

Det där har jag kommit över nu och undviker medvetet att öppna regelboken under pågående spel. Ibland måste man, men det är kanske ett spelmöte av fem. Jag bryr mig som spelledare sällan om att exakt räkna ut exakta modifikationer och sådana detaljer, utan plockar dem på känsla. Ska det vara halvsvårt så säger jag -5. Om det skulle varit -4 eller -6 spelar inte så stor roll när man väger det mot en slumpfaktor som är 20 gånger större, flytet är viktigare.

Mitt mål är alltså att bryta så lite som möjligt för regler, även om det innebär en viss godtycklighet. Idag spenderar jag mer tid att leta efter största chipset i påsen än att leta efter regler när jag spelleder. Iofs så kanske chipsletandet är en anledning till att jag inte vill röra regelboken...

Rising

Vila i frid
Senaste gången jag öppnade regelboken under spel var när jag skulle kolla någon drogregel i Kult. Tja, förutom utrustningslistor och så när någon skall köpa något, förstås. Egentligen ska man inte behöva titta i reglerna under pågående spel.

Jag skär bort alla slag som tar tid utan att något händer i spelvärlden; såsom intiativslag, så då blir det egentligen aldrig så att man använder regler bara utan att något händer i handlingen. Slår man lite tärningar samtidigt som man pratar så känns det ju inte som något egentligt avbrott.

Väldigt lite regler, alltså. Fast jag har inget emot regler så, många av mina egna klur är väldigt regelcentrerade, jag bara tycker att om man nu verkligen skall använda "avbrytande" regler; som man använder utan att något samtidigt händer i spelvärlden, då skall de vara ordentligt roliga, även ur spelsynpunkt.

"Skriv gärna vilka rollspel ni spelar och om tidsfördelningen ser olika ut på dem."

Under 60 minuter spel kanske jag använder två eller tre minuter åt regler, om det sker en strid i spelet eller något annat regeltungt. Vanligtvis baserar jag mina sessioner rätt hårt på dialog mellan roll- och spelledarpersoner, så då blir det lite regler.

/Rising
roligaste sidan på nätet just nu är -lugnt- den här.

...som är en plojsida, men en av de bättre jag någonsin sett. Kolla källkoden och se vad de anger på taggen "meta name='generator'" för ett skönt garv. Det finns en artikel om Macintosh som är grym också, och... tja, hur mycket som helst faktiskt. Glöm inte att kolla in nätshopen där man kan se "Ruby Matrimony Thong"... -en given nätklassiker. Obetalbart.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag spelar mestadels Eon, men det blir inte så många tärningsslag utom de gånger det blir strid. Oftast hjälper spelarna till med att slå i skadetabeller och dylikt. Det var längesedan som jag skrev ner en motståndares värden sist, så den biten improviserar jag nästan alltid fram. I slutändan så går det ändå rätt fort även med Eons rätt omfattande stridsregler. Under strid kanske det är 15-20 % regler och under resten av spelmötet ligger det på runt 5-10 %.

Eleas

Hero
Tja, svårt att säga. Jag skulle nog hävda att det varierar från speltillfälle till speltillfälle. Vanligt karaktärsrollspel (som inte kräver nämnvärda färdighetsslag) klarar sig utan tärningsslag, medan strid ofta gör att man lägger några minuter på att rulla.

Å andra sidan beror det rätt mycket på systemet också. Är man van vid systemet flyter det ofta omärkligt, och det tycker jag egentligen är det mest önskvärda. I andra spel är reglerna roliga, och då kan man också dyka ned i dem.

--Björn, vaknar till