Nekromanti Tidshopps-tabell...

Malkavvaklam

Veteran
Det finns mängder av olika tabeller, som hjälper och underlättar för en SL och hans spelare när man skapar en karaktär...
Och när karaktären är färdig, är det dags att börja äventyra :gremsmile:

Karaktärerna genomlever Mundanas hårda äventyrarliv, och skapar sig ett rykte, och dras in i en den ena efter den andra av äventyr som SL plottar ihop. Men...

... någonstans under äventyrandets gång så vill SL av en eller annan anledning att tiden skall rinna framåt ett par år... (kanske för att den stora plotten skall kunna etablera sig, karakterärna skall kunna utvecklas i andra banor... anledningarna är oändliga)

Visst har han en övergripande idé vad karaktärerna gör (studerar, utbildar sig till Riddare etc.), men mycket kan hända, och det kan ibland bli en SL övermäktigt att försöka komma på variationerna till alla spelar-karaktärerna...

Så vad jag vill komma till (till slut) är:
En tidshoppstabell...
För främst tre saker:
1. Slumphändelser
2. Erfarenhetspoäng
3. Nya kontakter (kanske borde gå under punkt 1?!)

Fler förslag är välkomna :gremwink:

Någon som har?
Eller kanske en idé som kan föras över till släppet av:
EON III...? *tänker*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Buss på ;)

"1. Slumphändelser
2. Erfarenhetspoäng
3. Nya kontakter (kanske borde gå under punkt 1?!) "

Låter som en bra idé. Buss på :gremwink:

I våran spelgrupp så brukar vi lösa det genom att dela ut nya färdighetsenheter istället för förbättringsslag om tidsrymden är tillräckligt lång. Är den kortare brukar vi dela ut några förbättringsslag istället. Är den ännu kortare får man ingenting alls om man inte engagerar sig. (Exempelvis skrivna dagböcker eller dylikt brukar belönas med förbättringsslag. Igenom dessa så kan även nya kontakter och slumphändelser tillkomma. Då är det spelaren som styr över dem vilket kan bli väldigt bra om spelaren har gott omdöme. (vilket han i min erfarenhet oftast har om han är ambitiös nog att skriva längre dagböcker mellan mötena) ).

/Naug

Xenon

Veteran
naug's sätt bådar inte gott alls....

I våran spelgrupp så brukar vi lösa det genom att dela ut nya färdighetsenheter istället för förbättringsslag om tidsrymden är tillräckligt lång.
hur ska min karakatärer toook höja sig med mina helt sjukt höga förbättringsslag om man gör på detta viset :gremconfused:

jag menar något gott borde jag allt få när jag för jämnan slår massa 6or.....
:gremwink:

men skämt åt sido.

jag tycker det låter som en väldigt bra idé speciellt slump tabbel det hade kunnat sätta lite prägel på det hela.
Problemet är bara att det måste finnas massa olika tabeller då personen som bor uppe på en snö täckt glacier inte ska råka ut för stor torka eller en sandstorm...;)

mon ok det skulle kunna finnas en tabell som är uppdelad så som "familjens huvudnäring" med massa olka plattser.

tjo och tjim.....

Malkavvaklam

Veteran
Good try Bakken! :gremtongue:
(insider skämt)

Visst kan jag ju förstå, att du vill ha nyttja av dina 6:or
men sedan får man ju se till det stora hela och då e minsann
naugs förslag ypperligt:

I våran spelgrupp så brukar vi lösa det genom att dela ut nya färdighetsenheter istället för förbättringsslag om tidsrymden är tillräckligt lång.

Men visst kommer det att bli multum med tabeller. :gremcrazy:
Men då kommer man till den lilla fördelen att man har vissa tabeller i EON modulen som man kan utgå ifrån... och sedan skapa sig egna utefter dem.... visst kommer det att bli jobb, men i färdigt skick kan man nog säga att det var värt det... hoppas jag :gremtongue:

Har börjat spåna litet på det...
och med SL:s hjälp så kan d nog gå vägen :gremlaugh: