Nekromanti Tidskrävande strider.

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
fly, illa fäkta och sånt.

Utöver sånt som redan komenterats här nedan borde du komma ihåg att fiender inte står kvar och slåss till de dör. Fiender flyr om de får en rejäl smäll eller striden verkar gå åt fel håll.

Dessutom blir man med stor sannorlikhet försatt ut stirdsbart skick om man får över tjugo i skada oavsett var på kroppen eller tio i skada i huvudet och bröstet. Efter ett djupt hugg i armen står knappt någon kvar och fortsätter slåss lite muntert.

Appropå helrustningar glömmer man ofta att tänka på den begränsade sikten. Att putta omkull riddaren bakifrån är inte så fasligt svårt om det är ljud runt omkring.

/Ceram, :zeppelinare:
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Pansarsoldater

Jo med en artärblödning i armen dör man på ca 20-35 sec (i verkligheten och inte långt där ifrån i EON). Men 20 rundor? Konservburksriddaren borde vara en våt pöl av svett och inte orka lyfta ett finger av ren trötthet (din jägare också kanske).

A och O i alla former av strid är att tvinga motståndaren att slåss på dina vilkor och att aldrig låta sig luras till en sk "Ädel" duel om du inte har övertaget i en sån situation.
Spring, skutta, kasta fisk på honom, knuffa honom i floden, och låt honom slå stora hål i luften med sin skurkklyvare.
Du ska bestäma hur lågt stridens moral ska sjunka.
Gör han något fult? Gör något fulare.

-Dolkar ett ädelt vapen, bäst placerat i ryggen på riddaren när an sitter o pimplar öl.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Till slut hamnar alla grupper där - tungt bepansrade och med tvåhandsvapen... alla andra har dött ut
Inte nödvändigtvis, de som har spelat riddare i vår spel grupp har faktiskt varit några av de som dött mest(kan bero på att de var överdrivet självsäkra). Glöm för allt i världen inte utmattningen, om han är överbelastad ge honom mer utmattning, sedan kan alltid bra motståndare sikta mot glipor i rustningen. En frivillig regel som kan fungera bra är att ge honom extra utmattning ifall han ligger på gränsen till att bli överbelastad, t.ex om han är 1-2 kilo från gränsen så får han 1,5xutmattningen. Jag tycker bara det är löjligt att man kan ha på sig en helrustning utan att få extra utmattning.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Ville bara säga det att det enligt min erfarenhet är de rollpersoner som är inriktade på snabbhet som överlever bäst. Detta då bra VINIT gör att man kan hålla de flesta motståndare på avstånd. Idet fall som beskrivs i tråden (där en "jägare" slåss mot en "plåtburk" så borde jägaren inrikta sig på att trötta ut plåtburken (detta borde lyckas då han bör erhålla mer utmattning per handling, FÅ HONOM I RÖRELSE )

Nämnas bör att striderna (oftast) upptar 30-50 % av våra rollspelsmöten (helst närmare 30%) :gremlaugh:
 
Top