Såvitt jag har förstått lider Traveller en smula av att historien som den beskrivs har tagit olika vändningar i de olika versioner som givits ut (original Traveller, Megatraveller, New Era, T20, GURPS mfl). Exakt vad är det egentligen som hänt i de olika versionerna?
Alla tidslinjer är likadana fram till original-Travellers epok (början av 1100-talet, imperisk tideräkning) men går isär i åtminstone två olika versioner efter det:
* MegaTraveller inleds med The Rebellion år 1116, när ärkehertigen Dulinor lönnmördar kejsar Strephon. Han misslyckas dock med att ta makten i imperiet, och olika fraktioner börjar strida mot varandra. Ett stort inbördeskrig blossar upp, sektorer bryter sig ut, grannriken anfaller på olika fronter och allt blir en stor oreda. Det hela var ett försök av GDW att göra spelvärlden mer dynamisk och spännande, men folk tycker inte om att man slår sönder deras gamla hemtama spelvärldar; de var mest intresserade av hur man kunde få ett stopp på kriget och återställa allting som vanligt igen. GDW lyssnade inte på det örat, utan släppte sourcebooken 'Hard Times' om anarki och kaos i resterna av imperiet ett tjugotal år senare.
* Traveller: The New Era (där de fö också bytte spelsystem) fulländade förödelsen med en spelvärld som är ungefär 100 år efter The Rebellion. Ett AI-virus har spritt sig genom det fd imperiet och förstört det som var kvar av den interstellära infrastrukturen. Nya råbarkade samhällen har börjat uppstå i det allmänna kaoset, men i stort sett är rymden nu en våldsam och opålitlig plats att vara på. De flesta spelare gav då upp allt hopp om skiten, fortsatte sina gamla imperie-kampanjer på egen hand eller bytte till något annat spel.
GDW tyckte trots detta att det var en så bra idé att krossa sina nogsamt uppbyggda spelvärldar att de gjorde likadant med Traveller:2300 ("Mankind Discovers the Stars"), som först blev 2300 AD ("Man's Battle For the Stars") och sen ett cyberpunkspel...
* Sedan GDW hade gått i kånken kom först T4 - Traveller, version 4 - som utspelas i "Milieu 0", i början av imperiets era. Det har såvitt jag minns inga avvikelser från den ursprungliga tidslinjen.
* GURPS Traveller börjar omkring år 1118, och där har de gjort vad spelarna önskade sig - såg till att The Rebellion aldrig inträffade. Tidslinjen är identisk med den ursprungliga fram till år 1116; när Dulinor beger sig till Capital (som vi vet, för att mörda kejsaren) exploderar hans skyttel på väg ner i atmosfären under mystiska omständigheter. Därmed är Strephon fortfarande kejsare och det Tredje Imperiet lever vidare i högönsklig välmåga.
* Traveller T20 har jag inte läst, så jag har ingen aning om hur de har hanterat det hela.
T4 lyckades inte väcka något större intresse bland spelarna, så om man ska inhandla någon står det väl mellan GURPS-versionen (som kan rekommenderas) och T20-versionen.
--
Åke