Nekromanti Tidslinjer i Traveller?

Saxifrage

Hero
Jag har letat efter lite info om Travellers universum här på forumet, men inte riktigt hittat vad jag söker. Vänder mig därför till den samlade expertisen.

Såvitt jag har förstått lider Traveller en smula av att historien som den beskrivs har tagit olika vändningar i de olika versioner som givits ut (original Traveller, Megatraveller, New Era, T20, GURPS mfl). Exakt vad är det egentligen som hänt i de olika versionerna? Är någon av historielinjerna bättre/mer intressant än de andra?

Följdfrågan blir: vilken bok är bäst att införskaffa om man vill ha en samlad bild av universat? Jag lutar åt GURPS Traveller, men det kanske finns bättre? Nytrycken som getts ut är kanske trevliga, men såvitt jag har förstått innehåller de bara regler, eller?

Rosen

Myrmidon
Såvitt jag har förstått lider Traveller en smula av att historien som den beskrivs har tagit olika vändningar i de olika versioner som givits ut (original Traveller, Megatraveller, New Era, T20, GURPS mfl). Exakt vad är det egentligen som hänt i de olika versionerna?

Alla tidslinjer är likadana fram till original-Travellers epok (början av 1100-talet, imperisk tideräkning) men går isär i åtminstone två olika versioner efter det:
* MegaTraveller inleds med The Rebellion år 1116, när ärkehertigen Dulinor lönnmördar kejsar Strephon. Han misslyckas dock med att ta makten i imperiet, och olika fraktioner börjar strida mot varandra. Ett stort inbördeskrig blossar upp, sektorer bryter sig ut, grannriken anfaller på olika fronter och allt blir en stor oreda. Det hela var ett försök av GDW att göra spelvärlden mer dynamisk och spännande, men folk tycker inte om att man slår sönder deras gamla hemtama spelvärldar; de var mest intresserade av hur man kunde få ett stopp på kriget och återställa allting som vanligt igen. GDW lyssnade inte på det örat, utan släppte sourcebooken 'Hard Times' om anarki och kaos i resterna av imperiet ett tjugotal år senare.
* Traveller: The New Era (där de fö också bytte spelsystem) fulländade förödelsen med en spelvärld som är ungefär 100 år efter The Rebellion. Ett AI-virus har spritt sig genom det fd imperiet och förstört det som var kvar av den interstellära infrastrukturen. Nya råbarkade samhällen har börjat uppstå i det allmänna kaoset, men i stort sett är rymden nu en våldsam och opålitlig plats att vara på. De flesta spelare gav då upp allt hopp om skiten, fortsatte sina gamla imperie-kampanjer på egen hand eller bytte till något annat spel.
GDW tyckte trots detta att det var en så bra idé att krossa sina nogsamt uppbyggda spelvärldar att de gjorde likadant med Traveller:2300 ("Mankind Discovers the Stars"), som först blev 2300 AD ("Man's Battle For the Stars") och sen ett cyberpunkspel...
* Sedan GDW hade gått i kånken kom först T4 - Traveller, version 4 - som utspelas i "Milieu 0", i början av imperiets era. Det har såvitt jag minns inga avvikelser från den ursprungliga tidslinjen.
* GURPS Traveller börjar omkring år 1118, och där har de gjort vad spelarna önskade sig - såg till att The Rebellion aldrig inträffade. Tidslinjen är identisk med den ursprungliga fram till år 1116; när Dulinor beger sig till Capital (som vi vet, för att mörda kejsaren) exploderar hans skyttel på väg ner i atmosfären under mystiska omständigheter. Därmed är Strephon fortfarande kejsare och det Tredje Imperiet lever vidare i högönsklig välmåga.
* Traveller T20 har jag inte läst, så jag har ingen aning om hur de har hanterat det hela.

T4 lyckades inte väcka något större intresse bland spelarna, så om man ska inhandla någon står det väl mellan GURPS-versionen (som kan rekommenderas) och T20-versionen.

--
Åke

Honken

Hero
Sedan GDW hade gått i kånken kom först T4...

Nu var det ju inte så att GDW kånkade. De valde att lägga ner när TSR valde att stämma dem.

Downport <--- Här har du en länk till en bra Traveller sajt.

Storuggla

Champion
"Traveller T20 har jag inte läst, så jag har ingen aning om hur de har hanterat det hela."

Där börjar spelet år... 1000 eller något sådant. Det är i alla fall en tag tills Dulle vill mörda kejsaren, så allt är frid och fröjd.

Storuggla, imperial owl

Storuggla

Champion
"Följdfrågan blir: vilken bok är bäst att införskaffa om man vill ha en samlad bild av universat? Jag lutar åt GURPS Traveller, men det kanske finns bättre? Nytrycken som getts ut är kanske trevliga, men såvitt jag har förstått innehåller de bara regler, eller?"

Alltså... GURPS Traveller är snorbra. Schyssta illustrationer, bra text och tydligen en solid utgivningstakt. Men... det är GURPS. Jag har aldrig rockat loss på regelsystemet tyvärr :gremsmirk:

Nytrycken är nytryck av regler, supplement, setting och allt mellan himmel och jord. De är mycket kul att läsa (men arrrgh vilka sunkiga illustrationer) men lider väl av smärre regelbuggar och viss åldring. Rent generellt skulle jag rekommendera GURPS-utgåvan dock, mest för att den finns och för att den har supplement i handeln redan. Och dessutom för att GURPS Traveller. Ground Forces säger att Imperial Marines bär kilt :gremwink:

Storuggla, Grand Imperial Owlishness

Saxifrage

Hero
Dem rulez

Tja, det bästa med GURPS-böckerna är väl att det är så lätt att bortse från regelbitarna... inte så konstigt kanske med tanke på att varje bok verkar kräva minst femtielva påhängskompendier för att vara spelbar... :gremwink:

Skämt åsido, regelsystem finns det gott om. Jag är framför allt intresserad av att få tag i en bra heltäckande och stämningsfull "sourcebook" till Travellers Universum. Jag antar att GURPS-boken är det bästa på marknaden idag. Att läsa gamla rollspel brukar mest vara deprimerande om man inte har en nostalgisk koppling, så nytrycken låter jag nog bli.

Storuggla

Champion
Re: Dem rulez

Mjo, reglerna i GURPS Traveller-boken tar inte upp så mycket plats egentligen, och den har mycket bra info också. Köp den och testa vet jag. Dessutom har en det coolaste omslaget :gremwink:

Storuggla, Beowulf

Saxifrage

Hero
Hu...

Intressant länk! Ett citat som fastnade: "I remember semitrailer truckload after truckload filled to capacity with skids of books leaving the GDW warehouse." Aj... det där lät inte roligt!

Bjorn

Hero
Tjaa (OT)

Dom la sig i alla fall inte med buken i vädret för att deras skobuizness fallerade...

Alltid något!

/Bjorn

Staffan

Myrmidon
Re: Hu...

Jag tror nog att på det stora hela så var det en fördel för GDW att TSR köpte upp hela lagret av Mythus-prylar - vad jag vet så sålde det inte direkt som glass i solsken. Om det var en tillräckligt stor fördel för att uppväga den tid de lade ner på stämningen är en annan sak.

Storuggla

Champion
Re: Dem rulez

"Då så. Vet du förresten om den hårdinbundna utgåvan finns att få tag i?"

Öh, ja och nej. Den är inte Out of print ännu i ala fall hos Steve Jackson själva, men jag vt inte om den finns i Svedala i talande stund. I värsta fall finns den här

Storuggla, totem

Saxifrage

Hero
Stort tack + följdfrågor

Tack så mycket för den utmärkta historielektionen! (framtidens historia, öh?) En fundering: när började GDW egentligen presentera någon världsbild till Traveller? De första böckerna innehöll väl bara regler?

Angående Traveller 2300/2300 AD, förresten: förekom inte de där läskiga insektsvarelserna i första utgåvan? Jag kan hålla med om att det är lite trist att kasta in interstellära krig i en SF-värld som verkar vara så läcker i sig själv. Jag har inte läst någon 2300-produkt, men jag tycker att stämningen verkar vara rätt lik TV-serien "Space: Above and Beyond", med mysko monster och episka krigshistorier.

Rosen

Myrmidon
Re: Stort tack + följdfrågor

när började GDW egentligen presentera någon världsbild till Traveller? De första böckerna innehöll väl bara regler?

Jo... Spelvärlden växte fram lite gradvis (första referensen till imperiet var i brädspelet Imperium från '77), men när Deluxe Traveller kom ut '81 innehöll den bl.a en karta över the Spinward Marches. Andra tidiga grejor med världs-info var Supplement 3: Spinward Marches, de olika Alien-modulerna och de första äventyren, men jag är rätt osäker på när de egentligen släpptes.

Angående Traveller 2300/2300 AD, förresten: förekom inte de där läskiga insektsvarelserna i första utgåvan?

Kafers? Jodå, fast de fanns mest med som en vag läbbighet någonstans i utkanten av den koloniserade rymden. I andra utgåvan blev de regelbundet återkommande baddies med en klart större roll än förut.

Jag har inte läst någon 2300-produkt, men jag tycker att stämningen verkar vara rätt lik TV-serien "Space: Above and Beyond", med mysko monster och episka krigshistorier.

För 2300 AD stämmer det rätt bra. Traveller:2300 var mer av en frontier-setting där man var ute och utforskade en stor och okänd världsrymd som var mer intressant än hotfull.

2300 var väl också det tidigaste exemplet jag kommer på där flera rollspel delade på samma universum - samma som Twilight:2000, fast trehundra år senare. (Lancelot Games hade planer på en svensk utgåva kallad 'Future Shock', där bakgrunden skulle vara omgjord så att den byggde på Wastelands; licensen var klar men deras konkurs gjorde att det aldrig blev mer än ett idéutkast.)

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: FutureShock

2300 var väl också det tidigaste exemplet jag kommer på där flera rollspel delade på samma universum - samma som Twilight:2000, fast trehundra år senare. (Lancelot Games hade planer på en svensk utgåva kallad 'Future Shock', där bakgrunden skulle vara omgjord så att den byggde på Wastelands; licensen var klar men deras konkurs gjorde att det aldrig blev mer än ett idéutkast.)
Jag var rätt ordentligt inblandad i planeringen av FutureShock. Vi tänkte ta kartor, planeter, teknik och liknande från 2300AD.

Tanken var att tappra jordbor lyckades knäcka byrr i Wastelands med grym biologisk krigföring, vilket ledde till att byrr som flydde bort från jorden hemåt förde med sig epidemier som knäckte de byrrstater som fanns därute. Detta gjorde att både människor och byrr stod inför en lång uppbyggnadsfas innan de drabbade samman igen bland stjärnorna.
<ul style="list-style-type: disc">[*]Ur byrrs perspektiv är människor fullständigt livsfarliga, eftersom de nästan lyckades utrota arten.
[*]Ur människornas perspektiv är byrr odjur som nästan lyckades ödelägga jorden och höll mänskligheten förslavad i misär under ett par generationer.
[/list]

De mänskliga samhällen som reste sig ur ruinerna i slutet av 2000-talet var dock inga trevliga demokratiska samhällen, utan hårda teknokratiska stater där eliter härskade med kärva medel. Kriget mot byrr hade gjort otäcka saker men människornas mentalitet. Namnet FutureShock antyder spelvärldens kvaliteter.

Sedan kraschade Lancelot och då även visionen av den bistra framtiden. Det hade nog blivit något som påminde om Verhoevens film Starship Troopers.

Saxifrage

Hero
Spännande!

Oj! Det där hade jag aldrig hört talas om! Kul koncept (om än lite för mörkt och dystert för min smak), men framför allt var det väldigt intressant att höra att det fanns planer på att "rippa" delar av ett utländskt rollspel och koka ihop en egen produkt. Man anar lite historiska vingslag från "rollspelens guldålder", för idag är det väl knappast någon som skulle lägga ner så mycket jobb på att vidareutveckla ett känt koncept på det sättet? Har det förresten gjorts i något annat spel? Det enda jag kan komma på är Mutant, som väl i sin första utgåva borde ha influerats av Gamma World (vilket nyligen diskuterades i en annan tråd).

Ingick det förresten att plocka med aliens från 2300 AD? Och fanns det någon tanke på hur dessa isf interagerade med byrr?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Spännande FutureShock

Det var ca 13 år sedan som jag diskuterade FutureShock med Lancelot-gänget så jag minns inte allt. Vi tänkte nog ha med flera av de xenomorfa arterna i 2300AD, men jag kommer inte ihåg exakt vilka eller hur de skulle ha interagerat med byrr före människans kliv ut i kosmos. (Jag har alltid gillat pentapoderna och skulle definitivt ha klämt in dem någonstans.)

Orsaken att vi ville rippa 2300AD var att spara tid och resurser: vi skulle få massor med hårda fakta och schyssta illustrationer för en billig penning.