Nekromanti Tidslinjer och bakgrundshistorier

God45

#PrayersForBahakan
Bryr ni er?

Om jag pitchar tex ett superhjälte spel och berättar hur världen ser ut, räcker det? Eller vill ni veta saker som när folk började få krafter? Vem var den första i en dräkt? Hur hanterade folk det i början?

Jag brukar inte bry mig, jag vill bara veta hur världen ser ut för tillfället. Visst, ge mig de saftiga detaljerna när de kommer upp. "Oh, Dr. Ether var den första superskurken? Och det här är en av hans gammla dödsfällor?" Sådan är coolt när det kommer upp i ögonblicket men hade jag sett "Dr. Ether var den första superskurken" på en tidslinje hade jag glömt det direkt.

Så jag funderar på att strunta i historien när jag pitchar min nästa kampanj utan bara fokusera på dagsläget. Vad tror ni?

Ulfgeir

Swashbuckler
Beror på, om det länge funnits folk med krafter så det är en naturlig del av samhället så behövs det ju inte. detsamma om spelarkaraktärerna är bland de första som får krafter.

Men det är coolt att ha med den typen av info.

/Ulfgeir

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Räcker och räcker... Jag kan spela det mesta så länge jag kan få svar på relevanta frågor som berör min rollperson och hens historia direkt, sådär.

Men jag gillar att veta mer. Precis som när det gäller "vanlig" historia skiter jag väl i namn och så, men typ allmän kunskap av typen "hur länge har det funnits superhjältar", "vilka teorier har folk haft", "har det varit några viktiga krig där superhjältar gjort skillnad" etc tycker jag är spännande, intressant, givande och hjälper mig att sätta mig i min rollpersons skor.

Så jag vill veta så mycket som möjligt. Helst inte i tidslinjeform dock. "1940. Doktor Ether är första superskurken" är ju rätt värdo. "Den första superskurken, Doktor Ether, samarbetade med nazisterna under andra världskriget och gav dem bland annat fungerande Vrilteknologi, vilket förlängde andra världskriget med tio år tills de allierade lyckades replikera Fountainheads stridsrustning" däremot. Det är göttiga grejer som jag slickar i mig och myser med.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker inte man ska underskatta sådan information. Den må vara dåligt skriven i allt för många rollspel, men det innebär inte att man ska strunta i det.

Framförallt kan »världshistoria« vara trevligt för spelledaren. I specifikt ett superhjältespel är det bra att veta ungefär när superkrafter uppstod, hur och vilka som fick det. Det ger bra stöd vid äventyrsplanering.

Om jag vill ha med en fälla signerad gamla Dr. Ether, vad har den för tekniknivå? Om Dr. Ether agerade på 1890-talet lär fällan se annorlunda ut än om det var 1970 som gällde.

För att informationen ska fungera fint för SL att använda är det såklart väldigt viktigt att den är bra uppställd och skriven för att användas. Inte alltid är det så =)

När jag läser din tråd lite noggrannare inser jag att det var vid själva pitchen du funderade på historians nödvändighet. Mitt svar är fortfarande »ja«. Oftast åtminstone.

Mutant City Blues pitchar man med För tio år sedan fick många människor mutationer liknande superkrafter, det förändrade inte samhället jättemycket men skapade ändå nya motsättningar och nya brott. Ni spelar specialpoliser som utreder brott kopplade till mutanter. Jag tycker det är relevant att veta hur länge superkrafter har existerat för det svarar t.ex. på frågan hur länge min rollperson kunnat ha haft sina krafter.

Samma ska med >Human, att den blodröde kungen existerat som en massmördare och superskurk men försvann för länge sedan är intressant. Det ger jämförelser, framförallt yttrade av SLPer men även av spelare och leder till funderingar på hans nuvarande status.