Re: Trovärdighet, mitt mantra
Jag har alltid upplevt Mundana som ovanligt befriat från lapptäckseffekten; det är en av orsakerna till att kampanjvärlden tilltalar mig så. Man känner att det finns en grundläggande historisk konsekvens bakom det mesta, världen lever och rör på sig utan tidsmässigt dåligt motiverade kulturhistoriska rippoffs, men det finns några undantag, som jag också sett till att rätta till i mitt Mundana för länge sedan:
Jargien: Soldater och liknande tecknas av och till som romerska legionärer modell 100 f.vt-tal. Tvi! (Folk tycks dessutom ha svårt att greppa att romarna under nästan hela sin historia använde brynja och inte lamellpansar). Jag hoppas verkligen att Jargien när modulen om det väl är här kommer att visa sig vara betydligt mer senbyzantinskt än romerskt, åtminstone. De antika tendenser som stundom visat sig där har kännts väldigt malplacerade.
Soldarn: Landet tycks av allt att döma ligga på en högmedeltida nivå när resten av Mundana är senmedeltid på väg mot renässans. Usch för Soldarn.
Pereine och Colonan: Fullt utbyggda demokratiska system och lika rättigheter till alla kändes mer än ganska osannolikt i en förindustriell värld, så jag strök det direkt. I den mån det fortfarande förekommer demokrati i dessa utbrytarländer är det föga demokratisk sådan i praktiken.
Bisarra statsskick: President i Västmark? I think not. Kung, i min kampanjvärld. Ashariens jarlasystem fick finnas kvar dock, det kändes både fräscht och fullt trovärdigt. Den berömda Ashariska jämställdheten har dock aldrig funnits i mitt Mundana. Inte historiskt trovärdig, helt enkelt.
Vapenlistorna: Vapen och rustningar från alla möjliga epoker som de facto skulle ta tagit ut varandra utvecklingsmässigt trängs här samtidigt. Lyckligtvis är det lätt att bortse ifrån, och några platser där gammalt vapenbruk och gamla stridstekniker dröjer sig kvar finns ju alltid. Helt konsekvent är ingen värld, trots allt.
Man bör göra en avvägning vad gäller historisk korrekthet i fantasy - vad är trovärdighet och inte? Jag ser fantasy som en suverän möjlighet att slänga in saker jag gillar från alla möjliga historiska epoker i vår värld, och skapa något som inte direkt motsvarar någon tid i vår historia, men ändå gör det. Här kan inga besserwizzrar hemsöka dig: 'Men man använde ju inte knappar på 1100-talet', etc. Strunt samma, i ditt Mundana gör man det. Det är knappast någon som kan säga att ett 1100-tal där knappar, livstycken och ordentliga byxor ingick i modet skulle ha förändrat vår historia nämnvärt direkt, och sådana ingrepp är således både fullt möjliga och trevliga att göra när man skapar eller spelleder i fantasyvärldar som Mundana. Problemet är att man måste veta vad man sysslar med. När jag, varandes mycket duktig på historia, kulturhistoria, etc, lägger in ett element i den fantasytid mitt Mundana utgör kan jag något så när uppskatta vad det skulle fått för konsekvenser. Jag kan skilja mellan saker som skulle påverka utvecklingen nämnvärt och saker som inte skulle göra det. Jag förstår hur paradigmskiften sker, hur uppfinnandet av en tryckpress explosionsartat kan kasta en värld in i en helt ny tidsålder (och just paradigmskiften vore förvisso intressanta att utforska i en fantasymiljö), samtidigt som jag kan analysera blusknapparnas betydelse för en världs utveckling. Jag vet vad jag gör, och därför blir det bra, och mitt Mundana blir otvivelaktigt trovärdigt, trots att det inte direkt kan jämföras med något exakt tid i vår världs historia. (Som Neogames Mundana, ungefär, trots somliga inkonsekvenser). Vissa har dock inte mitt historiska kunnande, och då riskerar det att bli kulturhistorisk sillsallad av det. Men är det då så illa? Jag tycker nog det, då jag värderar trovärdighet ganska högt i fantasyvärldar, men om man inte delar min åsikt är det ju bara att köra. I annat fall får man helt enkelt noga överväga vilka element man har i sin spelvärld, och fundera på vilka man bör avlägsna ur Neogames för att få till önskad känsla av historisk tid. Utöver de irriterande detaljer jag nämnt ovan finns det dock inte mycket utvecklingshistorierelaterat jag på rak arm skulle ta bort från mitt Mundana - jämfört med andra fantasyvärldar, inte minst vad rollspel beträffar, är Mundana ett under av konsekvens och historisk trovärdighet, helt enkelt. Tolkiens Midgård och Howards Hyboria (och
Västmark, såklart) är de enda världar jag för tillfället kan erinra mig som är vettigare.
Jag framhåller cirefalierna som ett exempel på en mästerligt skapad fantasykultur. Svår att direkt härleda till vår världs kulturer, och ändå fullt trovärdig och mycket intressant. Mer sådant! Min ambition med Västlanden är givetvis att uppnå något liknande.
- Ymir, världsvävare