Nekromanti Tidslinjer på Mundana

Tell

Hero
Det finns ngt med Mundana som bekymrat mig länge; tidslinjen; den finns inte! Till exempel.
I jargien har man fortfarande legioner av romersk modell medan man i Consaber har kommit till rennesans åtminståne vad rustrningar betreffar.
Thalamur har ngn form av förmyndarregering alla Fankrike tidgt 1400, medan man har ett underrättelseväsen som snarast liknar sovjets.
Helrustningar i plåt kom till för att stoppa Kulor avlossade med krutvapen (ngt som faktiskt fungerade; i 30 år)
Summa sumarum: det blir en aning rörigt. Hur löser ni frågan med "tidsutgämning"?

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, Mundana är en lapptäckesvärld, men inte lika illa däran som till exempel gamla Ereb Altor. Konsekvens och tidsutjämning blir nog svårt om man vill behålla Mundana relativt intakt, istället bör man nog försöka att inte bry sig så mycket om saken och spela på istället. Om man stör sig alldeles för mycket på bristen på konsekvens kanske det är dags att ta sig en funderare på om Eon verkligen är rätt spel. :gremsmirk:

/Dimfrost

Phelan

Hero
Ja du... Det är ju lite svårt att ignorera de främsta teknologiska framstegen, så istället får man utgå från att det bör ligga runt 1200-1400-tal. En del kan det ju få skilja mellan områden, men inte för mycket (Sverige var ju under en hyfsat lång tid av medeltiden 100-200 år efter kontinenten, t ex). Sedan får man väl försöka banka på sakerna så att man hittar förklaringar som gör att äldre anakronismer kan funka ändå. Vad gäller Jargien så är det kanske mer korrekt att se det som Bysans än Rom. Visst har de legioner, men man kanske ska se deras organiserade armé som en konsekvens av och anledning till att ett tämligen centralstyrt och byråkratiskt system fungerar - den dagen man börjar få feodalt militärväsende kommer man nog tappa en del annat. Däremot bör man kanske räkna med att de har lite mer kavalleri än det officiella (det hade ju även romarna mot senare delen av sin era), särskilt med tanke på att Muhads mobila arméer är en vanlig motståndare.

Thalamurs styre som sådant finner jag mest svårsmält pga avsaknaden av en religion som frodas i symbios med staten. Någon annan form av ideologisk överbyggnad borde man väl kanske räkna med. Givet att magikraterna håller ihop det hela bara med makt och skräck som medel så borde det finnas ganska stort utrymme för stora förändringar i Thalamur om någon slog ut ledarskapet. Det finns nog en del frustration i det landet, så att säga...

Helrustningar fanns väl även för att stoppa långbågar och tunga armborst? Sådana finns det ju gott om i Mundana...

Annars så får man ju ignorera en del också - man har ju försökt plocka in lite olika element från vår värld, men alla dessa element var ju inte i sitt esse vid samma tidpunkt...

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Hur löser ni frågan med "tidsutgämning"? "

I vår spelgrupp så konstaterar vi att vi spelar fantasyrollspel på Mundana och inte historiskt korrekt rollspel i jordens medeltid.

. Att det uppstår en salig blandning är för mig fullständigt ok. Liksom, för mig så får saker vara fantastiska så länge dom är trovärdiga inom Mundanas ramar. Thalamurs förmyndarregering är det. Rakhori är en konsekvens av att magi existerar (Rakhori hade inte kunnat vara så effektiva som dom är utan att bruka psykotropi). Om den jargiska hären nu är av romersk snitt så kan jag hålla med om att en viss inkonsekvens finns där. Men jag tror inte det nämns någonstans hur jargiernas krigsföring ser ut. Det enda jag kan hitta är en siffra på hur stor hären är. Liksom bara för att Jargien påminner starkt om det byzantinska riket (det påminner faktiskt mer om byzans än om rom) så betyder inte det att deras militär ska motsvara den byzantinska militären.

Det är fantasy, låt några saker vara fantastiska. :gremwink:

/Naug

Tell

Hero
Hyggligt; men dock;

mitt problem är att jag gör en politikerkampanj; och alltså måste ha ett någolunda stabilt läge på Mundana, vari allt detta finns inbakat. men tack endock och har du några tips uppskattas de (gäller alla). Ps. du har rätt om byzans; hade faktiskt räknat ut den staten (ger mig ett antal extra uppslag).

Personligen så använder jag mig mer eller mindre av liknande utrustningar för arméer över världen.
Jargierna tycker bara mer om tungt rustat infanteri, medans Consaber tycker om kavalleri.
Jag använder mig inte av till exempel de typiska romerska hjälmarna på jargiskt infanteri. De får nog däremot ett kortsvärd att ha som sidovapen.

Hur som helst så låter jag det bero ganska mycket, och mitt Mundana är, när jag spelleder, ganska ändrat i historisk jämförelse, nästan fram till punkten av att lägga till krutvapen.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är fantasy, låt några saker vara fantastiska. :gremwink:
Det här är ett vanligt misstag som alltför många fantasyförfattare och andra gör sig skyldiga till: fantasy behöver inte innebära brist på konsekvens. Istället för att blanda ihop en mängd vitt skilda företeelser till en grötig röra kan man utgå från en epok och skapa en konsekvent och ändå annorlunda värld. Till och med mer annorlunda, skulle jag vilja säga: det är ingen konst att få känla av standardfantasy om man låter romare, vikingar, mongoler och riddare slåss, men om man utgår från konceptet "1600-tal fast utan krutvapen, med kolonialism och massor av politiska intriger" eller "rivaliteten mellan Rom och Bysans i imperiets sista dagar, med hotande barbarinvasioner vid horisonten och dekadent nöjesliv" och tillför fantasyelement får man något eget och mycket intressantare.

Våga vägra fjantasy!

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
mitt Mundana är, när jag spelleder, ganska ändrat i historisk jämförelse, nästan fram till punkten av att lägga till krutvapen.
Kom igen, våga ta steget fullt ut och skapa något eget! Krutvapen hör hemma i all fantasy. :gremwink:

/Dimfrost, och zeppelinare!

Tiamel

Veteran
Skillnaderna mellan olika länder i världen har ju länge varit åtskilld och är det fortfarande. Även om det skiljer sig mer mellan olika delar kan man ju genom historien se tydliga skillnader även inom t.ex. samma kontinent. Exempelvis, som en oventenskaplig jämförelse, anföll polackerna tyska pansardivisioner med ryttare under andra världskriget. Dessa länder ligger ju som bekant bredvid varandra.

Vad gäller helrustningar är jag ganska säker på att dessa utvecklades i takt med att bågar och vapen blev allt bättre. När sedan armborstet var fullt utvecklat förlorade de mycket av sin strategiska vikt.

Att jargien inte nåt någon renässans är inte alls otroligt. Ryssland var i princip isolerat fram till Peter den Stores tid från västliga influenser, som en jämförelse. Jargien känns också tämligen isolerat i den bemärkelsen att man ser sig själv som den mest överlägsna nationen och därför inte ser behov av att inspireras av t.ex. sabriskt nytänkande.

Personligen har jag aldrig varit med om att vi haft några större problem att lösa de "tidsproblem" som finns när man jämför med europas utveckling.

Mundana är ett mycket stort område så det är inte märkligt att man kommit olika långt i utvecklingen. Sedan är det, som nämnts tidigare, en fantasyvärld. Även om vi traditionellt i vår grupp försöker få saker och ting så historiskt korrekt och logiskt som möjligt måste vi ibland svälja det faktum att det är en påhittad värld.

Det land vi personligen anser är helt uppåt väggarna tidsmässigt är Periene som utvecklat ett fullt demokratiskt system. Vart har de tankarna kommit från? Hur har undertryckta thalasker kunnat forma dessa idéer utan förföjelse från rakhori.

/Biskop Paulus - som återupptog en mycket gammal eonkampanj igår...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Trovärdighet, mitt mantra

Jag har alltid upplevt Mundana som ovanligt befriat från lapptäckseffekten; det är en av orsakerna till att kampanjvärlden tilltalar mig så. Man känner att det finns en grundläggande historisk konsekvens bakom det mesta, världen lever och rör på sig utan tidsmässigt dåligt motiverade kulturhistoriska rippoffs, men det finns några undantag, som jag också sett till att rätta till i mitt Mundana för länge sedan:

Jargien: Soldater och liknande tecknas av och till som romerska legionärer modell 100 f.vt-tal. Tvi! (Folk tycks dessutom ha svårt att greppa att romarna under nästan hela sin historia använde brynja och inte lamellpansar). Jag hoppas verkligen att Jargien när modulen om det väl är här kommer att visa sig vara betydligt mer senbyzantinskt än romerskt, åtminstone. De antika tendenser som stundom visat sig där har kännts väldigt malplacerade.

Soldarn: Landet tycks av allt att döma ligga på en högmedeltida nivå när resten av Mundana är senmedeltid på väg mot renässans. Usch för Soldarn.

Pereine och Colonan: Fullt utbyggda demokratiska system och lika rättigheter till alla kändes mer än ganska osannolikt i en förindustriell värld, så jag strök det direkt. I den mån det fortfarande förekommer demokrati i dessa utbrytarländer är det föga demokratisk sådan i praktiken.

Bisarra statsskick: President i Västmark? I think not. Kung, i min kampanjvärld. Ashariens jarlasystem fick finnas kvar dock, det kändes både fräscht och fullt trovärdigt. Den berömda Ashariska jämställdheten har dock aldrig funnits i mitt Mundana. Inte historiskt trovärdig, helt enkelt.

Vapenlistorna: Vapen och rustningar från alla möjliga epoker som de facto skulle ta tagit ut varandra utvecklingsmässigt trängs här samtidigt. Lyckligtvis är det lätt att bortse ifrån, och några platser där gammalt vapenbruk och gamla stridstekniker dröjer sig kvar finns ju alltid. Helt konsekvent är ingen värld, trots allt.

Man bör göra en avvägning vad gäller historisk korrekthet i fantasy - vad är trovärdighet och inte? Jag ser fantasy som en suverän möjlighet att slänga in saker jag gillar från alla möjliga historiska epoker i vår värld, och skapa något som inte direkt motsvarar någon tid i vår historia, men ändå gör det. Här kan inga besserwizzrar hemsöka dig: 'Men man använde ju inte knappar på 1100-talet', etc. Strunt samma, i ditt Mundana gör man det. Det är knappast någon som kan säga att ett 1100-tal där knappar, livstycken och ordentliga byxor ingick i modet skulle ha förändrat vår historia nämnvärt direkt, och sådana ingrepp är således både fullt möjliga och trevliga att göra när man skapar eller spelleder i fantasyvärldar som Mundana. Problemet är att man måste veta vad man sysslar med. När jag, varandes mycket duktig på historia, kulturhistoria, etc, lägger in ett element i den fantasytid mitt Mundana utgör kan jag något så när uppskatta vad det skulle fått för konsekvenser. Jag kan skilja mellan saker som skulle påverka utvecklingen nämnvärt och saker som inte skulle göra det. Jag förstår hur paradigmskiften sker, hur uppfinnandet av en tryckpress explosionsartat kan kasta en värld in i en helt ny tidsålder (och just paradigmskiften vore förvisso intressanta att utforska i en fantasymiljö), samtidigt som jag kan analysera blusknapparnas betydelse för en världs utveckling. Jag vet vad jag gör, och därför blir det bra, och mitt Mundana blir otvivelaktigt trovärdigt, trots att det inte direkt kan jämföras med något exakt tid i vår världs historia. (Som Neogames Mundana, ungefär, trots somliga inkonsekvenser). Vissa har dock inte mitt historiska kunnande, och då riskerar det att bli kulturhistorisk sillsallad av det. Men är det då så illa? Jag tycker nog det, då jag värderar trovärdighet ganska högt i fantasyvärldar, men om man inte delar min åsikt är det ju bara att köra. I annat fall får man helt enkelt noga överväga vilka element man har i sin spelvärld, och fundera på vilka man bör avlägsna ur Neogames för att få till önskad känsla av historisk tid. Utöver de irriterande detaljer jag nämnt ovan finns det dock inte mycket utvecklingshistorierelaterat jag på rak arm skulle ta bort från mitt Mundana - jämfört med andra fantasyvärldar, inte minst vad rollspel beträffar, är Mundana ett under av konsekvens och historisk trovärdighet, helt enkelt. Tolkiens Midgård och Howards Hyboria (och Västmark, såklart) är de enda världar jag för tillfället kan erinra mig som är vettigare.

Jag framhåller cirefalierna som ett exempel på en mästerligt skapad fantasykultur. Svår att direkt härleda till vår världs kulturer, och ändå fullt trovärdig och mycket intressant. Mer sådant! Min ambition med Västlanden är givetvis att uppnå något liknande.

- Ymir, världsvävare

Var?

"Men jag tror inte det nämns någonstans hur jargiernas krigsföring ser ut. Det enda jag kan hitta är en siffra på hur stor hären är."

Var hittar du denna siffra? Själv har jag då aldig sett nån. Det enda man kan klura ut om Jargiens krigsmakt är att den är jättestor, men den kan ändå inte vara stor, eftersom att Ebhron inte ser Jargien som ett hot, och Ebhrons stående här ligger på 100 000 man.

Mvh Victor Palm

Pendragon

Swashbuckler
Re: Var?

Tja, anledningen till att Ebhron inte ser Jargien som ett hot kan ju bero på att det ligger en halv värld mellan dem och at Jargien inte har någon flotta att tala om. Alltså, ska Jargien anfalla Ebhron får de gå igenom Drunok, Asharien (såvida de inte gå genom Mithera), Caserion, Thalamur och Tokon. Alternativet äratt korsa de stora slätterna, och det lär bli en logistisk mardröm, även om man bortser från att Raunerna kanske inte skulle gilla att ha en Jargisk här på sitt område.

Även om de hade haft en flotta att tillgå hade de fått passera genom farvattnen för de tre största krigsflottorna i Mundana, nämligen Cirefalierna, Bazirk och Consaber.

/Joel - tänker ett steg längre.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Trovärdighet, mitt mantra

jämfört med andra fantasyvärldar, inte minst vad rollspel beträffar, är Mundana ett under av konsekvens och historisk trovärdighet, helt enkelt. Tolkiens Midgård och Howards Hyboria (och Västmark, såklart) är de enda världar jag för tillfället kan erinra mig som är vettigare.
Fler exempel: man får tycka som man vill om Robert Jordan, men han har i alla fall skapat en konsekvent fantasyvärld. Sedan finns det ju världar där lapptäcket och blandningen är en del av poängen, som Gene Wolfe's Book of the New Sun och Jack Vance's Dying Earth (båda finns som rollspel). "Men det är ju inte fantasy", som den inskräknte Eddingsläsaren hävdar. :gremfrown:

/Dimfrost, gillar ickestandardfantasy stenhårt

Jag har inte Geografica Mundana här, men...

...Jag vill minnas att det står att inte ens Thalamur och Jargien tillsammans skulle våga anfalla Ebhron. Sen kan man ju ifrågasätta Athix Calas' (eller vad han nu heter) trovärdighet, men jag har en känsla av att han har ett hum om vad han pratar om. Drunok har av någon konstig anledning knappt någon befolkning, och därav en mycket liten armé, så det lär inte vara nåt större problem att ta sig förbi där. Och om Jargien betalar en trevlig summa pengar till Caserion, så har jag svårt att tänka mig att Cirefalierna skulle neka att släppa förbi jargierna, Dom är ju bra handelspartners. När man är förbi Caserion så är man ju inne i Thalamur. Då placerar man armén i en jävelmassa båtar, tillsammans med Thalamurs armé och seglar iväg mot Ebhron. Även om dom har en stor flotta så har jag svårt att tänka mig att dom kan kontrollera hela deras kust på ett tillräckligt effektivt sätt för att Jargien/Thalamur inte ska kunna komma in i landet.

Och ja, jag vet att en dylik operation skulle vara totalt olönsam för både Jargien som skulle spricka inifrån, och för Thalamur som har ett Consaberkrig att tänka på, men det skulle fortfarande vara möjligt att genomföra.

Mvh Victor Palm...

...Bäddar för en diskussion :gremwink:.

Krille

Super Moderator
Re: Jag har inte Geografica Mundana här, men...

"Och om Jargien betalar en trevlig summa pengar till Caserion, så har jag svårt att tänka mig att Cirefalierna skulle neka att släppa förbi jargierna"

Det får allt bli en STOR summa pengar, i förskott, för att rättfärdiga närvaron av en hel främmande här på egen mark. Typ tillräckligt stor för att kunna köpa en egen här av motsvarande storlek.

"När man är förbi Caserion så är man ju inne i Thalamur."

Mmm. Det brukar i allmänhet kallas för "invasion", och det av ur thalaskernas ögon gudstroende fanatiker. Jag har sett krig bryta ut för mindre.

"Då placerar man armén i en jävelmassa båtar, tillsammans med Thalamurs armé och seglar iväg mot Ebhron."

Vilka jävelmassa båtar då? Och hur kom de båtarna förbi sabrierna?

"Även om dom har en stor flotta så har jag svårt att tänka mig att dom kan kontrollera hela deras kust på ett tillräckligt effektivt sätt för att Jargien/Thalamur inte ska kunna komma in i landet."

Fördelen med flottor är att de är rörliga. Nackdelen med att landstiga är att man måste ha absolut kontroll över havet där man ska landstiga. Problemet med att fienden har en flotta är att den är rörlig nog att förvägra dig den kontrollen. I så fall måste din krigsflotta vara så överlägsen fiendens att fienden inte kan komma i närheten av din invasionsflotta.

"Det får allt bli en STOR summa pengar, i förskott, för att rättfärdiga närvaron av en hel främmande här på egen mark. Typ tillräckligt stor för att kunna köpa en egen här av motsvarande storlek."

Jepps, så var det tänkt :gremwink:!

"Mmm. Det brukar i allmänhet kallas för "invasion", och det av ur thalaskernas ögon gudstroende fanatiker. Jag har sett krig bryta ut för mindre."

Precis som jag sa skulle detta aldrig kunna hända i praktiken. Men i GM står det ju faktiskt att inte ens Jargien och Thalamur tillsammans skulle våga attackera Ebhron. Jag sa däremot inte att Thalamur eller Jargien hade några planer på att göra det. Men om båda skulle vara intresserade av en dylik operation så skulle Jargiens armé säkert välkomnas som hjälp till Thalamur.

"Vilka jävelmassa båtar då? Och hur kom de båtarna förbi sabrierna?"

Dom båtarna som Rakhori trollar fram :gremtongue:. Nä men allvarligt, har inte Thalamur en relativt stark flotta som man kan transportera trupper med? Och ang Consaber, kan man helt enkelt inte segla runt om?

"Fördelen med flottor är att de är rörliga. Nackdelen med att landstiga är att man måste ha absolut kontroll över havet där man ska landstiga. Problemet med att fienden har en flotta är att den är rörlig nog att förvägra dig den kontrollen. I så fall måste din krigsflotta vara så överlägsen fiendens att fienden inte kan komma i närheten av din invasionsflotta."

Jag har ingen större koll på hur det är med sådant, men kan man inte bara släppa iväg folket från båten och sen sticka? Innan hela flottan har samlats kring en? Som sagt är jag väldigt oinsatt och skulle uppskatta om jag inte blir utskrattad nu.

Mvh Victor Palm

Pendragon

Swashbuckler

Dom båtarna som Rakhori trollar fram . Nä men allvarligt, har inte Thalamur en relativt stark flotta som man kan transportera trupper med? Och ang Consaber, kan man helt enkelt inte segla runt om?
Visst kan man segla runt Consaber. Det är definitivt enkalre än att försöka segla rakt över. :gremwink:
Det som gör det så enkelt att segla runt Consaber är att det är en tämligen rörlig landmassa. Sabrierna har givetvis insett detta och därför skaffat sig en tämligen mobil flotta.

Den är INTE lätt att segla runt om.

Jag har ingen större koll på hur det är med sådant, men kan man inte bara släppa iväg folket från båten och sen sticka? Innan hela flottan har samlats kring en? Som sagt är jag väldigt oinsatt och skulle uppskatta om jag inte blir utskrattad nu.
Problemet med den taktiken är att armén kommer svälta om de inte kan få mer förnödenheter och kriget drar ut på tiden, samt att om kriget går dåligt kommer man att förlora hela armén eftersom ingen kan plocka upp dem och köra hem dem. Ebhron är nämligen en ö, vilket gör det svårt att gå hem.

/Joel

Alharra

Warrior

Nja, för att komma iland används nog vanligen skeppsbåtar (för vem simmar med ett svärd och harnesk?), då de stora skeppen inte kan komma alltför nära land. Motståndarens flotta lär ju inte se alltför glatt på det här heller och kommer (förutsatt att de hinner komma dit innan skeppsbåtarna kommit in på för grunt vatten) försöka ramma skeppsbåtarna varefter dess "innehåll" lär sjunka. De som eventuellt lyckas simma in till land måste då klara av ett helt krig utan några vapen... De skeppsbåtar som kommer in på tillräckligt grunt vatten blir troligtvis beskjutna av fiendeflottan.

Vidare så tar lastningen i skeppsbåtarna rätt lång tid, förnödenheter, vapen, rustningar med mera, med mera... Så flottan hinner nog komma fram, och även om man hinner undan med moderskeppen får man tänka på att man då lämnar sina soldater mitt inne i fiendeterritorium, utan vare sig fördenhetsrutter eller någon flyktväg... :gremtongue:

Dessutom måste vädret vara närmast perfekt, så lite vågor som möjligt, och ingen stark vind, för att lasta och lossa. Går det vågor är det närmast omöjligt att ro, eftersom skeppsbåtarna kommer att överlastas så mycket som bara är möjligt.

Krille

Super Moderator

"Nä men allvarligt, har inte Thalamur en relativt stark flotta som man kan transportera trupper med?"

Njä. Den funkar bra kustnära tack vare att de är årdrivna, vilket gav den en fördel över den sabriska i Pereinska frihetskriget. På öppet vatten är den sårbar.

"Och ang Consaber, kan man helt enkelt inte segla runt om?"

Det krävs transoceana seglingsrutiner och navigationsmetoder, något som Consaber och cirefaliska samväldet har, men inte Thalamur eller Jargien.

"Jag har ingen större koll på hur det är med sådant, men kan man inte bara släppa iväg folket från båten och sen sticka?"

Det tar tid att landsätta en här. Det är inte bara att knö iland alla båtar och hoppa iland - då har du en oorganiserad kluns med båtar vid stranden (som är oerhört sårbar) och en oorganiserad kluns blöta soldater vid stranden (som också är sårbara). Ska man landstiga så vill man ha så god kontroll över havet och marken som möjligt.