Nekromanti Tidsplan för scenariobanken

anth

Vetefan
Eftersom frågan kommit upp i en annan tråd:
- Steg ett: forumet flyttar till sin nya server. Detta sker förhoppningsvis inom ett par veckor.
- Steg två: vi börjar testmigrera forumet till ny forumsplattform. Ingen aning om hur lång tid detta tar. Ett par månader?
- Steg tre: vi börjar konfigurera det nya forumet. Här någonstans skulle man kunna börja implementera Scenariobanken.
- Steg fyra: vi lanserar den nya forumsplattformen. Nu har vi definitivt börjat med Scenariobanken, men jag vågar inte säga om det hinner bli färdigt till lanseringen.

Björn den gode

Swashbuckler
Alright, så nu har det gått ett år till och vad jag kan förstå finns det fortfarande inget nytt forumsystem i sikte, i vart fall inte som det går att räkna med är så stabilt att det finns tid för tekniker att hjälpa till att sätta upp scenariobiblioteket samtidigt.

Jag tycker fortfarande det här är en bra idé dock och börjar därför fundera på om vi ska se oss efter en alternativ lösning? Säg att vi gör något wordpress-baserat eller liknande som tekniskt är väldigt enkelt även om det inte kommer ha alla funktioner vi vill ha eller någon direkt koppling till forumet (annat än namn och länkar), är det en framkomlig väg? Kanske crowdfunda lite pengar för att få någon teknisk kunnig att sätta upp det och ge oss lite support?

Blir också spännande att se om det här inlägget dyker upp direkt, om det dyker upp efter godkännande eller försvinner i cyberrymden (phb5...).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu hittade jag godkännande-knappen.

Den tanken jag lekt med är att skapa en WordPress-sajt, och sen installera WooCommerce. Alla äventyr blir en digital produkt som är gratis. Då får vi en massa andra funktioner också, tror det hänger med "reviews" och recensioner också.

/M

solvebring

Superhero
Okej, Magnus. Det låter ju jättebra. Ganska enkelt också. Wordpress i sig är ju väldigt enkelt och det är också simpelt vad gäller att styra behöriga administratörer och skribenter osv. För att inte tala om mängden tillägg. Utan att känna till WooCommerce är jag för vad ovanstående inlägg föreslår.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi kan säga att det första steget är att jag sätter upp en sajt. Den kommer inom 2 veckor.

Björn den gode

Swashbuckler
Oj här händer det saker! Vad roligt! Går det att tills vidare se till att inga utomstående kommer åt siten, jag känner med tanke på att det var kanske 3 år sedan jag frågade om tillstånd att jag nog borde fråga folk igen även om vi nu sitter på äventyren eller vad säger ni? Återstår ju också en hel del 'indexerande' jag har ju börjat och gjort rätt många men är en del kvar, men jag tror det är enklare att få energi till att göra klart det också när det börjar dyka upp saker.

Björn den gode

Swashbuckler
Och sen behöver vi kanske ha något annat ställe att prata på, för att vänta på godkännande varje gång känns lite bökigt...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har pillat med rättighetsinställningarna lite.

Kolla om det funkar nu.

solvebring

Superhero
Björn den gode;n128617 said:
[...]jag känner med tanke på att det var kanske 3 år sedan jag frågade om tillstånd att jag nog borde fråga folk igen även om vi nu sitter på äventyren eller vad säger ni?
Det tycker inte jag är nödvändigt eftersom verksamheten och syftet är desamma som när du frågade första gången.

Dock lär siten hållas stängd för andra än oss av flera andra skäl, i korthet för att man inte ska sjösätta förrän man är sjöduglig – exempelvis indexeringen, som du nämnde.

Björn den gode

Swashbuckler
Testar att skriva.

Och då kan jag ju lika gärna skriva något. Nä alltså jag håller med om att det inte är nödvändigt, men jag tänker att det kan vara bra mest av goodwill-skäl, det är nog i vart fall för de skribenter som inte hänger här helt uppenbart att det där som de sa ja till för länge sen plötsligt dyker upp på en wordpress-site.

Men den bästa lösningen är kanske att efter vi fått upp allting först fortfarande ha den lösenordsskyddad och så maila alla som har ett scenario med, berätta att vi snart är igång och att de gärna får gå in och kolla så att uppgifterna kring just deras scenario stämmer så att vi inte gjort något fel på vägen. Då får de liksom en påminnelse utan att vi behöver göra en ny fråga och vänta på svar.

Verkar fungera nu med att skriva inlägg.

solvebring

Superhero
Björn den gode;n128946 said:
[...] men jag tänker att det kan vara bra mest av goodwill-skäl, det är nog i vart fall för de skribenter som inte hänger här helt uppenbart att det där som de sa ja till för länge sen plötsligt dyker upp på en wordpress-site.

Men den bästa lösningen är kanske att efter vi fått upp allting först fortfarande ha den lösenordsskyddad och så maila alla som har ett scenario med, berätta att vi snart är igång och att de gärna får gå in och kolla så att uppgifterna kring just deras scenario stämmer så att vi inte gjort något fel på vägen. Då får de liksom en påminnelse utan att vi behöver göra en ny fråga och vänta på svar.
Well, kejrååå. Sounds like a plan to me.

solvebring

Superhero
Jag tänkte bara flika in och säga att jag börjat ta tag i att kontakta de som laddade upp scenarion hos mig på Eldkvast.se. ... Eftersom jag har kvar alla prylar tänkte jag att det är ju synd om de bara ska ligga och skräpa.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker vi öser på med mycket. Så länge vi kan verifiera att det är skaparna eller någon som representerar dem som bidrar.