Tidsresor

luddwig

Lawful evil
Tidsresor är ett klassiskt inslag i science fiction och superhjälteberättelser men jag har i princip aldrig stött på tidsresor i rollspel. Jag undrar därför, finns det något rollspel som använder sig av tidsresor? Hur fungerar det? Går det att använda tidsresor i ett rollspel utan att förstöra spelvärldens inre logik? I så fall hur? Andra idéer på regellösningar som rör tidsresor?

Cybot

Mest spelbar
Tidsresor är en av de fundamentala ingredienserna i en lagom komplicerad Mage kampanj. Det är en av orsakerna till varför Mage är kanske det jobbigaste rollspelet att spelleda (pga den prepp och påhittighet som behövs) och ett av de spelen där det är störst skillnad mellan gamla rävar och nybörjare. För en gammal Mage-räv så är det i princip skåpmat att resa i tiden, duellera en kopia av sig själv från en parallell tidslinje, mörda hitler och ersätta honom med en nästan identisk klon och sedan ta en paus kl 3 för te och kakor.

luddwig

Lawful evil
Bolongo;n347501 said:
Varsågod.
Tack. Jag har uppenbarligen dålig koll på både rollspel och Wikipedia. Har du läst eller spelat något av rollspelen på listan? Något som är bra? Jag kan tänka mig att GURPS-boken är gedigen.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag är en stor fan av tidsresor i olika media. Listan på wikipedia är inte komplett men den är ju en början. Sen beror det på hur stor fokusen är på tidsresandet också. Star Trek och Marvel har dem då och då men det har sällan någon egentlig effekt. Och det är väl däri ämnets kärna ligger. Om man tillåter det att ändra på mycket så blir det mycket mer komplicerat.
I huvudet kommer jag inte på hur de olika Star Trek-spelen eller AD&D:s Chronomancer sköter det och skulle jag ha det som ett stort element skulle jag nog själv sätta mig och fundera kring hur det skulle fungera, och hur komplicerade följder handlingar skulle kunna få. Jag tror jag skulle komma fram till nåt som låter rollpersonerna göra vad de vill, och sen bara improvisera konsekvenserna.

Jag håller just nu på med ett tidsreseäventyr som skulle kunna bli nåt längre där rollpersonerna kommer kunna resa ett kort antal dagar tillbaks i tiden för att fixa specifika saker. En beståndsdel är att från att något händer så har man x dagar på sig att stoppa det, men ju längre man väntar desto mer bevis och information har man. Så man får avgöra när man tycker sig ha tillräckligt med material mot att man har mer tid på sig att göra det som behövs göras.

Bolongo

Herr Doktor
luddwig;n347532 said:
Tack. Jag har uppenbarligen dålig koll på både rollspel och Wikipedia. Har du läst eller spelat något av rollspelen på listan? Något som är bra? Jag kan tänka mig att GURPS-boken är gedigen.
Testade Timemaster och Timeship lite när de kom ut på det glada 80-talet - då vi spelade alla nya spel minst en gång. Det går ju inte längre.

Timemaster minns jag som ganska konventionellt uppdrags-baserat upplägg, medan Timeship var lite mer proto-flumspel-aktigt.

Men det var länge sedan, jag kan ha helt fel....

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har den första utgåvan av GURPS Time Travel i bokhyllan. Den tillhandahåller två detaljerade settingar: en med klassiska tidsresor och en med parallella tidslinjer, plus ytterligare några mer svårklassificerade. Det handlar om väl genomtänkta kampanjupplägg (vad annars? det är ju GURPS). De två detaljerade settingarna kännetecknas av kalla kriget, fast på temporal nivå -- spelarnas äventyrare representerar "vår värld" som den frihetliga polen i en never-ending tvekamp med auktoritära antagonister.

Den prospektive tidsresespelledaren får goda inblickar i vilka utmaningar som tidsresenärer ställs inför: språk, pengar, sjukdomar och kulturella habrovinker som trasslar till det för tidsfararna, osv. SJ Games publicerade därefter boken Time Travel Adventures med några färdiggjorda äventyr. Ett är klurigt: två tidsagentteam, fientliga mot varandra, försöker samtidigt lösa sina respektive uppdrag ombord på Titanic utan att avslöja sig för mugglarna och utan att drunkna när skeppet går under.

Parallellavärldsuppläget är mindre krävandet, eftersom spelledaren där slipper paradoxer och handlingen alltid löper linjärt. Dessutom uppmuntras hon att ta sig friheter med alternativvärldarna, eftersom de splittade från vår tidslinje på grund av olika händelser i det förflutna. SJ Games publicerade två böcker med sammanlagt ett dussin mer eller mindre rimliga alternativa jordar (Alternate Earths I & II). Trevliga att läsa, men det är nog bara två eller tre tidslinjer som jag ser som spelbara utan alltför stora bearbetningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Läst och gillat, men inte spelat själv: https://dig1000holes.wordpress.com/time-temp/

Annars finns det ett tidsresehack till mitt While the World Ends, kallat "A State of Mind". Det följer med i 5 årsutgåvan, tillsammans med Tusen och en natt-hacket "A thousand and one tales from the palace of the mad sultan". https://www.drivethrurpg.com/product/141963/While-the-World-Ends

I båda spelen härjar rollpersonerna i det förflutna och behöver hålla tungan i rätt mun för att inte orsaka så mycket paradox att det blir stora problem.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag skrev ett tidsrese-scenario till min spelgrupp för en himla massa år sen. Det var ett regellöst skräckscenario och jag blev riktigt nöjd med resultatet! Alla som spelar tv-spelet Legend of Zelda: Majoras Mask eller sett filmen Groundhog Day kommer nog känna igen premissen, även fast jag gjorde den lite emr vuxen:

Rollpersonerna befinner sig i ett litet samhälle. De är hemma hos en vän och dennes familj och ska övernatta där. Nästa morgon där de vaknar upp är vännen och dennes familj brutalt mördade på ett mycket bestialiskt sätt. Rollpersonerna blir självklart oroliga för att själva bli misstänkta så de börjar undersöka vem (eller vad) som egentligen mördat familjen. Problemet är att när dagen är slut vaknar de åter igen upp i vännens hus och hela dagen börjar om igen. De har fastnat i en tidsloop, men kommer kunna använda denne tidsloop till sin fördel för att klara äventyret. De kan lista ut hemligheter för att sedan lura SLP's, klara saker snabbare nästa gång tidsloopen ställs om o.s.v. En nackdel är dock att allt inte blir helt på samma sätt när tidsloopen ställs om. För varje gång blir invånarna i det lilla samhället mer skumma, mer morbida, mer galna. Allt blir mer och mer förfallet, mögligt och ruttet. Himmelen blir mörkare och mörkare och det blir kallare och kallare. Rollpersonerna har därför press på sig så att de inte hamnar i ett svart inferno av död och förintelse.

Vet inte om detta är ett exempel på ett originellt sätt att använda tidsresor i rollspel eller inte, minns det var riktigt kul i alla fall :)

DanielSchenström

Swashbuckler
Egentligen kanske jag inte borde skriva detta här då vissa av mina spelare också läser här, men tja, då får de väl bli spoilade om de inte kan hålla sig undan. Jag såg tv-serien When they cry på Netflix. Det handlar om några personer i en liten bergsby som blir paranoida och aggressiva av ångor från en underjordisk källa vilket leder till att vissa mördar andra i kamratkretsen. Sen börjar det om och man får gradvis veta mer om personerna, varför det som händer inträffar och hur olika handlingar leder till olika resultat. Bara en säsong finns på Netflix dock. Vill man se mer så finns resten på dvd eller blu-ray.

Hur som gillar jag verkligen konceptet men har inte fastställt hur det ska fungera än. Det jag funderar mest kring är tillägget av ett speligt element. Varje central händelse eller person symboliseras av något, sig en blomma, och i början av varje loop så drar spelarna nya symboler, och bara de symbolerna kan låsas eller lösas den loopen. Jag har inte bestämt mig än om jag vill ha med den biten då det kan dra ut på tiden det tar med otur med dragningen, samtidigt som det kan hjälpa att förstå vilka saker som är viktiga att fixa för att lösa loopen.