Nekromanti Tillägg till Erratan

Foggmock

Myrmidon
happ, tänker ni här kommer gröngölingen Fogge och ska peta.
I Spejarens utrustningspaket står att han får 'En liten vedya' jag drar den slutsatsen att det ska vara 'en lite vedyxa' och inget annat...

ha de!

Jag vet att jag har rätt!

Dexter Gleason

Veteran
Alla sanna Western entusiaster bör känna till vad en vedya är och framför allt vad den används till.

Tidigt 1800-tal utvecklades av Crow indianerna det som skulle bli präriens Schweiziska-armekniv. Detta delikata verktyg som i grund och botten var en sorts hammare skulle bli en stor säljare, inte bara bland indianstammar runt om i västern utan även bland vita spejare, i mitten av 1800-talet. Den kan i och med det sägas utgöra grunden till det katalanska imperium som sedemera bildades i Louisianas eländigaste träskmarker.
Hur som helst.....inte nog med att vedyan kunde användas som hammare. Med den i sin ägo kunde man nu även göra upp eld, flå, kniva, röka, sy, tråckla, virka och måla på ett fördelaktigt för att inte säga enkelt sätt. Senare förfinade varianter var dessutom alldeles ypperliga för fin-broderi, vilket stark har präglat indianernas klädstil och mode. Under hela 1800-talet kunde man se en helt ny trend i de pärlförsedda broderier som utsmyckade vart och vartannat plagg i indiansamhällena. Det spännande i historien var att majoriteten vita inte kunde se potentialen i vedyan, utan endast avfärdade den som ett primitivt sybehör, vilket skulle visa sig bli förödande under flera tillfällen då indianer tillfångatogs. Med hjälp av vedyan kunde de tillfångatagna indianerna göra sig fria och slå tillbaka med full kraft och således vända många nederlag till triumferande vinster.
Allt tack vare vedyan.