Nekromanti "Tillägg"

BrickuS

Veteran
Funderar starkt på att srkiva ett mindre "tillägg" till N2. Lite nya färdigheter, små förbättringar av regeler etc.

Hela storyn kommer att ske senare efter diverse problem som tvingat fram lite utveckling och skapat några gulliga nya busar... mffian och gängen kommer att tas fram lite mera och sen så blir det ju alltid nån ny händelse, några nya jobb och... ja ni vet... lite ny fräsh info till spelet... nån med några bra idéer som jag inte kläckt?

funderar på att väldigt yvigt lägga in frivillig "XP" (experience)... det kommer naturligtvis inte att få någon väldigt betydande roll i spelet men vara en liten bonus hos de mer aktiva spelarna... kommentarer?

smaffy

Hero
xp suger. det gör att folk gör saker de inte skulle ha gjort i 'verkligheten'.

..sen, var inte allt för glad om folk säger 'ja, det skulle vara underbart!', för om de säger så så ljuger de. tro mig, jag vet.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

ripperdoc

Myrmidon
Låter bra!
Skicka det gärna till mig på ripperdoc@telia.com så kan du få det publicerat på NoGo (jag är så fräck att jag påstår att det är den enda levande Neotechsidan i världen..även om den ligger i en tillfällig koma förtillfället, i väntan på den uppdatering jag dagligen sliter med).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

BrickuS

Veteran
Lite onödig info... satte mig och typ sträckläste genom Neotech... upptäckte att XP redan existerade i en lite enklel variant iform av erfarenhet som kan hjälpa till att öka ens färdigheter om man är aktiv på ett eller annat sätt... XP för tillfället = inget nytt som behövs =)

Foggmock

Myrmidon
ja, om man till exempel rollspelar gott får man ju ett extra förbättringslag.
SÅdeså!

Jag vet att jag har rätt!

Hybris

Veteran
Jag tycker att det är trevligare och ge sociala fördelar för bra uppträdande och rollspelande, men det är alltid skönt att få några "valfria kryss" som man kan sätta på sina färdigheter för att höja dem.
Det sköna med sociala och materiella belöningar är att de kan tas ifrån dem, t.ex om en av rp:na får en läcker sportbil för ett bra utfört arbete så kan den helt enkelt vara borta och de få vandra tre våningr ned i garaget för att rekviera ut sin Ford 34:a hergårdsvagn, eller den "foxiga" sekreteraren är utbytt mot en sur projektanställd finne osv... Detta gillar jag för då blir det mycket liv i kampanjen samtidigt så känner spelarna hur jobbigt det är och hur långt ned de har fallit på företagets statusstege.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Confusion

Veteran
Extra förbättringsslag för gott rollspelande

Om spelledaren säger så, annars så får man det inte...:)

Extra förbättringsslag för gott rollspelande tycker jag känns fel då rollspel handlar om rollspelande och inte om att bli bättre och mäktigare (även om rollpersonens mål kanske är det). Spelaren skall alltid rollspela bra och att ha extra förbättringsslag som en morot för att rollspela sin rp bra är väl att försöka få spelare, som enbart spelar för att få sin rp bättre, att spela och på så sätt inte har förstått poängen med att spela rollspel.

/Henning

smaffy

Hero
exakt.. (sl då?)

helt rätt..
och en grej som är rätt kass med att spela så är att folk som sticker hem tidigt (buss hem?) inte får samma potential att stiga i samma takt som resten av gruppen.. och sen får man juh inte glömma SL. gör man som vi, att alla turas om att vara SL så kommer det juh bli kasst för SL's gubbe när han inte är med på äventyren.. och då blir juh SL-stolen inte lika eftertraktad med resultatet att det blir sämre äventyr.. sämre äventyr brukar gå mot koboldism eller apati hos spelarna, och då är det 50% risk att spelarna går in i en ond kobold-cirkel och inte hittar ut.. och det är juh inte bra!!

sätt stopp, avskaffa! avskaffa! avskaffa!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

BrickuS

Veteran
hehe reaktioner

Lol... den ideen ska läggas ner illa kvickt om man dömmer efter era reaktioner =) förlåt =) (min erfarenhet är som sagt var ännu begränsad... tack för alla lärogivande svar... +1 i färdigheten rollspel för BrickuS ;)

Confusion

Veteran
Re: hehe reaktioner

tja, idén kanske fungerar för din spelargrupp och då skall den användas, men jag måste säga att meningen med rollspel inte får glömmas bort, att det handlar om att ha kul och få sätta sig in i en annan roll och leva dennes liv en stund, och inte om att tävla innbördes i spelargruppen om vems rollperson är bäst och vem som rollspelar bäst. Jag har spelat allt ifrån proffs där man får alldeles för mycket erfarenhetspoäng från början till nollor som knappt kan knyta skosnörena själv och jag måste säga att båda är precis lika roliga att spela (eller egentligen är det faktist lite roligare att spela misslyckade rollpersoner).

Men glöm för allt i världen inte bort att det går ut på att ha kul, och är det någon regel ni inte gillar så ändra eller stryk den.

/Henning