Nekromanti Tilläggs böcker!

Janus

Veteran
Inhandlade Eon boxen förettag sedan och nu undra jag vad man bör skaffa för tilläggs bok.
Tänker först av allt skaffa spelledar skärmen, ett måste för varje seriös spelledare enligt mig.
Men vad mer?
Är Legender & Hemligheter något att hänga i granen då?

Lucifer

Veteran
Är Legender & Hemligheter något att hänga i granen då?

Jag tyker att L&H är jätte bra, hur mycket äventyrsförslag som hällst (nästan).
Men om du har byggt upp en egen bild av boken och Mystiken bakom Mundana så finns det risk att du blir besviken. Så vart det i alla fall för mig (Och dom flesta andra tycker jag det värkade som). Men om man ger den en chans märker man att den ger en stora möjligheter som SL.

Duddmannen

Hero
Hm, det låter som om du inte har NÅGONTING annat än EON-boxen. Det är i och för sig inte så BARA, men här är ett par böcker som jag tror att du kan ha nytta av. Fler stjärnor (*) anger en bättre och därför viktigare bok:

Mundana ***
Själva världsbeskrivningen i hanterbar form. Mer detaljer finns visserligen i böckerna Asharien & Soldarn respektive Consaber, men det är ändå fullt tillräckligt för att hitta en bra plats att placera sin kamanj.

Krigarens Väg ****
Allt om strid och vapen. Regler för fältslag och krig samt massor av extraregler, bland annat stridskonster i kubik.

Monster och varelser **
Flera monster kan te sig lite knasiga men de flesta är HELT ok.

Mystik & magi *****
Alla regler för MAGI, bland annat hur man skapar magiska föremål och hur man kan improvisera fram allehanda praktiska effekter. Ett riktigt bra köp!

Religioner: Gudarnas kamp ***
Alla Mundanas religioner (de är många) samt reglerna för hur man skapar en rollperson som följer en guds väg.

Spelarens handbok *
borde du råda någon av de som skall spela att skaffa sig. Fullt av tips och råd samt en bra sammanfattning som SPELARNA får läsa hur mycket de vill. I de andra böckerna står ju vissa saker som bara Spelledaren skall känna till.

Perenna

Swordsman
Inhandlade Eon boxen förettag sedan och nu undra jag vad man bör skaffa för tilläggs bok.

Bra val! /images/icons/grin.gif

Tänker först av allt skaffa spelledar skärmen, ett måste för varje seriös spelledare enligt mig.
Men vad mer?

Tyvärr är spelledarskärmen skriven för Eon 1, så en hel tredjedel av tabellerna 'spelledarsidan' upptas av de gamla skadetabellerna. Dessa kan te sig obegripliga för någon som bara har Eon 2. I Eon 2 baseras visserligen skadetabellerna på de från Eon 1, men de är mycket smidigare uppbyggda.

Dessutom kan det finnas andra felaktigheter om man försöker använda spelledarskärmen med Eon 2, men jag kan inte svara säkert på det utan att ha skärmen till hands.

Annars rekommenderar jag:

Mundana (Om Du inte vill skapa egna spelvärldar?)
Mystik & magi (Ett måste enligt mig!)
Alver - Förbannelsens folk (Helt underbar modul om alver)
Dvärgar - Stenens söner (Helt underbar modul om dvärgar)
Tiraker - Mörkrets döttrar (Helt underbar modul om tiraker)

Övriga intressanta kan vara:

Krigarens väg (För den som vill ha fler, lite mer detaljerade krigaryrken, och stridskonster. Fältslagsreglerna finns för dem som vill ha dem. De nya vapnen hurrar jag dock inte mycket för...)
Consaber (En trevlig landsmodul som är mycket mer ingående än 'Mundana')
Asharien & Soldarn (Ännu en trevlig landsmodul som är mycket mer ingående än 'Mundana')
Legender & hemligheter (En del av Mundanas hemligheter avslöjas, lika många nya tillkommer, och här finns en massa äventyrsuppslag)

...och så kan jag passa på att varna folk för 'Monster & varelser'. /images/icons/wink.gif
Okej, det finns folk som gillar modulen. Själv skulle jag gömma 90% av sidorna i någon mörk, mörk vrå... /images/icons/hairy.gif

Watchman

Warrior
De viktigaste böckerna är Mundana, Monster & Varelser, Krigarens Väg, Mystik & Magi och Religioner. Med de böckerna klarar du dig länge.

Andra böcker som hjälper mycket är Tiraker, Dvärgar och Alver.

Om du tänker spela på Asharinahalvön eller Consaber så är det en bra idé att köpa Asharien & Soldarn eller Consaber.

Om du känner ett behov av färdiga eller halvfärdiga äventyr så kan du ju köpa Sorgernas Brunn, De fördömdas sista hopp och Jarla. Den sistnämnda innehåller äventyret Maktens skuggor och kräver mycket arbete av SL, men det kan leda till en lång och trevlig kampanj.

Mina personliga favoriter är Dvärgar och Mystik & Magi.

Magnus L

Hero
Personligen tycker jag inte att LH är den bästa bok som släppts men bra är den. Dock är det väl inte den viktigaste boken. Mundana, Alver, Dvärgar och Tiraker är bra enligt mig. Gillar du krigare köper du Krigarens Väg, gillar du magiker köper du Mystik och Magi. Problemet är att har man en bok så vill man ha alla andra också eftersom böckerna blir dubbelt så bra när man har alla, ett tips är att läsa om tirakkrigen i Tiraker och sedan i dvärgar.... de två rasernas olika versioner.

Perenna

Swordsman
Jag tänker på att skaffa Mundana eller Tiraker.
Vill ha Tirak boken mest för att veta mer om tiraker.
Hittils har jag fattat att de är EONs motsats till orcher.

...Du menar väl motsvarighet till orcher?
Det stämmer ganska bra, men tirakerna skiljer sig ganska kraftigt på vissa punkter.

Hur som helst är både 'Mundana' och 'Tiraker - Mörkrets döttrar' väldigt bra moduler. Köp båda två! /images/icons/grin.gif