Olika sätt att rita bilder på (lite trams-varning)
Well, jag kan börja knåpa på bilder med brudar och blommor (vilket låter som ett oldschoolnamn på ett rollspel; "Flickor och Fanerogamer", ha ha) men alltså, en varning, dock:
En bra rollspelsillustration skall inte bara vara snygg. Den skall säga något. Till och med om jag ritar en überkitschig bild på en bimbo och en köttätande ormbunke, så säger sättet jag ritar den PÅ, mer än själva motivet i sig.
Ritar jag en, typ, Charlies Änglar-pingla med perfekt hår och ståendes i en utstuderat cool pose, så säger bilden "det här är ett kul och äventyrsinriktat rollspel!", ritar jag tjejen skärrad, livrädd och ihopkrupen med ett blodigt sår över axeln så säger bilden "det här är ett högstadie-läbbigt rollspel". Ritar jag en realistisk bild på en mogen kvinna som angrips av något mörkt, vildvuxet och ganska odefenierbart, då säger bilden "skräck! skräck! skräck!"
Slutligen, ritar jag en bild på en muskelbrud med snaggat hår som håller en eldkastare mot en monstertulipan med slokande, uppgivna pistiller, samtidigt som hon väser ur ena mungipan "This is fuckin' better than Agent Orange, ya butt-ugly vegetable!" så säger bilden... tja, låt oss bara säga att den talar för sig själv...
/Rising