Nekromanti Till alla indianhövdingar och wannabes (något OT)

CanuckWannabe

Veteran
Eftersom mina inlägg handlat om området kring Banff så slänger jag in ett inlägg om dagens Banff.
För de som vill förkovra sig som indianhövding så finns utbildningar i Banff http://www.banffcentre.ca ./images/icons/grin.gif
Jag har dock inte hittat någon nybörjarkurs.
Seriöst så handlar det handlar om avancerade företagsledar- och management-kurser med stora inslag av natur/miljö-vård och bevarande av kultur.

För den som är mer seriöst intresserad av att forska om de nordamerikanska indianerna så är det troligen möjligt att via Banffcentre få kontakt med några av de ca 500 indianhövdingar som har utbildats där. Han som är ansvarig för utbildningen heter Robert Breaker och tillhör Siksika Nation.
Det finns också kurser om hantverk och kultur.

Äventyr

Världsbyggare
Cherokeeindianen Tis-Mal Crow var för något år sen hit till Gällivare och berättade om tårarnas väg och lite annat smått och gott. Han sa då bland annat att de behandlades hemskt av de vita. *Paus* Ungefär lika hemskt som samerna behandla/-s/-des av svenskarna.

Jaha. Inte värre än så? Vart tog exempelvis reservaten vägen?

I övrigt hade han en hel del att beräta om folktro, djurväsen , andar och annat spännande att krydda kampanjer med.

/daniel