Nekromanti Till dem som faktiskt låter trycka sin skit!

Krille

Super Moderator
En sak som slår mig är att vi som faktiskt låter trycka upp våra rollspel sitter i en ämlans knepig sits. Vi är för många och för små.

Kruxet är förstås distribution. Jag har upplevt en massa problem när det gäller att nå ut till butik, enkom för att butikerna helst inte beställer från enskilda förlag. De beställer hellre från en distributör, så att de kan få allt i bulk.

Så hur ser det ut på distributörsfronten? Om det inte finns något sådant, skulle det kunna vara möjligt att gå samman i någon slags distributionskollektiv?

Rent praktiskt så funderar jag helt enkelt på att alla småförlag ställer ett par lådor hos de andra småförlagen, som sedan sätter upp de andras varor i sina respektive kataloger. Tanken är att de extra produkterna inte bidrar så mycket till vinst som till merförsäljning: varje förlag passar helt enkelt vidare pengarna till rätt ställe. Fram till dess som butiken köper ett ex av Saga genom mig så äger Arfert fortfarande den boken. Den bara står hos mig. Pengarna som jag får in för att jag sålde ett Saga passar jag vidare till Arfert vid lämplig avstämning. Arfert gör sedan likadant med Andra Imperiet. Vi blir så att säga varandras distributörer.

Tanken är att jag inte tjänar så mycket på försäljningen av de andras produkter, utan på att jag kan sälja in en massa av mina egna produkter till butiker som varit tveksamma att ta in något över huvud taget. Det är förmodligen lättare att jag säljer in Saga, Noctum, Lemuria, Andra Imperiet och ARK till en butik, än att Arfert lyckas sälja in Saga, sacrilege säljer in Noctum, jag säljer in Andra Imperiet etc, var och en för sig till en och samma butik. Istället för att var och en av oss bara får in böckerna på Golem, Gamers Vault, Collector's Point och SF-bokhandeln, så kanske man på det sättet kan täcka även Bosses Hobby i Övermångla och femtielva motsvarande butiker.

Buss på! Såga idén!

Arfert

Facit
fan Krille, det där var en toppenbra idé!.. så kunde vi göra ett snyggt ställ i lämpligt format (som inte tar upp för mycket butiksplats men ändå SYNS på ett säljande sätt) där man kunde ha alla böcker samlade... kanske lite gemensamt butiksmatrial i stil med affischer, eller nåt... och en gemensam liten kampanjsajt dit man kan hänvisa affärsinnehvarna att titta när man ringer dom och pitchar..

Big Marco

Läskig
Nackdelen (om vi nu fokuserar på det - idén är bra, men snårig) är att det kommer också att innebära förvirring hos butiker om ett antal distributörer har exakt samma utbud. Då kan till och med bli lättare i att skita helt och håller i det.

Sedan är det administration, sned arbetsbelastning/konkurrens, fraktkostnader, samordning, etc som behöver planera ut i detalj.

Jag tror inte att det är omöjligt, men det kan bli jävligt struligt om man inte gör avtalen före.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om inte annat ...

... så borde väl ett sådant småförläggarkollektiv ha ett helt eget bord på de stora konventen. Det blir ju lättare att kränga Västmark, Saga, Svenil och andra saker om det finns MÅNGA böcker att titta på!

/M

Brunalven

Warrior
Normalt används kommissionsavtal för sådant, men det är ju för att säkerställa att så god vinst som möjligt för båda parterna. Det lär inte vara aktuellt i detta fall.

Här låter det faktiskt mer som om det skulle vara enklare att helt enkelt gå samman och starta upp ett distributionsbolag som kan sälja in rollspel hos försäljare och dessutom kunna ordna med logistiken på ett klokt vis.

Ett annat förslag är ju att smaska ihop en förening där medlemskravet är att ha ett tryckt rollspel i bagaget. Sedan låter man föreningen sköta marknadsbiten och så får medlemmarna sköta resten på egen hand.

Krille

Super Moderator
"Här låter det faktiskt mer som om det skulle vara enklare att helt enkelt gå samman och starta upp ett distributionsbolag som kan sälja in rollspel hos försäljare och dessutom kunna ordna med logistiken på ett klokt vis."

Problemet med det är att någon faktiskt måste ta tag i det och starta upp bolaget, och det är jag inte så säker på att någon av rollspelsskaparna vill. Grejen är att vi vill skapa rollspel och sälja våra rollspel, inte låta bli att skapa rollspel och sälja andras rollspel. Och det finns ingen grossist i nuläget som vill sälja andras rollspel och inte göra egna (i alla fall inte som jag vet - jag har hört talas om ett par sådana projekt, men sandutrinningspotentialen hos dem verkar läbbans hög).

Så den mest rationella analysen av problemet är att göra spel som vanlig, och sälja sina egna och andras spel som vanligt. Vi distribuerar helt enkelt grossistverksamheten oss emellan enligt nån slags peer-to-peer-modell. Fördelen blir att vi får lättare att sälja in oss i butiker, i och med att utbudet är större, och att våra spel finns i fler butiker. Var och en av oss kommer inte att kunna sälja till alla butiker, men förhoppningsvis så blir det fler butiker totalt sett. Vad gäller det ekonomiska så spelar det ingen roll huruvida det är Arfert som säljer femton Andra Imperiet på kommission åt mig eller om jag gör det själv. Det blir samma pengar för mig i alla fall. Förtjänsten ligger (i teorin) på att jag säljer 15 Andra Imperiet via Arfert genom att han marknadsför det tillsammans med Saga, istället för 10 Andra Imperiet om jag hade marknadsfört det själv. Motsvarande förtjänst ligger för Arferts del: han kan sälja 15 Saga genom att jag marknadsför det med Andra Imperiet, istället för 10 om han hade marknadsfört det själv.

Skulle det visa sig att ett förlag är jävelbra på att sälja in hela den här balunsen till en hejjans massa fler butiker än de andra så ser jag inget problem med det heller. Vi andra tjänar ju precis lika mycket för det, och förmodligen hade förlaget inte kunnat sälja in så mycket utan ett stort sortiment. Visst, han sliter mer på säljbiten, men vårt bidrag till hans kaka är att han har ett större och mer lättsålt sortiment, vilket hjälper honom.

Sen så skulle man ju kunna omarbeta kollektivet i framtiden till en riktigt grossist om det skulle visa sig att det faktiskt funkar.

"Ett annat förslag är ju att smaska ihop en förening där medlemskravet är att ha ett tryckt rollspel i bagaget. Sedan låter man föreningen sköta marknadsbiten och så får medlemmarna sköta resten på egen hand."

Problemet är att "herding cats" är en jättebra beskrivning på att organisera rollspelsförläggare. Även där kommer problemet med att någon måste ta hand om föreningen. Och det är väl det som är grejen: vi vill skapa och sälja spel, inte sköta bolag eller föreningar.

sacrilege

Veteran
Jag har redan tagit mig friheten och startat ett rollspelsförlag. F-skattsedel och möjligheten att återfå moms vid deklarationen underlättar tryck och dylikt. Utan företaget så hade jag inte ens funderat på att gå i tryck.
En del tryckerier ger möjlighet till utdelning av tryckta böcker till angivna adresser om jag inte mins fel. Detta underlättar hela processen.

Krille

Super Moderator
"Jag har redan tagit mig friheten och startat ett rollspelsförlag."

Det har de flesta andra av oss också. Som sagt var, det underlättar. Frågan här handlar mest om hur distributionen skulle underlättas, och tanken som jag leker med är distribuerad grossistverksamhet hos förlagen.

Det är ju jättebra att du kan få tryckeriet att leverera åt dig, men det hjälper inte det grundläggande problemet: är du ett förlag med endast en bok så är det skitsvårt att få in boken i butik. Är du ett förlag som har sex böcker så är det lättare.

Arfert

Facit
Re: Om inte annat ...

bra för oss som av olika skäl inte har tid/&möjlighet att åka på konvent också...

/T

sacrilege

Veteran
Jag gillar konceptet. Svårigheten är väl egentligen att styra upp en handlingsplan. Hur det hela ska börja o.s.v. :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
Vi som inte låter trycka vår skit?

"Problemet med det är att någon faktiskt måste ta tag i det och starta upp bolaget, och det är jag inte så säker på att någon av rollspelsskaparna vill."

Annars kan man ju lura någon annan att bli distributör :gremwink: Själv tar jag inte särskilt allvarligt på mina egna spelprojekt (har inte skrivit klart något än, och lider inte av det), men skulle gärna sälja andras om jag var kapabel. Problemet är förstås att jag inte har en aning om hur det går till att vara distributör och vilka kostnader som är inblandade, samt att jag inte har några pengar alls, och inget sinne för ekonomi :gremgrin:

Min poäng är i alla fall att det kanske finns någon vid sidan av själva spelmakarbiten som har kompetens och villighet att driva företag.

P Lex

Warrior
Fansinbord på konvent

... så borde väl ett sådant småförläggarkollektiv ha ett helt eget bord på de stora konventen. Det blir ju lättare att kränga Västmark, Saga, Svenil och andra saker om det finns MÅNGA böcker att titta på!
Vill minnas att det diskuterades i liknande banor kring fansin i e-postutgåvan av Zinescene (sent 90-tal), dvs fansinmakare skulle enas, hjälpas åt med försäljning, ta med andras fansin till butiker samt fixa fansinbord på konvent. Tror dock inte att detta resulterade i något konkret men tanken var ju i alla fall god.

Brunalven

Warrior
Jo, jag fattar att det är svårt att få ngt sådant att fungera, men hur ska man annars samordna ordrarna och hur ska du marknadsföra att du har fler rollspel att erbjuda? Jag är inte direkt insatt i det praktiska och marknadsekonomiska, men eftersom man kan skapa en ideell förening på 5 minuter så borde det vara rätt lätt att ha ett gemensamt namn att luta sig emot om man ska sälja till butiker. Om det inte finns stadgar för hur en sådan verksamhet ska gå till måste man ju för varje peer-to-peer göra ett avtal för att inga onödiga tvister eller problem ska upptså.

Krille

Super Moderator
"Jo, jag fattar att det är svårt att få ngt sådant att fungera, men hur ska man annars samordna ordrarna"

Mycket enkelt: jag har en låda stående med Arferts spel hemma. Jag säljer bäst jag vill ur den där lådan, och när den tar slut så kontaktar jag Arfert och säger "Öh! Spel!", varpå han skickar mig en låda till. Jag har hand om alla ordrar som jag får från de butiker som jag säljer till och jag fakturerar butikerna för både mina och Arferts spel. De pengar som motsvarar mina spel lägger jag rabarber på, de pengar som motsvarar Arferts spel läggs på hög för senare inbetalning till Arfert. Observera att den där lådan ägs av Arfert. Den står bara hemma hos mig. Arfert behöver inte bry sig ett jota, utom att skicka en ny låda när den gamla tar slut.

En gång i per lämplig tidsperiod (kvartal, till exempel) så avstämmer jag hur många ex som jag har sålt och hur många ex som jag har kvar i hans låda. Jag rapporterar hela faderullan till Arfert, varpå han fakturerar mig ÅF-priset pluttificerat med X spel. Jag betalar fakturan och skiten är bokförd och klar.

Så här samordnas inga ordrar alls.

"och hur ska du marknadsföra att du har fler rollspel att erbjuda?"

På valfritt sätt? "Nu kan vi på Rävsvans Förlag även erbjuda spelet Saga från Saga Games, och det kostar X bananer plus moms."

"Om det inte finns stadgar för hur en sådan verksamhet ska gå till måste man ju för varje peer-to-peer göra ett avtal för att inga onödiga tvister eller problem ska upptså."

Tja, vi är ju inte så många, så något större problem lär faktiskt inte uppstå. Har man dessutom ett standardavtal så är väl saken biff. Fyll i företagsnamn och organisationsnummer, sätt en kråka här och skicka till den andra parten. Avtalet är ju inte så förbaskat krångligt heller: det säger ju i princip att Arfert får ställa ett antal lådor spel hos mig om jag får ställa ett antal spel hos honom, och försäljning från respektive lådor ska avstämmas en gång per angiven tidsenhet.

---

Ehrm, hoppas att Arfert inte blir sur för att jag använder hans namn i exemplen ovan. Som en inte fullt så vis man sa en gång i tiden, "ba' ett exempel, Helge!"

Nightowl

Champion
Idéella föreningar och Nightowl (vagt OT)

Alla föreningar jag varit med i, och det är en bunt, fungerar så här:
1, Det behövs en Ansvarig för något.
2, Ingen vill vara Ansvarig, eftersom det kräver Ansträngning.
3, Någon föreslår Nightowl i brist på bättre.
4, Nightowl vägrar.
5, Alla tjatar på Nightowl tills han går med på att bli supplimand eller vad det nu är.
6, Nightowl gör inte sitt jobb.
7, Allt går åt helvete.

Då och då ersätts Nightowl av en annan person, eller det skjuts in en paragraf 5 b "Nightowl/valfri annan person jobbar för mycket och bryter ihop".

Elak ironi å sin sida, problemet med föreningslösningen är att sådana organisationer väldigt lätt förvandlas till att en person tar ansvar och de andra förlitar sig på denne. Sedan får den personens hustru cancer, eller han byter jobb, eller tappar intresset... Trots all välvilja bryter då saker och ting samman - det blir inte bättre av att de som brukar ta på sig ansvar ofta gör det i andra sammanhang också (i den föreningsstyrelse jag är "aktiv" i nu har alla minst två andra föreningsuppdrag utom jag, som bara har ett annat där jag också bara är ett namn på ett papper).

Så: en förening kan säker fixa en massa, men då måste man försäkra sig om att dela på ansvaret och ha en backup, i synnerhet om sagda förening påverkar något som man satsar sina surt förvärvade sparslantar i.

Erik, faktiskt också en intressent

Krille

Super Moderator
Re: Idéella föreningar och Nightowl (vagt OT)

"Alla föreningar jag varit med i, och det är en bunt, fungerar så här:
1, Det behövs en Ansvarig för något.
2, Ingen vill vara Ansvarig, eftersom det kräver Ansträngning.
3, Någon föreslår Nightowl i brist på bättre.
4, Nightowl vägrar.
5, Alla tjatar på Nightowl tills han går med på att bli supplimand eller vad det nu är.
6, Nightowl gör inte sitt jobb.
7, Allt går åt helvete."

Exakt. Det är därför som den här idén bygger på att ta bort den Ansvarige, eller snarare låta var och en vara Ansvarig för sin egen Skit.

Brunalven

Warrior
Ok, så om jag fattat det rätt blir alla ansvariga förförsäljning och där folk i en föreningen inte orkar ta ansvar så helt plötsligt orkar alla ta ansvar för alla (inget illa menat, jag bara undrar om det är så)? Låt oss ta Krille och Arfert som exempel, dessa två är fiktiva personer som båda har tryckt varsitt rollspel:

Krille reklamför sina och Arferts rollspel för han har ju Arferts låda med spel hemma hos sig. Butiker köper rollspel av Krille vilket innefattar spel från Arferts låda. Krille ordnar med logistiken för produkterna. Allt är piff förutom att Arfert är lat och vill inte ta ansvar (bara ett exempel), vilket innebär att han själv inte orkar fixa med marknadsbiten utan låter Krille göra det för han vet att Krille säljer även Arferts spel. Det slutar med att Krille står för en indirekt reklamföring av Arferts spel och ansvar av försäljning av Arferts spel. Arfert får sina spel sålda och indirekt reklamförda utan att behöva lyfta ett finger.

Eller har jag missat ett väsentligt engagemang som försvinner bara för att man skapar någon annan form av association än ett enkelt bolag, som Krilles förslag faktiskt är.

Jag är inte alls negativ till förslaget men jag får bara vibbarna av att det är ett paradoxalt förslag där man vill samarbeta, men ändå inte samarbeta.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du har missat vad Krille vinner på att ha Arferts spel hos sig.

Om Krille har massor med spel hos sig i sin katalog är det troligare att butikerna köper in spel från honom. Behöver butikerna ta in från flera ställen så är det helt enkelt inte lika enkelt. Så därför vinner Krille på att sälja Arferts spel till butikerna.
Det är därför bra om så många som möjligt hakar på det, för då blir butikerna lättare att övertyga om att de ska köpa in Skiten.

Alltså:
Fler spel -> Större sortiment -> Lättare att distribuera till butikerna -> Fler ställen som säljer spelet -> Fler sålda spel.

...Om jag förstått allt rätt, dvs.

Big Marco

Läskig
Jo, men om både Arfert och Krille har samma sortiment, priser och villkor och båda vill sälja till Butiken så blir Butiken förvirrad.

Brunalvens kommentarer var de jag åsyftade i mitt första inlägg - det blir automatiskt orättvisor. Om det nu är så att Krille känner att han tjänar på en stor produktkatalog, är det inte då bättre att Krille blir distributör för de övrigas spel mot en riktigt kommission?