Nekromanti Till "Koboldernas" försvar!

Kullendorff

Warrior
Ok ...

Kände mig bara tvungen att skriva detta inlägg iom att jag tyckte att det jag såg lite för mycket upphöjd besserwisser attityd på forumet.
Folk som skäller på kobolder, låt dom vara. Vi har alla varit där själva.

Jag ska börja med min historia (ni behöver ju inte läsa om ni inte vill):

Jag är 25 år, började spelleda när jag var 9 år, det är 16 år sedan, shit tiden går. Vilket fall som, jag fick Mutant i julklapp av mina föräldrar som ju undrade vad sjutton det var. Sen köpte jag i snabb takt även in DoD (den blå boxen - nån som kommer ihåg - 17 sidor, underbara bilder).

Som sagt, jag hamnade ganska direkt som Spelledare och spelandet började. Spindelkonungen labyrinth, Mörkrets Hjärta, Skönheten och Odjuret ... kul som fan var det. För att inte nämna Mutant... he he Uppdrag i Mos Mosel - kan det bli bättre??
I vilket fall som. Karaktärerna hade skyhöga grundegenskaper och man slaktade ondingar på hög. Men fy saaatan vad kul man hade.

Vad jag försöker få fram är att jag tror att alla har någon gång varit "kobold" (sure det finns säkert nån fjane där ute som började med friform Kult men han väljer jag att ignorera) och vi hade KUL då, förbannat kul. Med tiden så utvecklas förhoppningsvis man som rollspelare och man tycker inte det lika kul att storma Orchernas läger för 285:te gången utan man börjar utveckla nya sidor på sina karaktärer och sitt rollspelande. Om jag skulle visa mina nuvarande Eon kampanjer för mig själv när jag var 9 år (eller 12 för den delen) så skulle mitt yngre jag nog skratta "Men dom slåss ju aldrig nästan - inte en strid på 4 spelmöten! Fy fan vad tråkigt!".

Men som sagt, lika barn leka bäst.
Jag skulle aldrig tänka mig att bjuda in några av vår förenings "kobolder" (japp vi har sådana - och dom är stolta över sitt epitet) till min spelgrupps kampanjer. Lika lite som dom vill ha med mig som spelare i sina kampanjer. Det hela hindrar dock inte mig som "äldre spelledare" (man känner sig ju lastgammal med det epitet) att sitta med när dom spelar för att lyssna och hjälpa deras SL när han tycker han behöver lite hjälp (det är bra med föreningar). Jag ser inte heller "ner" på deras spel. Som SL önskar jag ibland att det fortfarande var så enkelt .. ;] Lika lite som dom ser "upp" till vårat spel. Vårat spel passar helt enkelt inte dom och tvärtom.

Så sluta skälla på Kobolderna - om ni tycker att ni har någon sådan i er spelgrupp är det ju bara att byta spelgrupp. Dom "förstör" inte spelandet, dom spelar som dom tycker är kul och det är bara att acceptera.
Folk med smeknamn som "Koboldjägaren" ser jag personligen som ett större hot mot rollspelandet än till exempel spelaren med smeknamnet "KoboldStatus".
Med andra ord, låt kobolderna vara kobolder!!

Dock har en liten ny tendens kunna skymtas på de senare årens spelkonvent. Då det slår ut åt andra hållet - dvs systemlös friform. Åt det kan jag bara säga - jag spelar RPG - jag sysslar inte med teater. Det är en viss killnad.
På nästa konvent kommer vi nog arrangera att Dungeaom crawl för D&D 2:ed. Mest XP vinner!!
;]

MvH
Kullendorff
Stolt medlem av H.K.R.F

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Johan K

Gammal & dryg
Visst.

Jo, visst ! Jag håller med dig om att alla är nog kobolter i början. Men som tur är så växer det bort efter ett tag. Men det som är synd är att det inte blir så mycket rollspel av det hela efter ett tag, det blir ju mest som du skrev att lägga folk på hög och få bra grundegenskaper.
Jag för min del tycker att det nu är roligare att ROLLspela med fungerande regler.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nackdelar med kobolder:

Först och främst börjar de med att lusläsa alla böcker och söka efter alla kryphål, största bästa rustningen, största bästa svärdet, mäktigaste magierna, e.t.c.. och kombinerar dessa till en stadsslaktarkaraktär.
Okej, när de slutar vara kobolder försvinner ju förstås karaktären. Men hur mycket sabbar det inte att de vet allt om världen, alla vapen, kryphål och allt de kan utnyttja till sin karaktärs egen vinning.

Dessutom sabbar det för medspelarna, på fler än ett sätt:

Eftersom att ex-kobolderna vet allt om världen så kan man inte säga "det kommer något som ser ut som en stor köttbulle med jättekäft springandes" utan att han tänker "pansar runt 15, svärdet smälter om jag kommer igenom, gör jättemånga T6 i huggskada, e.t.c.". Vad säger de då åt spelarna? Jo, "spring! Ett hyggelmonster!"
Om de inte visste vad i helvete det var man pratade om skulle de kanske försöka slåss mot den eller nåt i den stilen.
Alla SL vet att haevédrakar inte så maffigt bra. Har spelaren (ex-kobolden) en fullt bepansrad stridsdvärg som ställs inför draken vet han att han klarar nog av den. Därför anfallar han med en dålig förklaring som "äh, jag är ju en envis dvärg...".
Om han inte visste ett bajs och man säger att det kommer en mindre drake flygande... då springer han, oavsett vad han är för något (undantagsvis i bärsärk).
När en ex-kobold ställs inför en kritisk situation händer det ofta att de utnyttjar gamla kryphål som man inte idats täppa till (p.g.a. att de säger att de slutat kobolda). Kanske av reaktion, vad vet jag?

Vad jag försöker komma fram till är att man nog bör starta med ett koboldiskt rollspel som typ D&D eller Mutant. Då kan de kobolda loss på den spelvärlden och börja med nåt seriöst som Eon efter sin koboldperiod.

Och säg inte "du har också varit kobold!", för det har jag inte hunnit vara. Jag spelledde hur jävla länge som helst i början och fick inte ens en chans att spela med en karaktär.
Nu råkade vi göra felet att börja med Eon direkt, efter N1 då, så det blev lite dåligt och spelarna vet lite för mycket om världen. Gör inte samma misstag.

Hoppas ni som inte har börjat med Eon ännu och är nybörjare lär er nåt av det jag har skrivit. Sabba inte en bra spelvärld som Eons genom koboldiska spelare, började sabba nåt annat som Mutant till exempel.

Fast har man bestämt sig för att kobolda järnet i Eon så får man väl förbereda sig på att det inte blir så kul att spela seriöst sen när man redan kan allt...
Det är kulare om man blir rädd på riktigt när SL säger att det kommer en jättespindel. Fast den har lite pansar /images/icons/wink.gif.

Som slutkläm vill jag bara säga att det är en del roll och en del spel. Jag värderar det första en smula mer än det andra...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Kullendorff

Warrior
Nja ... den definitionen går ju inte hem

Hmm ..

Den personen som du bygger upp i ditt inlägg tolkar jag fortfarande per definition som just "Kobold".
Så småningom lär man sig skillnad på vad jag som spelare vet och vad mina karaktärer vet. Det är en förutsättning för att jag som SL även ibland ska kunna spela.

Om någon som uppträder som du beskriver skulle börja spela i typ min spelgrupp så skulle han/hon ganska kvickt märka att vårt spel inte passar honom/henne - om inte skulle jag upplysa honom/henne. Så jag ser inga problem med det, sånt där växer man oxå ifrån som spelare väldigt fort.

Även om jag vet de exakta värdena för Hyggelmonster (iofs så spelar inte värdena i M&V någon som helst roll när vi spelar iom att dom är help uppåt väggarna) så vet ju knappast min karaktär det. Att bortse ifrån sånt är ju ganska grundläggande. Eller det var det iaf för oss ...

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Mederian

Warrior
Spelarnas kunskap om världen

Jag har märkt förut att du, Plutonium, har en viss dragelse till att dina spelare ska veta så lite om världen som möjligt. I min spelgrupp vet alla spelare allt de vill (och orkar) veta om världen, men jag tycker inte att det försämrar spelkvaliteten ett dugg. En rollperson är en rollperson, och en rollperson vet inte lika mycket som en spelare. Det har vi insett i min spelgrupp, och bara för att jag vet vad runorna som står på alviska på den dolda porten i skogen behöver inte min spelare veta det. Jag tycker man ska främja spelarnas läsning (bortsett Legender och Hemligheter samt kapitlen hemligheter i modulerna), och inte trycka ner den, som du gjort med dina rollformulär /images/icons/wink.gif

Givetvis kan kobolder utnyttja sin kunskap om världen till sina rollpersoner, men om inte spelaren har belägg för att hans rollperson vet det behöver du ju bara säga "Är din rollperson dvärghistoriker?" när kobolden säger att han vet var det dolda dvärgafästet ligger.

/Mederian

Rosen

Myrmidon
<I>Dock har en liten ny tendens kunna skymtas på de senare årens spelkonvent. Då det slår ut åt andra hållet - dvs systemlös friform.</I>

Tycker den har funnits under större delen av 90-talet - på en del konvent har man knappt kunnat hitta en enda turnering som har haft regler.
När jag arrade en (i Gondica) på förra SnöKon fanns det lag som kommenterade "Hm? Ska vi köra med tärningar? Wuw, det var ju ett tag sen..."

<I>På nästa konvent kommer vi nog arrangera att Dungeaom crawl för D&D 2:ed. Mest XP vinner!! ;]</I>

Skulle vara skitkul.

--
Åke

Big Marco

Läskig
Re: *nostalgi* (OT) samt tyckanden.

Jag har också spelat i 16 år och måste säga att jag fortfarande tycker det är kul att röja i grottor och slåss mot sliska demoner, precis som riktiga politiska deckargåtor är minst lika kul.

För det viktigaste, tycker jag, är att man har roligt, att man blir underhållen, när man spelar rollspel. Jag blir alltid skeptisk till folk som tycker att deras sätt att spela är mer fint än några andras.

Jag och två kompisar spelade Mutant (grundboxen) med min mor som SL (hon var underbar som ställde upp). Min ena kompis var en muterad varg med en tung KSP, den andra en muterad björn med två lätta KSP (han hade sett Rambo II), och jag var en IMM med två .45Magnum-pistoler. Vi sköt och röjde genom Mos Mosel samt Den Grå Döden och hade asball - våra största problem var att vi inte kunda få med oss all ammo från bunkrarna i Nekropolis... =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>På nästa konvent kommer vi nog arrangera att Dungeaom crawl för D&D 2:ed. Mest XP vinner!!<p><hr></blockquote><p>
Ja! Ja! Jag vill vara med! Fast... jag tror nog att Basic (Expert/Companion/Master) D&D skulle passa ännu bättre - det är lite simplare och det finns bara sju klasser i grundreglerna (Fighter, Magic-user, Cleric, Thief, Elf, Dwarf och Halfling förstås!). Dessutom kanske man skulle basera poängen för turneringen till viss del på problemlösning ("längst in i dungeonen vinner").

Haha! Idé! Man kan dela ut både individuella poäng och gruppoäng. Alla i laget får lika många gruppoäng, men de får dessutom individuella poäng. Då får man ett moment av att man dels måste samarbeta med de andra rollpersonerna, och dels måste tänka på nummer ett.

Hmm... en annan idé: På GenCon i USA lär de ha ett arrangemang de kallar "Dungeon Delve" som mest går ut på att man har ett löpande spel som folk kan hoppa in i lite när som helst, och spela tills deras gubbe dör. Något sådant kanske man skulle kunna ordna också... fast då får man se till att fixa en snygg dungeon och snygga miniatyrer.

Vi kanske skulle ta den här diskussionen på D&D-forat, då den inte direkt har så mycket Eon-relevans...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

walium

Ganska töntig, faktiskt

Du vill inte byta? Min egen är ytterst skeptisk till allting som har med rollspel att göra.
Dämpar det inte stämningen en aning att ha sin egen mor som spelledare? Det gäng som jag spelat med de senaste tio åren är måttligt seriösa och det skämtas vilt om det mesta(man blir lite konstig om man sitter och andas in andras svett i 7-8 timmar). Det hade blivit alldeles för snällt och städat om någon av våra föräldrar hade varit spelledare.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Nackdelar med kobolder:

Och säg inte "du har också varit kobold!", för det har jag inte hunnit vara. Jag spelledde hur jävla länge som helst i början och fick inte ens en chans att spela med en karaktär.
Vi kan börja med det, det kan jag visst säga att jag har varit. Det avr roligt ett tag, men sen så tröttnade jag på hack´n ´slash.
Men annars så håller jag med dig i vad du har skrivit.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Greymourn

Swordsman
Till Koboldjägarens förslag...

De kobolder som måste jagas är de lömska kreatur som nästlar sig in i en grupp spelare och får alla andra i den gruppen att lida... Han förstör för dem...

Om hela gruppen är kobolder är det ju inget problem... Och så länge de håller sig i någon mörk källare är ju allt O.K...

Till saken hör att Koboldjägaren är en del av min spelgrupp... Han spelar en cirefalisk vapenmästare med en av spelets bästa stridskonster: Manziiriskt Klingmästeri, en av de bästa hästarna, Randarriskt fullblod, den bästa rustningen Gordpansar... Han är en ulv i fåra kläder... ( Eller kanske snarare en fluffig ap-päls)

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...

Silke

Warrior
Re: Nackdelar med kobolder:

LOL detta var bra:
"Vad jag försöker komma fram till är att man nog bör starta med ett koboldiskt rollspel som typ D&D eller Mutant. Då kan de kobolda loss på den spelvärlden och börja med nåt seriöst som Eon efter sin koboldperiod."

Herre gud människa vad är detta för uttalande egentligen?
Vad är ett "koboldiskt" spel och ett "seriöst" spel?
Och vad grundar du detta uttalande på? Ditt eget spelande kanske eller?

Koboldjägaren

Veteran
Svar på tal

Jag skrev att det viktigaste var att man hade kul. Du skriver att kobolderna har roligt då de spelar, och då har de ju uppnåt målet med att spela rollspel, att ha kul.
De personer jag anklagar för att vara kobolder är de som finner alla kryphål och använder den bästa utrustningen (utan att de egentligen borde göra det). De personer som enbart spelar för att vara bäst. Jag kan oxå tycka att det är roligt med hack och slakt äventyr i AD&D men bara för det är jag ingen kobold. Alla spelar sämmre i början. När jag började spela hade vi inget riktigt rollpel utan spelade ett hemagjort spel baserat på Alexander Lloyds böcker om Pyrdain. Jag spela Gurgi och min bror var både spelledare och spelare på samma gång. Ungefär så här låt det då vi spelade: Ni går in i rummet och hittar 1t6 guldmynt.
Rullande av tärningar... Det ligger fyra mynt på golvet.
JAG TAR UPP DEM, skrek alla i mun på varandra. Men vi hade kul och vi hade inte som mål att vara bäst, alltså var vi inte kobolder.
Ett annat minne är från då vi spelade AD&D och kvällens stora mål var att döda Tarrasque med våra level fyra gubbar. Vi använde oss av diverse olika fällor men lyckades inte ta kål på besten innan det var sängdags.(vi var ungefär tio år gammla då) Visserligen koboldtendenser men inte lika grova som vissa av de som finns inom vår spelargrupp idag. Jag tror att alla har en liten kobold inom sig, och då andra "koboldar" sig väcks den lätt till liv.

Kortfattat, kobolder är de som spelar i stort sätt enbart för att vara bäst och inte har speciellt kul då de spelar.

"En kobold kommer sällan ensam"

Sir Foilan

Hero
Re: Svar på tal

"Alla spelar sämmre i början"

Gör verkligen alla det?

"Kortfattat, kobolder är de som spelar i stort sätt enbart för att vara bäst och inte har speciellt kul då de spelar."

Så en kobold har per defenition inte särskilt roligt när denne spelar? Lustig defenition tycker jag!

/Foilan, King of Warriors of Odin

Big Marco

Läskig

Nope - vi var ju rätt gröna på den tiden, och det mesta var ju problemlösning med fokus på rollSPEL, alltså att föra äventyret framåt. Det var ungefär lika mycket hjärna med som i en valfri Steven Seagal-film. Men vi hade kul!

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Blippe

Warrior
Re: Spelledarens kunskap om världen.

Är det verkligen så att varenda j-l använder de spelvärldar som följer med kartongen? En förutsättnig för mig är att få all frihet att utveckla världen som jag vill...

Fast det är klart, ibland ångrar man att det bara är fem dagsmarcher mellan bryggarbro och hylveköping.

Utopi

Warrior

Det där är häftiga grejor!, mina föräldrar ser rollspel som något som är bätter än att "man är ute på stan och röjer" (fritt ordval). Printa ut en av diddi å björns skrifter och framför det för hon. (lycko-ost)
MvH//jutåpija

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by utOpiA on 2001-05-10 23:35.</EM></FONT></P>