Nekromanti Till "Koboldernas" försvar!

Johan K

Gammal & dryg
Inte helt..

Jag tor inte att det finns nån som följer världen helt slaviskt. Man gör säkert tii och fråndragningar så att det passar sin egen och gruppens bild.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Nackdelar med kobolder:

Som seriösa spel så lägger jag in DoD, Eon, Vampire som exempel.
Som oserösa spel så tycker jag nog att t. ex Paranoia och liknande spel passar in.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Carniel

Veteran
Re: Svar på tal

Det är skillnad på Kobolder och Powergamers. Bara för att man är en kobold och tycker det är kul att slåss så behöver inte det betyda att man letar efter diverse kryphål i reglerna.

-Carniel

Kullendorff

Warrior
Hmm jo ... ;]

"Och säg inte "du har också varit kobold!", för det har jag inte hunnit vara"

Efter ett snabbt besök på din sida så måste jag nog säga: JO.
Inget fel i det - vi har alla (nja .. nästan iaf) varit där. Då det var kul med stora vapen och skjuta järnet lixom.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Kullendorff

Warrior
Olika definitioner - då

Ok ...

Vi har helt klart olika definitioner.
Allt som du tar upp anser jag oxå faller inom ramen "Koboldiskt" - även om jag nästan aldrig har stött på det. Men för mig finns även en hel del till. Det som kan kallas "omoget spelande" .. du vet på den tiden när man röjde runt med vapnen (Jihaaaa - 2 Micro UZI!!) mest för att det var kul. Och det som populärt kallas hack n'Slash faller även det inom mina definitioner. Dvs ... allt det som man så småningom växer ifrån. Det är för mig en stor del av definitionen.
Det kan iofs vara på grund av att jag inte sätter ordet Kobold som direkt negativt - utan bara ett tillnamn på de som är nya till rollspelandet, som jag tar anstöt av ditt namn. Nu när jag ser din definition så kan jag förstå det bättre.

För mig är det inget negativt med Kobolder - för mig är Kobolderna de där nya spelarna på klubben som röjjer runt och väsnas - men som är rätt kul.

MvH
Kullendorff

Kullendorff

Warrior
*asgarv*

Ja ... sånt där skulle ju jag med ett leende kallat för just koboldiskt beteende. Bör nämnas att jag inte tillåtit en spelare sen vi började spela Eon att vara kunning i just den stridskonsten - dock bör nämnas att knappt några spelare har velat av just ovan nämd anlendning.
;]

Men va fan, vi har alla olika måttstockar på våra nöjen.
Och tur är väl det.

MvH
Kullendorff

Kullendorff

Warrior
Det var tanken ...

"("längst in i dungeonen vinner")."

Japp, det är tanken oxå.
I kombination med mest XP.
;]

Sitter och skissar på en preliminär version just nu, för att testat på HalmiCom i sommar.

MvH
Kullendorff

Kullendorff

Warrior
Föräldrar e bra att ha

Min styvfar var SL under vårt första äventyr (Mos Mosel) - det funka skiitbra ... och kul var det.

Han bidde bästan lite pur när jag började spelleda själv.

MvH
Kullendorff

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Föräldrar e bra att ha

Var får ni era föräldar ifrån egentligen? Mina skulle inte rör ett rollspel med en fem meter lång pinne ens.

Rosen

Myrmidon
Re: Olika definitioner - då

<I>Det kan iofs vara på grund av att jag inte sätter ordet Kobold som direkt negativt - utan bara ett tillnamn på de som är nya till rollspelandet, som jag tar anstöt av ditt namn.</I>

Som jag brukar behöva påpeka emellanåt så <I>var</I> det den ursprungliga betydelsen av öknamnet - på den tiden Äventyrsspels Spelkongress var känd som 'KoboldCon' bland äldre spelare - men det har gradvis ändrat betydelse sen dess.

--
Åke

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Där skiljs våra åsikter visst...

Det blir mer "hardcore" om spelarna inte vet så mycket om allt.

Exempel: "Det är lugnt, jag har bara 2 i blödning och 5 i trauma hittills..."
Exempel 2: "Spindlar har bara runt 3 mot hugg och jag gör minst Ob6T6 när jag hugger!"

Så, du har helt rätt /images/icons/smile.gif. Det som är rimligt att de vet bör de veta. Men inte mer.
Men det är ju min humble oppinion det...

För övrigt, inte till dig Mederian, men det var nån annan som sa nåt om att jag verkade koboldisk på min hemsida. Eller nåt. Det syftar förmodligen tillbaka på N1, vilket jag inte ansåg vara så väldans seriöst... /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Nightowl

Champion
Re: Olika definitioner - då

"Nigger" är en förvrängning av ett ord som betyder "svart" (färgen, alltså). Nu är det ett skällsord för folk med mörk hy.

"Kobold" brukade betyda "yngre (läs oseriös) spelare". Nu betyder det "någon vars rollspelsstil jag vill racka ned på".

Å andra sidan brukade bög vara enbart ett skällsord, men bögar kallar sig bögar nuförtiden. Det kanske kommer en dag när folk använder "kobold" på det sättet.

One can only hope.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Kullendorff

Warrior
Been there - got the t-shirt

Jo .. jag vet.

Var faktiskt där och spelade själv - kanske var man en Kobold fortfarande då?
;]