Nekromanti Till läsare av Starchallenge Regelmotor

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ni är ju en del nu. Och tack för all kritik. Jag har upptäckt ett par riktiga buggar pga av er feed back men samtidigt ser jag att vissa avsnitt gapar tomma från kommentarer och det innebär förmodar jag att ni tycker det funkar. Nåväl den här tråden kommer ta upp förändringar från Skapa karaktär och Regelmotor dokumentet som ni kan skita i eller tycka till om.

Jag skapar en undertråd för varje nu grej för överblickens skull.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Miljömoddar, Föremål och vapens prestanda

Det här är ingenting som fått så mycket kommentarer men jag har upptäckt problem med det.

Jag kommer låta föremål, miljömodifikationer och vapen (föremål!) att få olika egenskaper istället för att ha en enda som Snårigt 2T eller Prestanda 2T.

En kikare kan ha Kika med 5T och Tillhygge i strid 1T. Ett vapen kan ha Pricksäkert 2T, Skadeverkan 5T, Närstridsegenskap 1T.

I och med att karaktären har ett gäng egenskaper och fordon likaså så bör föremål och miljöer också ha det. Det gör att:

1) ett föremål kan användas till mer än en sak
2) Vi får bort termerna miljömodifikation och prestanda och brytvärde.
Du hittar reglen här med exempel här.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Miljömoddar, Föremål och vapens prestanda

Ja, okej? Låter vettigt. Jag hoppas att du inte planerar att ge allt alla värden de kan tänkas ha, utan att spelgruppen kan enas/spelledaren bestämma ett värde för ett användningsområde av ett föremål som inte tas upp av reglerna.

Vi får bort termerna miljömodifikation och prestanda och brytvärde.
Låter trevligt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Miljömoddar, Föremål och vapens prestanda

Nej egenskaper får adderas när helst man tycker det passar in i fiktionen.

PS
Jag försöker jobba bort många termer nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Konfliktmål (kan med fördel läsas av andra oxå)

Det har givits en del synpunkter kring den här reglen.

En del menar att den är onödig. Din intetion (döda vakten, springa mot trappan, hoppa över bäcken för att nå andra sidan) beskriver redan vad du vill med konflikten.

Min tanke med konfliktmål är att spelarna kan välja att det ska vara ickedödligt för då tvingas fienden också ha det som konfliktmål och då får man till situationer där annars spelare ropar "VI DÖDAR DEM" där de försöker hitta andra vägar ut ur konflikten. Därmed inte sagt att det behöver deklareras.

Det andra man vänder sig mot är att man kan använda konfliktmål dödlig i sociala eller mentala konflikter. De borde vara förbehållna fysiska. Det där kan jag gå med på. Varför ha dödlig konflikt i sociala konflikter?

Alla har inte alls haft problem med det här medan andra verkligen har det. Hur tänker ni?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Struket

29/9: Konflikthantering - Inte för att det var ett litet trevligt stycke om hur rp hanterade konflikter utan för att syftet var att styra spelaren då hon hamnade i en konflikt. Jag vill inte begränsa spelarens val pga något som hon beskrev då hon skapade karaktären, därav stryks det.

29/9 Konfliktklocka byter namn till Ödesklocka. Det unkar bättre då även föremål kan ha ödesklocka.