Det finns en stor skillnad mellan extemporerad magi och formaliserad magi. Skillnaden ligger huvudsakligen i metod, vilket gör att de båda grenarna får helt olika egenskaper. Det går inte att skriva ner extemporerad magi, eftersom man där använder helt andra metoder än i formaliserad magi.
De metoder som finns i formaliserad magi kan lätt föras över till skrift och symboler, då de har med formler, språk och just symboler att göra. Handrörelser, kanaliseringscurriculum, numerologiska meditationsmetoder, fältteoretiska ekvationer, numerologi, astrologi, mönster, symboler, diagram och namn är viktiga i formaliserad magi, och dessa är lätta att formalisera till skrift.
De metoder som finns i extemporerad magi kan det inte, eftersom de har med kreation och kreativitet att göra. Man använder inte existerande byggstenar för att forma en besvärjelse, utan formar besvärjelsen som en helhet allt eftersom arbetet med besvärjelsen fortskrider.
I och med detta ser man också orsaken till att transformering fungerar i formaliserad magi men inte i extemporerad; det finns åtskilliga metoder för tranformationsteori, inklusive translationsekvationer och translationsdiagram, som inte låter sig användas i extemporerad magi. I formaliserad magi är magien en vetenskap, där man handskas med kraft och energier för att omforma verkligheten enligt givna lagar och regler. I extemporerad magi omformar man verkligheten kreativt enligt inspiration och behov. Där låter sig inte den matematik som behövs för transformation användas, då man plötsligt måste sluta att tänka kreativt och istället tänka logiskt. Detta "stänger av" (i brist på bättre ord) den kreativa processen, vilket leder till besvärjelsens avslutande.
Om man ska visa skillnaden genom en allegori, tänk på en murare och en skulptör. Muraren bygger en mur med bruk och tegel - förskapade komponenter - enligt ett bestick som han sedan tidigare fått. Skulptören utgår från en klump lera och formar vad han vill ha. Skulptören får väldigt svårt att vara sparsam med material, bygga en rak mur eller skriva ner hur han gjorde statyn; muraren å sin sida kan knappast skapa en vacker staty i sitt tegel. Trots att de båda utgår från samma material, lera, så ger själva arbetsmetoden två helt skilda egenskaper i arbetet, och man får därmed två helt skilda egenskaper hos resultatet.
- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor