Nekromanti Till Neotech Ultra spelare

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad menades med "cinemastiskt rollspelande" som det såtr på deras beskrivning av spelet?

fusk

Warrior
Neotech Ultra är ett tillbehör till Neotech 2 som innehåller extra regler för "cinemastiskt rollspelande", vilket innebär regler för att få Neotech 2 att fungera mer som i filmer.
Allstå regler som tex "Fall II: Om en superskurk faller spetsas alltid denna på något vasst föremål"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Aha... Tack... Blev lite orolig att de hade samma idéer som jag men de hade de alltså inte. Jag kommer erbjuda något extra i min release av Starchallenge gällande samma regler som lätt går att köra i alla rollspel. Beräknad utgivning: Våren 2004. Tack för ditt svar.

Foggmock

Myrmidon
Som fusk skrev så kan det innebära att man spelar med klyschor. För min egen del handlar det om att det blir lite mer filmiskt (som det betyder), alltså en aning mindre svårighetspåslag för svåra saker och dessutom större explosioner och längre automateldssalvor. Mer action och röj helt enkelt. Det hindrar ju en såklart inte från att slänga in klyschor från Cinematikartikeln som fanns i en gammal Codex (när den fortfarande sköttes av Neogames) som att bilar som krockar inte får repor i lacken, det slår gnistor och voltar och exploderar, eller att trots att skurken blir skjuten av 26 kulor och hängd, instoppad i en helikopter som exploderar och kraschar ner i Grand Canyon hittar de aldrig kroppen.

Vill man ha lättsamt klyschefyllt actionröj föredrar dock jag Feng Shui som inte kräver lika mycket moddande. Parollen 'Är det koolt så funkar det' passar även i Neotech, men jag gillar den hyfsat jordnära seriositeten i Neotech lite för bra för att "sabba" med lättsam action.

Men det är ju bara jag. :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Aha. Det låter lite som det gamla Targetgames tänket. Då jag snackade med dem frö många år sen så berättade jagatt mitt stridsystem var väldigt dödligt. De ville hellre ha hjältelooken på spelet dvs att tåla mycket skada etc. Kanske (men jag har ignen aning) är det så att Neogames system är fullkomligt livsfarligt och att cineastiskt rollspelande gör det mer hjälteaktigt. Och naturligtvis mer storslaget.
Mitt stridssystem kommer iten bli mindre dördligt men jag utlovar godbitar till alla rollspelare i regler för kampanjer. Hörs snart. Och tack för svaret.

Lord Renisis

Warrior
Näe usch vad överflödigt!

"cinemastiskt rollspelande" är som de andra har sagt några regler som gör att det blir mer hollywood i smeten.
Vissa av dom andvänder jag, t.ex vi brukar glömma EAB.......
*skäms*
Vissa av dom förstår jag faktiskt inte vad de har i boken o göra t.ex
Matkassar: Alla matkassar inehåller minst en Baguette.
Telefonsamtal 1: Alla telfonsamtal börjar med 555 (iallafall i amerika)
Telefonsamtal 2: Man behöver inte presentera sig eller säga adjö, det tar bara onödig tid.
Läppstift: Läppstift kladdar aldrig.
Det finns många fler i boken.
Vad gör dom där?
Skärpning Neogames!

Foggmock

Myrmidon
Re: Näe usch vad överflödigt!

De är där för att det är ball, helt enkelt. De finns säker på engelska på internet nånstans som 'Movie clichées' eller nått liknande, och det är ju precis vad det är. Klycshor.

Så.. quit yer yappin', helt enkelt. Vad ska man fylla en cineastisk modul med om inte cineastiska prylar?

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Vad gör dom där?"

Jag har inte brytt mig om Neotech-böcker tidigare men när jag läste den här tråden och framförallt ditt inlägg blev jag sugen på att inhandla Ultra för att det verkar vara en skön bok som drar bort fokus från alla onödiga regler och satsar på lite skön action.

Storuggla

Champion

"Jag har inte brytt mig om Neotech-böcker tidigare men när jag läste den här tråden och framförallt ditt inlägg blev jag sugen på att inhandla Ultra för att det verkar vara en skön bok som drar bort fokus från alla onödiga regler och satsar på lite skön action."

Men det är inga regler. Det är bara en lista på flimklyschor. Inga regler för förutom att det står "regler" i titeln. Så om du vill ha tips hur man jobbar runt reglerna och skön action så kan du titta på vilken film som helst. Fast ultra har en kul namnlista, vem kan motstå skurken "The Ali"? :gremgrin:

Storuggla, kan

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag sa att det tog bort fokus från reglerna, inte att de tog bort dem helt (även om det vore ultimat, höhöhö...).

Lord Renisis

Warrior

Jaja, lite action är alltid kul....
Men vad har matkassar med baguetter att göra med action?

Ladies and gentlemen, It feels so good to be back!
Jag har saknatt forumett!
/Hugo, som skriver sitt andra inlägg för idag

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Men vad har matkassar med baguetter att göra med action?"

Stämningen! Har inte matkassarna en baguette i sig är det ingen actionfilm, liksom. Jag tycker sådana småsaker gör mer med en film än coola vapen eller tuffa stunts.

Bail

Veteran
Cinematiskt rollspelande är taget ur dileman som oftast endast förekommer i filmer. många av dom är helt ologiska.
som txe. " tar man ner en uniform från ett klädesträck så passar den altid och är inte blöt". :gremcrazy:

G

Guest

Guest

Nä baguetter hör inte bara till action, och det fungerar också mycket bra, tänk dig: 'En kvinna med två matkassar går förbi en bank, ett barn springer runt hennes ben, 'Bang' och blodiga baguetter rullar längs trottoaren, det går några sekunder och sen börjar ungen att gallskrika.', funkar i deckare och trillers också.
Iövrigt köpte jag mest boken för de superba kartorna.

chrull

Stockholm Kartell
värst är väl ändå: "återblickar och drömmar är alltid i svartvitt" (eller vad den nu heter...)

Kan någon förklara för mig hur man rollspelar i svartvitt tack!?

chrull

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Såhär! ;)

"Kan någon förklara för mig hur man rollspelar i svartvitt tack!?"

[color:\\"red\\"]SL[/color] - "Flashback!" *Gestikulerar dramatisk med armarna* "Du minns hur bilen med No-nosed Nicky sladdar iväg från gränden. Det var en modern minibil med skymda registreringsplåtar."
[color:\\"blue\\"]Spelare[/color] - "Coolness! Vad var det för modell?"
[color:\\"red\\"]SL[/color] - "Det var en Pontiac femtisjua"
[color:\\"blue\\"]Spelare[/color] - "Vilken färg hade den?"
[color:\\"red\\"]SL[/color] - "Du minns inte, allting är i svartvitt"

Nåt sånt antar jag :gremgrin:

/Naug, har också funderat på hur man spelar i svartvitt

seinet

Swashbuckler
Re: Såhär! ;) [ANT/OT]

I vissa fall kan de vara helt vita (med undantag från rutorna dock). För övrigt finns det alltid telefon, TV, video och champange i alla limousiner...

/Seinet Wintermute - Minns den gamla tråden med allt sådant där...

Lord Renisis

Warrior
Svart vitt [OT] Ops i did it again

SL:
-"Du ser en tjej, med svart klänning grå hud och grått hår, hon går på en grå trotoar och männsikor klädda i svarta kostymer går vid sidan av henne.....
Även de har grå hud........
Du känner igen henne från tidningarna(självklart med svartvita bilder) som hackern "Prymia". Ditt mål."
chrull:
-"Jag går mot henne"
SL:
-"De svartvit klädda kostymkillarna ser misstänktsamt mot dig"
chrull
-"Jag studerar plötsligt asfalten(svartvit) mycket noga"
SL:
-"De fortsätter gå framåt"
chrull:
-"Jag lösgör min pistol från hölstret och håller den gömd under min rock(svartvit)"
-"Sedan följer jag efter dom"
SL:
-"De går ut på ett torg där gamla tanter står och säljer frukt (svartvit)"
chrull:
-"Jag följer efter tjejen och hennes förmodliga och svartvita livvakter"
SL:
-"Plötsligt vänder sig de kostym klädda killarna om"
-"I händerna håller de Microuzi's och börjar öppna eld mot dig"
SL slår oroväckande några tärningar medan chrull kallsvettas
Sl:
-"Du hör flera visslande ljud och något varmt rinner från din panna ner i ditt andsikte(svartvitt)"
chrull torkar svetten ur pannan och säger:
-"Jag slänger mig rätt in bland all frukt(svartvit) där de inte kan se mig samtidigt som jag besvarar elden med min pistol"
chrull slår tärningar och jublar över sin träff som han lyckades få in trots svårighets ökningarna.
SL:
-"Precis innan du landar mitt bland den svartvita frukten så ser du hur en avmännen böjer sig ner och hostar blod"
-"Du landar sedan på några svartvita bananer och du får fullt med svartvita fläckar på din kostym"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här lämmnar vi chrull(svartvit) åt hans öde......

Det är väl så fast lite bättre, jag tror det är svårt att SL:a svartvitt