Nekromanti till phelan och alla andra (fula ord = OFF)

sajk-a-lot

Veteran
till att börja med: jag anser inte att phelan eller någon annan är cp. det är ett ord jag använder alltför lättvindigt och inget att hänga upp sej på. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Vad som däremot var problemet med phelans inlägg och med en lite för stor del av inläggen på detta forumet är att här sitter en massa s.k. veteraner och gnäller över att det inte skrivs några roliga trådar och att allt försvinner i en massa blahblahblah samtidigt som de själva sitter och spammar varenda fråga med "ååhhh nybörjare sökfunktionen" (eller i det aktuella fallet "lös det själv" som inte heller kan ses som ett konstruktivt svar) när man istället skulle kunna föra givande samtal kring de frågor som faktiskt ställs. Det spelar nämligen ingen som helst roll att ett samtal redan har förts eftersom om man tar det en gång till med nya deltagare kommer samtalet bli helt anorlunda och man kan mycket väl komma fram till nya resultat på samma frågeställning. Om man som forumdeltagare istället ansträngde sej att föra så bra samtal som möjligt (ja jag har tagit till mej av kritiken riktad mot mej) så kommer man få en massa mer spännande frågor eftersom folk kommer märka att man faktiskt får svar och inte bara hänvisas till en sökmotor. Samtalet i sej är värdefullt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Fredsmäklande

<p align="justify">Bra att du ber om ursäkt, det är inte många som gör det. Det ger ett seriöst intryck.

Däremot så har inte detta med Eon att göra, och därför borde du ha postat den på www.rollspel.nu-forumet, då den berör alla, och inte bara Eon-spelarna. Detta är ingen dissning som i "nybörjare, go to hell", utan det är helt enkelt bättre om alla får ta till sig av det där. Därför, och inte för att trycka ned dig, bör du posta liknande inlägg på wrnu-forumet.

Anledningen till att man gör så här (ber folk använda sökfunktionen istället för att söka reda på det själv) är för att vissa saker (t ex, varför har hästar så låg bärförmåga) redan har tagits upp och avslutats. Har du märkt att forumet går trögt ibland? Som jag har uppfattat det så beror det på den oerhörda belastning det får utstå. Detta är på grund av sådana här inte alltför konstruktiva inlägg, som redan har besvarats förut eller i FAQ'n.

Och som alla vet så ska man alltid läsa FAQ'n innan man postar något.

Så själva anledningen till att vissa överreagerar lite (t ex mindre trevliga inlägg som "SÖK!!!") är för att ingen bryr sig om att läsa FAQ'n / söka innan man skriver ett nytt inlägg. Det blir lätt väldigt irriterande att ha sett samma fråga komma upp 5 gånger, och till slut kanske ett litet morrande undslipper en. Så för att undvika det här ombeds alla använda sökfunktionen för att se om den aktuella frågan redan har blivit besvarad, innan man postar den.
Tänk på att alla sådana här kommenterar faktiskt är självförvållade, även om de kan upplevas som otrevliga. (nej, ett fel berättigar inte ett annat, men man ska ändå följa reglerna)

Om alla anammar det här så ska dessa problem lösas. Jag tror inte att någon här är fientligt inställd mot nybörjare, men om man - som nybörjare - respekterar reglerna på forumet (som är till för att göra forumet till ett trevligare ställe), slipper man dylika kommenterar.

Det är förstås väldigt onödigt - och jag förespråkar absolut inte motsatsen - att skriva inlägg som "SÖK!!!", eller andra nedvärderande liknande inlägg som svar till att någon totalt ignorerar förhållningsreglerna.

För att sammanfatta det hela:

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad."

"Som man bäddar får man ligga."

Och kom ihåg, att skriva på forumet är inte en rättighet, utan ett privilegium :gremwink:.

Och som sagt, det här inlägget hör inte alls hemma på Eon-forumet (ingen dissning, men nu vet du det till nästa gång), posta sådant på wrnu-forumet.

Sådant som inte alls har med någon annan att göra (t ex sådant som du vill säga till Phelan) löses bäst via privata meddelanden, mail, icq eller dylikt.

Förhoppningsvis så har jag bistått med ett adekvat svar så att den här frågan nu är avklarad.

Jag hoppas att vi ska kunna komma överens bra i framtiden och att sådana här små missöden inte behöver upprepas.</p>

Fahnen

Swordsman
Jag håller inte med om att Phelan är cp eller någon annan på forumet är det, alla har sin egen uppfattning om saker.

Jag tycker att veteranerna "skrämmer" bort nybörjare.... ett tag var jag "rädd" att ställa frågor eftersom man fick svaret SÖK..... Det kommer antagligen fler nybörjare som undrar saker om Eon...ska man då skrämma bort dem??

Att söka brukar ge svar på frågorna, men i bland vill man ju diskutera saken oxå...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tycker att veteranerna "skrämmer" bort nybörjare.... ett tag var jag "rädd" att ställa frågor eftersom man fick svaret SÖK..... Det kommer antagligen fler nybörjare som undrar saker om Eon...ska man då skrämma bort dem??"

En lösning vore att skicka frågor man är osäkra på i ett meddelande till någon moderator eller mer erfaren forumit innan man postar den på forumet.
Det stora problemet med att söka är att man då sannolikt blir hänvisad till en redan död diskussion där man inte har någon större möjlighet att ställa ytterligare frågor eller bidra med smarta vinklar och tankar.

Fahnen

Swordsman
En lösning vore att skicka frågor man är osäkra på i ett meddelande till någon moderator eller mer erfaren forumit innan man postar den på forumet.

Jo, jag vet. Jag har faktisk inte behövt göra det...har hittat svar endå.... enda gången någon mer erfaren forumit har skicka pm till mig var angående min stavning.....jag har bara skickat ett pm till någan jag inte känner...

Det stora problemet med att söka är att man då sannolikt blir hänvisad till en redan död diskussion där man inte har någon större möjlighet att ställa ytterligare frågor eller bidra med smarta vinklar och tankar.

Jag försökte påpeka det...nu blir jag arg :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
För att den är ganska låst [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jo, jag vet. Jag har faktisk inte behövt göra det...har hittat svar endå.... enda gången någon mer erfaren forumit har skicka pm till mig var angående min stavning.....jag har bara skickat ett pm till någan jag inte känner..."

Man kanske kunde fixa fram en lista över frivilliga kontaktpersoner någonstans. Forumiter som var villiga att ställa upp och vägleda, svara på dumma frågor och fungera som ett visst stöd för nya användare. Liknande ideér har varit uppe tidigare.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har redan blivit kontaktad ett par gånger via icq då nya forumiter velat ha svar. En sak förbryllar mig dock... varför valde de mig? Hmm...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag har redan blivit kontaktad ett par gånger via icq då nya forumiter velat ha svar. En sak förbryllar mig dock... varför valde de mig? Hmm... "

För att du har ett Icq som funkar kanske? :gremwink:
Ännu har bara ungefär två personer vågat kontakta mig och de skrev inte särskilt många meddeladen heller. Det kanske är skägget som skrämmer dem.

Farbror Funkus

Warrior
Re: till alla små ordningsvakter

Midar har så rätt man bara kan ha!!
Om man råkar skriva ett nytt inlägg som råkar handla om det som ett annat inlägg tog uppför en vecka sedan, så blir *vissa* ordingsvakter här tjuriga och skriver SÖK.
Man kan förstå att folk blir lite irreterade när samma sak tas upp lite längre ner bland inläggen.
Men om det inte har tagits upp på några veckor så är det inget att bli arg för.
Den tråden är ju stendöd.

P.s Jag tycker inte Phelan är så petig.Ds
"Hangarfartyg"
alla borde ha ett
Sorry Phelan det är stridsflyg och Tomahawk robotar som gäller nu. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Att profilera sig [ot]

Jag har personligen blivit kontaktad ett par gånger via PM av undrande nybörjare.
Men sedan jag blev moderator för 1 vecka sedan så har jag fått ca 20 PM.
Visst.. ganska många är från andra moderatorer och admins, men även en del från annat folk som undrar om saker.

Mest synd tycker jag om mechagodzilla som skickade mig följande meddelande.

Jag har funderat lite om det du skrev om 'Potter-akademin' i Calnia. Vad tror du skulle vara den största skillnaden om vi nu nu säger att ungdomarna studerar nånstans i An-Thalamur Citadellet istället? stil? stämning?

(p.s. jag tigger alltså om ett bollplank till min egna dammiga ideer, inget annat. )
Varpå han uppenbarligen tryckte på rätt knappar för svaret från mig blev ganska långt. :gremblush:

/Naug, bifogar svaret efter sin signatur.

Nedan följer svaret:
Jag tror att skillnaden i stämning och miljö mellan akademin i Calnia och akademin i An-Thalamur.

(eller finns det möjligen flera akademier i Thalamur? Det talas om ett flertal Thalaskiska "Thakala tribunaler". Jag måste dock erkänna att jag inte har världens bästa koll på den magiska byråkratin inom Thalamur. Troligtvis är en Tribunal en sorts organisation och inte en fysisk punkt).

I Consaber så är det ju väldigt viktigt att magikerhusen håller sig väl med Kyrkan. Det finns många mer "jargiska" element inom den sabriska kyrkan som gärna ser magikerna fördrivna och magi förbjudet.
Ett exempel på detta är St. Eoboth orden som en gång vardera år när "överhuset" (kommer inte ihåg det sabriska namnet) har sitt årliga möte, så lämner St. Eoboth ordens representant in en lunta till kungen som beskriver att St. Eoboth orden lägger in förslaget om att "Konungen ska förbjuda alla form utan kättersk häxkonst och fördriva dom existerande magikerna från Consaber heliga rike". Konungen är tvingad att under lag läsa upp alla förslag som ges till överhuset högt, och gör således så. Efter den nu mera rituella högläsningen så slänger han direkt luntan i elden.
Denna tradition har nu pågått ett par hundra år, och ingen av dom inblandade parterna tar illa vid sig längre.

Detta är iofs bara ett exempel, men det beskriver ganska väl det klimatet som dom sabriska magikerna måste jobba under. All deras forskning är underställd kronan, och kronan är i sin tur underställd Daak. Således så [b|måste dom sabriska magikerna hålla sig på god fot med kyrkan för att överhuvudtaget få existera.
Detta resulterar i att många besvärjelser, och några kraftkällor är av magikerhusen förbjudna i Consaber. Mestadels för att inte reta upp kyrkan, men också för att dessa besvärjelser och kraftkällor är rejält farliga.
Exempelvis så är Nekromanti och all form av nekrotropi strikt förbjuden. Att nedkalla demoner är inte heller tillåtet, för det är att tillkalla den ondes hantlangare.
(Detta är ett knepigt ämne. Onekligen så _måste_ demoner nedkallas för att kunna göra magiska artefakter som ska kunna användas effektivt. Troligtvis så gör magikerna detta, men håller väldigt väldigt tyst om att dom faktiskt gör det. Eller så har dom någon bortförklaring som "det är kraft från St. Inaly som driver den magiska lampan. Jag lovar!", när den skeptiska munken frågar om lampan)
Dessutom så bör det påpekas att många besvärjelser är belagda med restriktioner. T.ex. så sprider man inte Omkars Mirakulösa Återuppväckelse runt sig som flygblad, och man lär inte ut offensiva besvärjelser till 15-åriga lärlingar.
Troligtvis så måste man ha uppnåt rangen 'Magus' för att få tillgång till dom flesta besvärjelserna. Sen får man nog föra politiskt rävspel för att få tag på dom mäktiga ritualerna. Det är inte helt otroligt att det endast är Hovmagusen som har tillgång till Omkars Mirakulösa Återuppväckelse.

Ment generellt sätt så har faktiskt kyrkan en ganska sund inställning till magi. Dom flesta små praktiska besvärjelserna har dom inga problem med. Det är mestadels dom offensiva besvärjelserna och besvärjelser som påverkar folks sinnen som kyrkan anser vara "häxkonst". Resten är bara magi. Häxkonst är i Consaber förbjudet, dock ej magi :gremgrin:
En rolig uppdelning som dom sabriska prästerna har gjort för att inte motsäga Libera.

I Thalamur så råder ett annat klimat. Här svarar man inte inför kyrkan och konungen, utan här svarar man inför dom (numera) 7 magikraterna. Dessutom så har dom en mycket.... hrrm... "flexibel" etik, vad gäller förbjuden magi.
I Thalamur är nästintill ingen form av magi förbjuden. Däremot så är nog mycket belagt med restriktioner. T.ex. så är nekromanti brukligt, men man låter inte vem som helst använda det. Utan bara några få personer som man håller ögonen på mycket nogrannt.
Den allmänna stämningen är allmänt infekterad av att den Thalaskiska hemliga polisen (Rakhori) kan finnas vart som helst "under cover" och iakta dig. Så om du säger någonting som är det minsta subversivt, eller möjligen kan tolkas som en vilja att motsätta sig magikrater. Då är man illa ute, för Rakhori kan ha hört dig, och har dom det så är det inte många timmar kvar innan soldaterna kommer för att hämta dig.
Dessutom så har Rakhori väldigt ofta träning i psykomanti så att dom kan läsa folks tankar och se förhindra dom att ljuga.
Just eftersom magiker är så pass farliga, så är dom under ganska tung bevakning av Rakhori.
Å andra sidan så har magiker i Thalamur väldigt hög status, och är dom enda som själva har chansen att bli magikrater (även fast den chansen är rätt liten). Thalskiska magiker är alltid medborgare (deras motsvarighet till adel) och är således privligierade.

Så man kan sammanfatta att dom Thalaskiska magikerna har mycket bättre samarbete magiker emellan (Magikerhusen i Consaber har ibland svårt att komma överens), men är konstant paranoida för Rakhori, och självaste maktstrukturen är ganska osympatisk. Magikraternas styre bygger på att alla har någon överordnad att vara jävligt rädd för, vilket gör att folk i allmänhet är väldigt skraja, försiktiga och förtryckta. Thalamur har således en större frihet i att studera magi, men en mindre frihet i samhället i stort.
Consaber å andra sidan, har en marginellt mindre möjlighet till magiska studier (det är i praktiken bara nekromantin som är förbjuden) medans dom åtnjuter en mycket större frihet i samhället.
Det sabriska samhället är förvisso ett feodalt samhälle av klassiska mått (Alltså så har alla en överordnad att svara inför. Till och med kungen, som "svarar" inför Daak). Men det sabriska samhället är friare och framförallt mycket mycket mer förlåtande än vad det Thalaskiska är (det ligger faktiskt i Daaktron, att förlåta folk :gremwink: ). Sen är det ju det där med kyrkan, men den vanliga inställningen brukar vara att "om ni inte stör oss, så stör vi inte er" mellan kyrka och magikerhusen.

Så jag skulle personligen rekommendera Consaber. Attityden är mycket mer avspänd, och den motsättningen mot kyrkan som finns kan faktiskt vara mycket intressant. Samhället är mycket mer förlåtande, så man kan ta ut svängarna lite mer och att magikerhusen ryker i luven på varandra är bra uppslag för äventyr. Dessutom så finns det en hel bok om Consaber, vilket det inte gör om Thalamur vilket gör att Consaber mycket lättare blir mer levande när man spelar.

En sista liknelse:
Consaber är som medeltida England, fast lite schysstare. Thalamur är som Stalin-Sovjet, fast i medeltida tappning.

Nu blev det kanske lite mycket om ländernas inställning till magi, och lite lite om magiker akademier men jag akademierna speglar liksom ganska bra hur inställningen till magi är i landet.

Lycka till

/Naug, hungrig och trött

PS
Han svarade inte på mitt PM

Fahnen

Swordsman
Det kanske är skägget som skrämmer dem.

Skägg är jätte läskigt....

Ok, ett onödigt inlägg jag vet.....

Johan K

Gammal & dryg
Inofficiel krama en nybörjare ! (NTIT?)

Varför inte helt enkelt göra göra som så satt man har krama en nybörjare bakhuvudet. Dåså kanske man slipper få personangrepp, konstiga formuleringar som misstolkas & sådana saker. Sånt leder ju bara till otrevligheter & risken är ju då att spiralen neråt är i full gång...

/ Johan K, som gladerligen svara så gott man kan på frågor.

Fahnen

Swordsman
Re: till alla små ordningsvakter

Men om det inte har tagits upp på några veckor så är det inget att bli arg för.

Precis, Håller med.

Snälla misstolka inte nu.
Har det inte kommit många nybörjare på kort tid??

Sorry Phelan det är stridsflyg och Tomahawk robotar som gäller nu. :gremwink:

Nähä, Apache-helikopter och tomahawk robotar... Det hörs ju att de hör ihop...

Grendel

Warrior
En enkel lösning

Det jag tycker är jobbigast med forumet är den veritabla lavin av nya poster som hela tiden väller över forumet och skymmer bra poster. Med bra menar jag så där avslappnat subjektivt sådana jag tycker om själv. :gremgrin: Vad som skulle lösa det här problemet på ett enkelt sätt är att de trådar som någon senast postat i hamnade högst upp. Mycket praktiskt. På så sätt skulle tråkiga trådar snabbt ramla ner, men populära stanna kvar.

Phelan

Hero
Titta så mycket som händer bara man är borta i verkligheten i några timmar :gremgrin: Apology accepted.

Jag kan säga att jag förstår vad det är du tycker är problemet, sajk-a-lot. Däremot är det så att inlägget jag gjorde som drog igång det hela INTE är ett exempel på det problemet. Det vore trevligt med något tecken på att du har förstått mig och i alla fall stör dig på rätt saker. Om du inte kan se det direkt så har jag förtydligat mig och i alla fall där måste du kunna förstå vad som var orsaken till min kommentar. (Att jag sedan förstod Zaakens problem fel så att hela inlägget var svar på fel fråga är en annan sak...) Är det något oklart om den biten kan vi ta det i privata meddelanden så slipper även denna tråd låsas.

Däremot kan jag villigt erkänna att ALLMÄNT hör jag till de som tycker det skrivs för mycket om samma saker hela tiden och att denna ström av repetetiva inlägg dämpar och kommer i vägen för konstruktiva diskussioner. Jag har vid ett par tillfällen försökt att genom privata meddelanden till personer påpeka att man kan lugna sig eller inte posta så många småtrådar. Vad gäller det sistnämnda svarade inläggaren bara glatt "men jag skriver så fort jag kommer på något" eller något i den stilen och direkt därefter kom två småfrågor i varsin tråd av den personen, vilket känns som "jag har tagit del av dina synpunkter men inte förstått" alternativt "tagit del men skiter högaktningsfullt i det". Det blir väldigt frustrerande så vad ska man göra? Som Kalle Anka gå bonkers och börja leka Hacke Hackspett själv och försöka spamma ned forumet till max bara för att visa absurditeten i det hela? Tyvärr skulle Hacke inte se poängen i detta och andra bara bli lidande. Alla samtal är inte värdefulla i sig, tvärtom är många rent av smärtsamma att beskåda. I slutändan så måste alla kunna trivas på forumet, eller vantrivas lika mycket. För att nå detta så måste det bli en balans och för tillfället så tycker jag att det är för mycket skräpinlägg där folk kunnat bemöda sig att söka innan. Om man gjorde detta kunde en återupptagen diskussion inledas med "kollade igenom gamla inlägg om X och så kom jag att tänka den här saken..." så att debatten förs framåt och inte bara startar om från noll varje gång. Men just nu är det en obalans med för mycket okynnesinlägg och det är därför jag och andra drar fram SÖK-klyschan ofta och kommer fortsätta göra så tills forumet blir lite mer balanserat igen.

Mvh / Phelan

sajk-a-lot

Veteran
jag försöker alltså framföra kritik av två saker på en gång.

å ena sidan det som satte igång mej va ditt inlägg och hela den historien. du svarade inte på zaakens fråga och det tyckte jag var onödigt, ditt språk var inte det mest beundransvärda heller. därav den kritiken.

å andra sidan så är det det som jag framfört som huvudpunkt i denna tråden nämligen att jag tycker det är ett problem att folk inte talar med folk som postar utan istället bara skriver typ "SÖK!" och andra lika meningslösa saker som svar på folks frågor. Detta är en messageboard och meningen är att folk SKA snacka med varann, komma med frågor och hålla på. Inte be varann använda sökmotorn. Man måste föra samtal på en mer grundläggande nivå för att få upp det på en högre nivå. Så enkelt är det. Samtalet har ett värde i sej självt.

Fahnen

Swordsman
Jag håller med dej sajk-a-lot, själva samtalet är viktig...

Ditt språk var ju inte hller beundrans värt...men du bad ju om ursäkt det är ett plus eller 2.

Godnatt...

Phelan

Hero
Problemet är att när folk startar från noll hela tiden och inte har gjort den minsta ansträngning att kolla vad som har skrivits tidigare så är det inte så intressant att bemöda sig med att svara än en gång. Om inläggaren istället visar att denne försökt sätta sig in i saken och har några oklarheter trots vad som diskuterats tidigare, då kan det bli intressant. Men detta kräver att man tar sig tiden att söka för att se hur ett ämne belysts innan. Ett samtal ska ge något för båda sidor, en sk "veteran" har ingen som helst skyldighet att helt osjälviskt bara dela med sig av en massa information utan att få något tillbaka. Att starta samma diskussion om och om igen (dessutom med allt mindre mellanrum, tyvärr) från samma punkt är inte värdefullt.

Mvh / Phelan