Att profilera sig [ot]
Jag har personligen blivit kontaktad ett par gånger via PM av undrande nybörjare.
Men sedan jag blev moderator för 1 vecka sedan så har jag fått ca 20 PM.
Visst.. ganska många är från andra moderatorer och admins, men även en del från annat folk som undrar om saker.
Mest synd tycker jag om mechagodzilla som skickade mig följande meddelande.
Jag har funderat lite om det du skrev om 'Potter-akademin' i Calnia. Vad tror du skulle vara den största skillnaden om vi nu nu säger att ungdomarna studerar nånstans i An-Thalamur Citadellet istället? stil? stämning?
(p.s. jag tigger alltså om ett bollplank till min egna dammiga ideer, inget annat. )
Varpå han uppenbarligen tryckte på rätt knappar för svaret från mig blev ganska långt.
/Naug, bifogar svaret efter sin signatur.
Nedan följer svaret:
Jag tror att skillnaden i stämning och miljö mellan akademin i Calnia och akademin i An-Thalamur.
(eller finns det möjligen flera akademier i Thalamur? Det talas om ett flertal Thalaskiska "Thakala tribunaler". Jag måste dock erkänna att jag inte har världens bästa koll på den magiska byråkratin inom Thalamur. Troligtvis är en Tribunal en sorts organisation och inte en fysisk punkt).
I Consaber så är det ju väldigt viktigt att magikerhusen håller sig väl med Kyrkan. Det finns många mer "jargiska" element inom den sabriska kyrkan som gärna ser magikerna fördrivna och magi förbjudet.
Ett exempel på detta är St. Eoboth orden som en gång vardera år när "överhuset" (kommer inte ihåg det sabriska namnet) har sitt årliga möte, så lämner St. Eoboth ordens representant in en lunta till kungen som beskriver att St. Eoboth orden lägger in förslaget om att "Konungen ska förbjuda alla form utan kättersk häxkonst och fördriva dom existerande magikerna från Consaber heliga rike". Konungen är tvingad att under lag läsa upp alla förslag som ges till överhuset högt, och gör således så. Efter den nu mera rituella högläsningen så slänger han direkt luntan i elden.
Denna tradition har nu pågått ett par hundra år, och ingen av dom inblandade parterna tar illa vid sig längre.
Detta är iofs bara ett exempel, men det beskriver ganska väl det klimatet som dom sabriska magikerna måste jobba under. All deras forskning är underställd kronan, och kronan är i sin tur underställd Daak. Således så [b|måste dom sabriska magikerna hålla sig på god fot med kyrkan för att överhuvudtaget få existera.
Detta resulterar i att många besvärjelser, och några kraftkällor är av magikerhusen förbjudna i Consaber. Mestadels för att inte reta upp kyrkan, men också för att dessa besvärjelser och kraftkällor är rejält farliga.
Exempelvis så är Nekromanti och all form av nekrotropi strikt förbjuden. Att nedkalla demoner är inte heller tillåtet, för det är att tillkalla den ondes hantlangare.
(Detta är ett knepigt ämne. Onekligen så _måste_ demoner nedkallas för att kunna göra magiska artefakter som ska kunna användas effektivt. Troligtvis så gör magikerna detta, men håller väldigt väldigt tyst om att dom faktiskt gör det. Eller så har dom någon bortförklaring som "det är kraft från St. Inaly som driver den magiska lampan. Jag lovar!", när den skeptiska munken frågar om lampan)
Dessutom så bör det påpekas att många besvärjelser är belagda med restriktioner. T.ex. så sprider man inte Omkars Mirakulösa Återuppväckelse runt sig som flygblad, och man lär inte ut offensiva besvärjelser till 15-åriga lärlingar.
Troligtvis så måste man ha uppnåt rangen 'Magus' för att få tillgång till dom flesta besvärjelserna. Sen får man nog föra politiskt rävspel för att få tag på dom mäktiga ritualerna. Det är inte helt otroligt att det endast är Hovmagusen som har tillgång till Omkars Mirakulösa Återuppväckelse.
Ment generellt sätt så har faktiskt kyrkan en ganska sund inställning till magi. Dom flesta små praktiska besvärjelserna har dom inga problem med. Det är mestadels dom offensiva besvärjelserna och besvärjelser som påverkar folks sinnen som kyrkan anser vara "häxkonst". Resten är bara magi. Häxkonst är i Consaber förbjudet, dock ej magi
En rolig uppdelning som dom sabriska prästerna har gjort för att inte motsäga Libera.
I Thalamur så råder ett annat klimat. Här svarar man inte inför kyrkan och konungen, utan här svarar man inför dom (numera) 7 magikraterna. Dessutom så har dom en mycket.... hrrm... "flexibel" etik, vad gäller förbjuden magi.
I Thalamur är nästintill ingen form av magi förbjuden. Däremot så är nog mycket belagt med restriktioner. T.ex. så är nekromanti brukligt, men man låter inte vem som helst använda det. Utan bara några få personer som man håller ögonen på mycket nogrannt.
Den allmänna stämningen är allmänt infekterad av att den Thalaskiska hemliga polisen (Rakhori) kan finnas vart som helst "under cover" och iakta dig. Så om du säger någonting som är det minsta subversivt, eller möjligen kan tolkas som en vilja att motsätta sig magikrater. Då är man illa ute, för Rakhori kan ha hört dig, och har dom det så är det inte många timmar kvar innan soldaterna kommer för att hämta dig.
Dessutom så har Rakhori väldigt ofta träning i psykomanti så att dom kan läsa folks tankar och se förhindra dom att ljuga.
Just eftersom magiker är så pass farliga, så är dom under ganska tung bevakning av Rakhori.
Å andra sidan så har magiker i Thalamur väldigt hög status, och är dom enda som själva har chansen att bli magikrater (även fast den chansen är rätt liten). Thalskiska magiker är alltid medborgare (deras motsvarighet till adel) och är således privligierade.
Så man kan sammanfatta att dom Thalaskiska magikerna har mycket bättre samarbete magiker emellan (Magikerhusen i Consaber har ibland svårt att komma överens), men är konstant paranoida för Rakhori, och självaste maktstrukturen är ganska osympatisk. Magikraternas styre bygger på att alla har någon överordnad att vara jävligt rädd för, vilket gör att folk i allmänhet är väldigt skraja, försiktiga och förtryckta. Thalamur har således en större frihet i att studera magi, men en mindre frihet i samhället i stort.
Consaber å andra sidan, har en marginellt mindre möjlighet till magiska studier (det är i praktiken bara nekromantin som är förbjuden) medans dom åtnjuter en mycket större frihet i samhället.
Det sabriska samhället är förvisso ett feodalt samhälle av klassiska mått (Alltså så har alla en överordnad att svara inför. Till och med kungen, som "svarar" inför Daak). Men det sabriska samhället är friare och framförallt mycket mycket mer förlåtande än vad det Thalaskiska är (det ligger faktiskt i Daaktron, att förlåta folk
). Sen är det ju det där med kyrkan, men den vanliga inställningen brukar vara att "om ni inte stör oss, så stör vi inte er" mellan kyrka och magikerhusen.
Så jag skulle personligen rekommendera Consaber. Attityden är mycket mer avspänd, och den motsättningen mot kyrkan som finns kan faktiskt vara mycket intressant. Samhället är mycket mer förlåtande, så man kan ta ut svängarna lite mer och att magikerhusen ryker i luven på varandra är bra uppslag för äventyr. Dessutom så finns det en hel bok om Consaber, vilket det inte gör om Thalamur vilket gör att Consaber mycket lättare blir mer levande när man spelar.
En sista liknelse:
Consaber är som medeltida England, fast lite schysstare. Thalamur är som Stalin-Sovjet, fast i medeltida tappning.
Nu blev det kanske lite mycket om ländernas inställning till magi, och lite lite om magiker akademier men jag akademierna speglar liksom ganska bra hur inställningen till magi är i landet.
Lycka till
/Naug, hungrig och trött
PS
Han svarade inte på mitt PM