Det är ju många som avskyr när en RP dör på ett slumpmöte på 3d6 wolves ute i skogen. Men nu ska jag försvara detta.
När jag försökte bläddra igenom Eberron-boken för några år sen höll jag på att tuppa av, den kändes så himla ospelbar. Så mkt intressant lore men hur förmedla det? Så tänkte jag. Jag drog mig istället till settings såsom Feng Shui som utgår från nutiden men med lite mystiska saker i hörnen som går att införa gradvis.
När jag senare lite ofrivilligt drogs in i OSR hittade jag några borttappade men återupptäckta tekniker från dom. Hex keys & dungeon keys, men också slumpvisa möten. Det blir ett sätt att genom själva spelandet förmedla känslan i en viss stad eller viss värld.
Jag tror helt klart att slumpmötena var en av dom sakerna som gjorde Curse of Strahd till en så lyckad och levande kampanj för oss. Mystiska lertäckta varelser som spionerar på dom. Varulvsgäng som försöker ta deras silvervapen osv osv.
Det är så jag vill att dom mer konstiga settings som Eberron och Dark Sun skulle förmedlas. Jag orkar inte plugga in en hel värld och alla möjligheterna i den, men jag vill samtidigt slippa känslan av att jag missar att få fram den rätta känslan. Location keys & slumpmöten är lösningen. Dino-ryttande halflings eller obsessiva dwarves eller springande elves eller underfundinga thri-kreens ja dom gör sig bäst som en färdig Background (i 5e-termer) och som entries på slumplistan.
Och det här med att dö på dom... ja det är ju det som gör det farligt att ta sig mellan byarna, som gör det till ett meningsfullt beslut att lämna eller stanna i en viss by.
När jag försökte bläddra igenom Eberron-boken för några år sen höll jag på att tuppa av, den kändes så himla ospelbar. Så mkt intressant lore men hur förmedla det? Så tänkte jag. Jag drog mig istället till settings såsom Feng Shui som utgår från nutiden men med lite mystiska saker i hörnen som går att införa gradvis.
När jag senare lite ofrivilligt drogs in i OSR hittade jag några borttappade men återupptäckta tekniker från dom. Hex keys & dungeon keys, men också slumpvisa möten. Det blir ett sätt att genom själva spelandet förmedla känslan i en viss stad eller viss värld.
Jag tror helt klart att slumpmötena var en av dom sakerna som gjorde Curse of Strahd till en så lyckad och levande kampanj för oss. Mystiska lertäckta varelser som spionerar på dom. Varulvsgäng som försöker ta deras silvervapen osv osv.
Det är så jag vill att dom mer konstiga settings som Eberron och Dark Sun skulle förmedlas. Jag orkar inte plugga in en hel värld och alla möjligheterna i den, men jag vill samtidigt slippa känslan av att jag missar att få fram den rätta känslan. Location keys & slumpmöten är lösningen. Dino-ryttande halflings eller obsessiva dwarves eller springande elves eller underfundinga thri-kreens ja dom gör sig bäst som en färdig Background (i 5e-termer) och som entries på slumplistan.
Och det här med att dö på dom... ja det är ju det som gör det farligt att ta sig mellan byarna, som gör det till ett meningsfullt beslut att lämna eller stanna i en viss by.