Nekromanti Tillagningstips

Organ

Out of time, out of mind
Jag har en hel kyckling i frysen men ingen som helst inspiration om tillagningen. Någon som kan hjälpa mig?

/Anders (som precis dragit ur spik)

Storuggla

Champion
Okej. En hel kyckling. Sure. Börja med att skumma den. Koka sedan i en ohemul tid tillsammans med lite vitpeppar, två lökar och lite morot. När den är färdigkokad, ta ur den och bena. Bryn smör. Lägg curry i smöret. Häll över lämplig mängd av ditt kokvatten och gör en sås. Vid behov, maizena skiten ur den.
Lägg kycklingbitarna i currysåsen. Låt bubbla.
Servera med ris, naken.

Storuggla, mått är för dalkarlar

Storuggla

Champion
Re: Fan nu blev jag hungrig!

"Det där låter gott "

Det är gott. :gremgrin:

Storuggla, kulinariskt kondotteri

Basenanji

Postd20modernist
Hel, fryst kyckling?!

Aha!
Annat recept:

Tina kycklingen. Sätt på ugnen på ca 225 grader.
(snabbvariant, busful men funkar: Låt varmt vatten rinna över den djupfrysta fågeln till dess du kan dela den)

Grillvarianten:
Dela den i två delar. Marinera en halvtimme i soja, vitlök, ev lök, ingefära, peppar och lite olja.

Örtvarianten:
Blanda till smör och örter (både färska och torkade funkar, men det krävs mer av färska för att det ska smaka) till en "deg". Gör små hål i kycklingens skinn, i dessa hål stoppar du in kryddsmöret (Mellan skinn och kött alltså). Genom att kryddsmöret både smälter och kokar under skinnet tar kycklingköttet smak. Dessutom ser det "kockigt" ut, vilket ger en härlig känsla av att verka proffsig.

Stoppa in kyckling i ugn, c:a 40-60 minuter. Ös då och då. Under tiden gör du tillbehör som ris och sallad.

---

Eller:

Filéa kycklingen. Släng skrov och ben (eller gör fond=såsgrund)
Bryn lök, purjo, morötter och lite citrongräs, vitlök och kycklingbitar. Häll på kokosmjölk och en hönsbuljongtärning. Låt sjuda en stund. Krydda med koriander, lime och färskchili.
Servera med basmatiris.

Kom ihåg att kyckling är salmonellarisk, tvätta allt noggrant (knivar, skärbräda etc) och ät aldrig rå kyckling. Kycklingen är klar om du kan sticka en kniv in längst in mot benet och det kommer klar köttsaft.

Håll tillgodo!

/Basenanji

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle stoppa in den hel i ugnen & låta den stekas därifrån samt att kagh skulel penslat den med lite soja & nån kryddmix.
Elelr så skulle jag "flå" den & föra en flugande jacob av den hela.

Dessa 2 allternativ är nog de som står högst upp på min lista !!

The_Gorger

Hero
Kyckling i grop?

Jag vet inte om det funkar på kycklingar, men broilers kan ju vara rätt stora. Jag har bara prövat på ett helt lamm.

Gräv grop, och täck kanterna med stora stenar. Elda kraftigt i 3-4 timmar. Lägg i djur fyllt med grönsaker och vitlök. Skyffla över heta stenar, och täck kvickt med jord. Elda ovanpå för att behålla värmen och titta på brasa. Låt stå "lagom" tid. För lammet var det ca 10-12 timmar, men en broiler går nog snabbare. Avtäck och ät genast.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jo... Det är ju sant.
Då kansek man kan göra nått enkelt som kycklingryta eller nått sådant.