Nekromanti Tillbaka ifrån Skottland

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag och min minste bror återvände ifrån vår Skottlandsresa så sent som igårkväll. Låt mig därför delge er vissa observationer:

* Endast pensionärer åker till Skottland, åtminstone med buss.

* Tre dagars transportsträcka tur och retur (sex dagar totalt alltså) är för lång tid och det blir inte bättre av att den tyska motorvägen inte har några spännande vyer att bjuda på överhuvudtaget.

* Jag kan inte sova på en långfärdsbuss oavsett hur trött jag är och hur gärna jag vill.

* Endast fullständiga blådårar skulle få för sig att försöka åka bil inne i London.

* Hela den brittiska serviceindustrin verkar domineras av utländska gästarbetare och studenter. Det verkar lättare att hitta någon som kommer ifrån Sverige än någon som kommer ifrån Skottland eller England. Det är utländska ungdomar i hotellreceptionen, som serverar, som städar, som står i butik och som sköter turistinformationen (!). Eftersom de talar ungefär lika usel engelska som jag så ger detta upphov till en del konversationer som skulle få mina gamla engelskalärare att gråta.

* Edinburgh är vackert, London är vackert och Skottland är mycket, mycket vackert.

* Britterna har mycket att lära om vvs och det är inte lätt att få till en lagom vattentemperatur när det finns två kranar med konstant flöde där den ena är skållhet och den andra iskall. Särskilt inte i duschen.

* England är dyrt och Skottland är dyrt, särskilt när det gäller att äta ute. 150 kronor för en dagens rätt utan dricka (lätt ytterligare 30 spänn) verkar vara standard.

* Massor med affärer säljer kiltar men ingen bär dem förutom enstaka gatumusikanter med säckpipa. Dessutom är de liksom allting annat riktigt dyra.

* Jag gillar fortfarande inte whisky men ge mig ytterligare tre-fyra whiskyprovningar och jag kan kanske lära mig att åtminstone tolerera det.

* Det tyska köket har mycket att erbjuda, förutom schnitzel och panerad fisk så har man nu även upptäckt att det finns någon slags växtätande människotyp som föredrar sallad.

* Resebolaget verkade finansiera sin verksamhet till stora delar genom att sälja öl och spritblandat kaffe under varenda paus. En rätt stor succé ibland de åldriga passagerarna verkar det som.

Storbrittanien är en väldigt spännande plats med en rik historia och jag skulle gärna återvända, men det är inte en plats som jag skulle vilja bo på. Skotska höglandet är för ensligt, de riktigt stora städerna för stora och kaotiska och samhället för orättvist och ojämlikt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
* Det tyska köket har mycket att erbjuda, förutom schnitzel och panerad fisk så har man nu även upptäckt att det finns någon slags växtätande människotyp som föredrar sallad.
Korv, potatis, surkål och smakrikt ljust öl! Inlagd sill på längden och tvären! Vad mer kan en människa kräva? Tyskland är dessutom mycket billigare än Storbritannien. Ungefär som Sverige. Åk till Tyskland!

Dewil

Big Marco

Läskig
Re: Mat i Tyskland

Åk till Tyskland!

Ja, det är skumt. Bland det godaste jag har ätit har jag ätit i en hotellbar i Leipzig. I Leipzig! I en hotellbar!!

Världen har gått under.

Johan K

Gammal & dryg
Hehee !
Kan väll hålla med dig på en hel del punkter här... Speciellt detta: Edinburgh är vackert, London är vackert och Skottland är mycket, mycket vackert.
Då speciellt Edinburh & Oban. De ställena är fatastiskt vackra.
Däremot så är jag barnsligt förtjust i whiskeyn. Då speciellt Oban, som jag dricker med glädje..

/ Johan K, som gästat Skottland 2 gånger & funderar på att åka dit i sommar jag igen.

Genesis

Ni dés ni maître
Så, smakade du några friterade Mars-godisar? Hm, fast det kanske bara är i Glasgow man äter sådana?

Arfert

Facit
Re: Mat i Tyskland

Äh, det är ju bara så att utlänningar har en konstig bild av Tyskland, förmodligen mest beroende på att om de överhuvudtaget varit där så har de bara swischat förbi på autobahn på väg någon annanstans... Tyskland är ett sjukt bra resmål, massor att se, bra mat, bra viner (nuförtiden), mycket bra öl. Med massor med BILLIGA och BRA hotell!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bevare mig väl

"Så, smakade du några friterade Mars-godisar?"

Nej, men väl en massa puddingar som egentligen visade sig vara någon slags halvt upplöst - och i vissa fall övertäckt - bröd. Gott var det hursomhelst.

ripperdoc

Myrmidon
Jag kom också nyss tillbaka från Skottland. Den hemska summan pengan jag betalade för att flyga till England (Stansted) var 160 kronor enkel. Med RyanAir på marknaden finns det ingen som helst anledning att åka buss :gremsmile:

Vad som alltid slår mig med häpnad med Storbritannien är (håll i er, mycket fördomsfull och orättvis generalisering:) att alla är så fula. Inhemska ynglingar ser ut som kriminella allihop. Dessutom är de flesta hus förfallna och kläder, matkultur, inredning etc. visar alla prov på dålig till väldigt dålig smak.

Med det sagt - jag gillar det brittiska samhället. Det är ordningsamt och livfullt, och i mina ögon har de ett mycket mer kosmopolitiskt och välintegrerat samhälle än Sverige. Dessutom har de låg skatt, vilket kanske inte är bra för samhället, men bra för mig om jag skall jobba där (vilket jag tänkte prova när tillfälle ges). Att jobba i Edinburgh vore jättemysigt - även om vädret är minst lika uselt som i Sverige.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad som alltid slår mig med häpnad med Storbritannien är (håll i er, mycket fördomsfull och orättvis generalisering:) att alla är så fula. Inhemska ynglingar ser ut som kriminella allihop.
Haha, samma sak slog mig när jag var på Gran Canaria i höstas. Engelska killar ser ut som fotbollshuliganer - bleka, lönnfeta och kortsnaggade. De går på krogen i plastsandaler, fula shorts och en urtvättad t-shirt.

Å andra sidan så blev jag och brorsan tagna för ett bögpar av de engelska brudarna. "Skit på er", tänkte vi och fortsatte dansa till Scissor Sisters och Madonna. :gremgrin:

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Så, smakade du några friterade Mars-godisar?
Var tvungen att smaka det it Glasgow...
Kan sammanfatta det meed en sak: Kolestreolbomb !!
Inte at det smakade så illa, mer udda isåfall.. Dock är det nått ja alldrig i hellsike komemr at äta igen.. Blev alldeles kans i kistan av det.