Nekromanti Tillbakabuttad

Nofaith

Veteran
Jag har en liten undran kring regeln tillbaka knuffning.
Har vikten ingen inverkan på hurvida man flyger bak??

Det är igentligen inget stort problem men det kan uppstå komplikationer då man får grundegenskaps ändringar temporära eller permanenta under spelet som inte förändrar ens vikt eller om ens vikt förändras men inte grundegenskaperna.

tex. om man är en liten knatte på 10kg med 18 i sty och tål så tycker i alla fall jag att denne person borde flyga bakåt rellativt ofta.
Ett annat dåligt exempel kan vara om man använder besvärjelsen förvandling och blir en liten mus på låt säga några gram(kräver X antal filament) denne skulle om man sparkade tll den inte flyga undan men däremot kan musen sparka undan diverse föremål och personer.

Frågan kom nu kanske lite i skymundan men borde inte ens vikt / 7 eller nått i den stilen vara mer korrekt. (en stridshäst kommer få 120, troll 35) eller skall man skita i att vara petig och köra på logik i stället, tyvär gillar varken jag eller mina spelare logik utan vill ha fasta regler som inte förändrar sig från gång till gång.

Öhh... kommentarer kan hjälpa??

GrottrolletNaug

Swashbuckler
tex. om man är en liten knatte på 10kg med 18 i sty och tål så tycker i alla fall jag att denne person borde flyga bakåt rellativt ofta.

Men vikten är direkt beroende av din STY och din TÅL.
Desto mer STY och TÅL du har, desto mer väger du. Så man kan säga att tillbakaknuffningsreglerna tar hänsyn till din vikt, fast i ytterligare ett led.

Ett annat dåligt exempel kan vara om man använder besvärjelsen förvandling och blir en liten mus på låt säga några gram(kräver X antal filament) denne skulle om man sparkade tll den inte flyga undan men däremot kan musen sparka undan diverse föremål och personer.

Står det inte uttryckligen under effekten förvandling att ingar fysiska attribut förändras överhuvudtaget ?
Detta torde inkl. vikten antar jag...
Däremot så är det mer intressant om rollpersonen bär på sig massor tunga saker. Då borde han snarare tappa balansen än flyga bak. Man skulle kunna säga att han blir nedslagen, men inte transporterad särskillt långt.

Frågan kom nu kanske lite i skymundan men borde inte ens vikt / 7 eller nått i den stilen vara mer korrekt. (en stridshäst kommer få 120, troll 35) eller skall man skita i att vara petig och köra på logik i stället, tyvär gillar varken jag eller mina spelare logik utan vill ha fasta regler som inte förändrar sig från gång till gång.

Åh, det är lätt löst. SL säger att han uttarbetat ett nytt tufft tillbakaknuffnings system och ger tummen upp till spelarna och förklarar att det är skitbra. Sedan när ni spelar så kan du händelsevis slå en tärning, ignorera resultatet och förklara vad som händer för dina spelare /images/icons/grin.gif

Staffan

Myrmidon
Vikten är ju beroende av STY och TÅL på två sätt: dels slår man fram längden (vilket i sin tur påverkar vikten) med 3T6+STY+TÅL+basvärde, och dels spelar STY och TÅL in när man slår fram kroppsbyggnad.

Magnus L

Hero
För det första, en kille med 18 i STY och TÅL väger MYCKET!!! Knappast 10 kg..

För det andra, försök själv få ett troll eller en stridshäst att flytta sig bakåt mot sin vilja...hyfsat svårt skulle jag tro.

Kör med de reglerna som finns, de är bra.

Nofaith

Veteran
Regeln från grund är det inget fel på, och under de flesta normala förhållanden är det inte något fel, problemet uppstår då någon under spelets gång får förändrade grundegenskaper eller förändrad vikt. Det är då som problemet uppstår.

Sedan kan man alltid ställa frågan. Hur fungerar det om någon spelare vill banta...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
problemet uppstår då någon under spelets gång får förändrade grundegenskaper eller förändrad vikt. Det är då som problemet uppstår.

Och när får man förändrade grundegenskaper eller vikt ??

Nofaith

Veteran
Med hjälp av magi eller träning kan grundegenskaper och/eller vikt modifieras. Det märks inte i små korta äventyr men i kampanjer som löper över flera år förändras karaktärer ibland drastiskt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magi, muskler och vikt

Träning köper jag.
Man kan träna upp sig rent fysiskt genom att lyfta skrot och gå ut och jogga och således få en starkare kropp.
En starkare kropp med mer muskler, muskler som väger. Om en karaktär ökar sin STY så är det också logiskt att man ökar hennes/hans kroppsvikt. Så där ser jag inte ditt problem.

Sedan kommer vi till magi.
Jag har läst igenom M&Ms effekter ett antal gånger, och jag kan inte hitta en enda besvärjelse som mixtrar med grundegenskaperna. Skulle du vilja vara vänlig att peka ut den effekten som stör dig ?