Nekromanti Tillbaks till skapandet

zuntona

Swordsman
Jag har tagit en liten paus med mitt rollspelsmakande då vi håller på med lite amatör filmer. Men nu ska jag återigen fortsätta. Jag tänkte lägga till att en anfalls manöver tillsamman med en hopp manöver ger en skadebonus.
Men hur många olika manövrar ger bonus skada.
Vill ha mängder av olika saker som ger det.

darker

Veteran
Det är inte alltid ett angrepp ifrån luften ger mer skada än om man står med båda fötterna stadigt på marken.

Det är svårt att hantera tyngre vapen i luften, för att inte tala om att man har tagit ganska stora risker genom att hoppa. Man kan ju inte gärna ångra sig, finta eller "backa" om man väl har börjat hoppa framåt. (jag tänker främst på regelrätta HOPP och inte "skutt" eller större kliv.)

Man kan ju få ett litet "skrämsel" bonus ifall man tar ett hopp mot sin motståndare. Men det gäller ju inte om motståndaren är en härdad och erfaren krigare.

Hur många manöverar som ger bonus (förutsatt att man träffat och bortser ifrån alla risker) är alla de som man kan tillgodoräkna anfallet sin egen tyngd. Jag ser stick eller hugg ovanifrån (givetvis alla olika typer av skador beroende på val av vapen).
Men jag ser också att det blir mycket svårare att göra de anfallen... med betoning på "mycket". Man tar en ganska stor risk genom att hoppa mot en angripare.

OBS! Attackerar man bakifrån är den en helt annan sak. En "hoppspark" är ju inte dumt i sådana fall... t ex.

zuntona

Swordsman
Riskerna tillfaller naturligtvis i regelsystemet. Men det var olika manövrar som borde ge bonus jag ville ha nu. Det där med skrämmsel ska jag nog lägga till i regelsystemet.

Manolito

Veteran
alla situationer där man får en bättre träff borde ge större skada. T.ex. anfall bakifrån, anfall när motståndaren är i obalans, distraherad motståndare och utmattad motståndare.