Nekromanti Tillfälligt slut på bananer (NärCon-rapport)

Pilzefrau

hon/henne
Detta blir inte alls en utförlig rapport nu, för jag är trött och nyss hemkommen. Men hjälp vad mycket rollspel vi har spelat!

Vi började med roadtrip från Göteborg i lånad bil, med pit stop i Gränna för polkagrisar. I bilen fanns jag, Sigrid, Anton och Linn – ingen av de andra är forumiter men Anton och Linn kan någon ha träffat på GothCon. Linn jobbade inte i rollspelsrummet den här gången, men hängde där för det mesta ändå. I Linköping mötte vi upp Elmrig, och dagen efter anslöt Han.

Vi hamnade i bekanta lokaler, Elmrig och jag: det var precis samma hus som på LinCon, samma gudsförgätna ände längst bort från entrén men den här gången bara några å grupprum och inget stort samlingsrum. Men vem bryr sig, med fyra spelledare och tre rum får man väl spela i korridoren också.

Vi väntade oss få rollspelsrävar och många konventshöga animenördar, och det var ungefär vad vi fick. Några lajvare kom också förbi som en fräsch fläkt på lördagen. Vi sorterade alla våra spel efter förväntad speltid och gjorde en meny på tavlan, som såg ut så här:

<1 timme:
InSpectres
Null State
GxB
This is Pulp
Once upon a time

1-3 timmar:
Panty Explosion (jag vet att det egentligen var PE Perfect, men keep it simple här)
Drakar och Bananer
Mumin
Zombie Cinema
Psychodrame
Lady Blackbird
Supergänget
Microscope
Utpost

>3 timmar:
Svart av kval
Dogs in the vineyard
The Shab Al-Hiri Roach
Polaris
Witch Quest

Och kanske något jag glömt. De enda spelen som aldrig spelades av de här uppskrivna var Dogs, Mumin, och Polaris. Alla andra blev spelade någon gång, och alla utom SaK, Roach och LB mer än en gång.

Överlägset populärast blev Drakar och Bananer. 23:15 sista kvällen (vi stängde nominellt klockan 12) skrev vi upp "(spelledarna är) TILLFÄLLIGT SLUT" under D&B på menyn, för folk kom dit och frågade om det. En grupp som redan spelat det lät sig inte stoppas av det, utan tog en trubbellista och lite tärningar och satte sig i korridoren på egen hand.

Efter Drakar var det de korta spelen som gick bäst: Once upon a time är en jättebra filler, och Null State, InSpectres och This is pulp gick varma. När listan skrevs hade ingen av dem som sedermera kom att spelleda dem spelat Panty Explosion, GxB eller Zombie Cinema. Själv fick jag lära mig PE på en och en halv omgång (vi var tvungna at bryta för att spelarna måste hasta iväg) och GxB, som endast jag hade läst innan konventet, demades av Sigrid och Linn.

Som mest folk var det på fredag kväll, då fick vi avvisa grupper för att alla spelledare var upptagna. Vid flera tillfällen kom folk tillbaka efter att ha spelat och körde igen på egen hand – ett par kom ihåg oss från Lincon och körde Utpost med sina kompisar. Säga vad man vill om rollspelsdöden, men på NärCon finns den inte.

Jag ska försöka komma ihåg och posta senare med lite anekdoter från vad vi spelade, men nu är jag trött och ska landa lite grann.

RasmusL

Champion
Mycket bra uppstyrt av The Pilze Crew, tack och bock och applåder.

Vilket jävla ös! Proppat med besökare som kom och provade på, fem spelledare var för lite trots att det spelades konstant 20h per dygn i rollspelsrummet med omnejd. Jag har skrattat, skrikit, våndats och varit kär. NärCon var bra skit för mig.

Några kortisar, se om det dyker upp fler under dagarna som kommer:

*Veckans hjältar: markuslinderum och hans polare. Att komma upp, spela en omgång och sedan åka igen, det är power.

*Veckans spelomgång: Svart av Kval. Tight setting, spelare som kunde ge och ta i lagom avvägda mängder och ångest. Ett bestkommando kommer jag särskilt att minnas, ett bestkommando som fick spelaren att våndas av kval i tio minuter där varje försök att spela sig ur mörkret som bredde ut sig kring honom blockerades av en skicklig motspelare med fingertoppskänsla. När kommandot utförts reste sig spelaren, skrek att han hatade oss alla och gick på dass. Fem minuter senare satt han bland oss igen, ögonen självlysande av entusiasm.

*Veckans överaskning: GxB. Jag trodde jag skulle få trettio minuters puttinuttigt feel-good-spel. Istället vann jag en pyrrhusseger från vilken det tog lika lång tid efteråt som den totala speltiden att återhämta mig psykiskt från.

*Veckans välgörenhet: Rickard! Gör samma jobb som oss andra men betalar istället för att få betalt. Hatten av.

*Veckans koncept: Platsen där allt är tvärt om.

Mer kommer nog under morgondagen. Ha't bra.

Rickard

Urverk speldesign
Det var rätt roligt, för när folk kom in i rummet så var det typ nästan alltid som de först lade märke till Drakar och bananer på tavlan. Det här var ett skitkul konvent. Bragdmedaljen går till marcuslinder med kompis som åkte bil från Götet, spelade Utpost och sedan åkte tillbaka.

× Medianåldern på konventet är sjutton år.
× Jag spelade mest InSpectres och This Is Pulp men det är nog mest för att jag pitchade just de spelen.
× Roligaste spelomgången var This Is Pulp med två 18-åringar (tjej och kille) och en 15-åring (tjej), där 15-åringen ibland spelade scener där hon bytte ut sin personal så att de inte skulle komma på hennes taktik. Personalen hade nämligen en tendens att dö hela tiden.
× Det var galet mycket trafik ibland och vi hade behövt minst tre spelledare och tre rum till. Det hände att det droppade in tio personer på en gång.
× Jag såg typ ingenting av resten av konventet, mycket för att jag var så upptagen med att spela.
× Många nybörjare = ♥. De var kick-ass när det kommer till kreativitet. Bättre än trad-spelare.
× Bättre än LinCon, rent spelmässigt.
× Bättre än GothCon?
× Jag är hes.
× Jag är trött.

/Han är bakfull också men det har inte så mycket med konventet att göra

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
*Veckans spelomgång: Svart av Kval. Tight setting, spelare som kunde ge och ta i lagom avvägda mängder och ångest. Ett bestkommando kommer jag särskilt att minnas, ett bestkommando som fick spelaren att våndas av kval i tio minuter där varje försök att spela sig ur mörkret som bredde ut sig kring honom blockerades av en skicklig motspelare med fingertoppskänsla. När kommandot utförts reste sig spelaren, skrek att han hatade oss alla och gick på dass. Fem minuter senare satt han bland oss igen, ögonen självlysande av entusiasm.
Ja, det var lysande av Dan som gav kommandot samt motspelaren till den som fick kommandot. Det var en riktigt engagerande omgång som tog plats i kriget mellan Syd- och Nordkorea femton år in i framtiden, med en återuppväckt Kim Il-Sum som en av vampyrerna. Schysst setting. Coolt med biologiskt framställda vampyrer. Dock jobbigt med alla krångliga namn. :gremsmile:

*Veckans välgörenhet: Rickard! Gör samma jobb som oss andra men betalar istället för att få betalt. Hatten av.
/Han som tackar för komplimangen men som inte har något emot att betala för att få speltesta och framförallt när det kommer till att få speltesta med nybörjare

RasmusL

Champion
Han said:
Det var rätt roligt, för när folk kom in i rummet så var det typ nästan alltid som de först lade märke till Drakar och bananer på tavlan.
Ja det drog verkligen blickar, kanske ett incitament för Genesis att publicera?

Han said:
× Det var galet mycket trafik ibland och vi hade behövt minst tre spelledare och tre rum till. Det hände att det droppade in tio personer på en gång.
Ja, verkligen, så nästa år får ni också hänga på! Mer forumfolk åt folket!

Han said:
× Jag såg typ ingenting av resten av konventet, mycket för att jag var så upptagen med att spela.
+1

Rickard

Urverk speldesign
Elmrig said:
Han said:
Det var rätt roligt, för när folk kom in i rummet så var det typ nästan alltid som de först lade märke till Drakar och bananer på tavlan.
Ja det drog verkligen blickar, kanske ett incitament för Genesis att publicera?
Dessutom så fanns det folk som kunde ta trubbellistorna och sedan gå och sätta sig och spela på egen hand. Det blev lite Sarz spelbar över det hela (ta ett spel och spela själva) ... och det tycker jag är jäkligt starkt av ett spel att lyckas åstadkomma.

Det här är något jag har efterfrågat hos rollspel väldigt länge ... enda sedan jag fångade upp InSpectres för 4-5 år sedan.

Elmrig said:
Han said:
Ja, verkligen, så nästa år får ni också hänga på! Mer forumfolk åt folket!
Ja, för nu var det att jag kände att jag inte kunde hoppa med i spel för att jag i sådana fall skulle vara upplåst när det kom nya besökare. Med fler spelledare så hade jag inte känt samma ovilja att hoppa med i andra spel eller att kunna gå iväg och se mer av konventet.

/Han som verkligen ogillar när besökare blir nekade spel för att det inte finns fria spelledare, för risken är väldigt stor att de inte kommer tillbaka

RasmusL

Champion
Han said:
/Han som verkligen ogillar när besökare blir nekade spel för att det inte finns fria spelledare, för risken är väldigt stor att de inte kommer tillbaka
Verkligen. Jag började ta upp telefonnummer på de som inte fick spel och ringde dem när vi blev lediga men det hade varit bra om vi haft ett mer formaliserat system för det. En lista med plats för namn, telefonnummer, tidsfönster samt när de ställer sig i "kön" hade varit najs.

Rickard

Urverk speldesign
Elmrig said:
Han said:
Verkligen. Jag började ta upp telefonnummer på de som inte fick spel och ringde dem när vi blev lediga men det hade varit bra om vi haft ett mer formaliserat system för det. En lista med plats för namn, telefonnummer, tidsfönster samt när de ställer sig i "kön" hade varit najs.
Det var ett väldigt bra initiativ som jag tog efter. Hade en kille som droppade in och jag tog hans telefonnummer men efter att ha ringt honom två gånger utan att han kunde komma så struntade jag i det. Så att de får skriva upp tidsfönster är en bra idé. (Kö-bildning kommer automatiskt när de skriver upp sig.)

/Han som tänker sig att man stryker deras namn från listan när de väl fått spela

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Alltså, allt det här låter ju helt :heart:

Heja alla som ser till att hålla rollspelsfacklan brinnande!