Det här är grejer jag funderar över hur jag ska lösa i mitt system för tillfället. Har ni några tips på mekaniker till Tillgångar, Övertala och Social status som ni trivs med?
Tillgångar
Som jag har valt att göra nu så bakar jag in utrustning i färdigheterna. Om en spelare vill använda ett specifikt föremål (som inte sedan tidigare har använts) för att lösa en konflikt slår spelaren ett slag för en relevant färdighet. Om slaget misslyckas misslyckas konflikten på grund av att rollpersonen inte har tillgång till föremålet (andra orsaker tas också emot, men den delen är ett krav).
I och med att jag har bakat in Tillgångar i färdigheterna så försvinner dock en grej. Hur stora ekonomiska tillgångar spelaren har kan inte längre mätas på ett tillfredsställande sätt. Därför har jag börjat fundera på att ha med:
Social status
Högre social status indikerar större ekonomiska medel och får representera både ekonomiska tillgångar och social status som i klasstillhörighet osv. Detta värde kan få ticka ned om spelaren inte får in sina stålar ordentligt. Men vad mer kan det göra? Just nu känns det onödigt onödigt och baföatt liksom. Effekten på en färdighet när det kommer till prylar kan aldrig överstiga värdet i Social status. Check.
Övertala
Ett helt annat problem... Jag hade en smart idé om att baka in även det här i varje färdighet. En tjuv kan använda Lönndom för att övertala någon att välja en mörk bakgata, en sjöman kan övertala någon att överge skeppet osv... problemet har jag insett är att sociala roller får det för svårt då det blir för sällan Övertala kan användas på ett naturligt sätt. In som vanlig färdighet igen, eller någon annan lösning? Jag funderar på att göra Övertala (och färdigheten Magi i så fall) till en resurs som kan användas för att påverka SLPs. Hur låter det? (som om det redan är gjort i Mutiné, ja... men det råkar passa mig fint )
Strid
Hur ser ni på att färdigheten Strid används på ett annat sätt än andra färdigheter? I strid måste nämligen flera tärningsslag mot färdigheten göras för att vinna striden. Andra färdigheter räcker med ett slag. Har ni invändningar mot det?
Tillgångar
Som jag har valt att göra nu så bakar jag in utrustning i färdigheterna. Om en spelare vill använda ett specifikt föremål (som inte sedan tidigare har använts) för att lösa en konflikt slår spelaren ett slag för en relevant färdighet. Om slaget misslyckas misslyckas konflikten på grund av att rollpersonen inte har tillgång till föremålet (andra orsaker tas också emot, men den delen är ett krav).
I och med att jag har bakat in Tillgångar i färdigheterna så försvinner dock en grej. Hur stora ekonomiska tillgångar spelaren har kan inte längre mätas på ett tillfredsställande sätt. Därför har jag börjat fundera på att ha med:
Social status
Högre social status indikerar större ekonomiska medel och får representera både ekonomiska tillgångar och social status som i klasstillhörighet osv. Detta värde kan få ticka ned om spelaren inte får in sina stålar ordentligt. Men vad mer kan det göra? Just nu känns det onödigt onödigt och baföatt liksom. Effekten på en färdighet när det kommer till prylar kan aldrig överstiga värdet i Social status. Check.
Övertala
Ett helt annat problem... Jag hade en smart idé om att baka in även det här i varje färdighet. En tjuv kan använda Lönndom för att övertala någon att välja en mörk bakgata, en sjöman kan övertala någon att överge skeppet osv... problemet har jag insett är att sociala roller får det för svårt då det blir för sällan Övertala kan användas på ett naturligt sätt. In som vanlig färdighet igen, eller någon annan lösning? Jag funderar på att göra Övertala (och färdigheten Magi i så fall) till en resurs som kan användas för att påverka SLPs. Hur låter det? (som om det redan är gjort i Mutiné, ja... men det råkar passa mig fint )
Strid
Hur ser ni på att färdigheten Strid används på ett annat sätt än andra färdigheter? I strid måste nämligen flera tärningsslag mot färdigheten göras för att vinna striden. Andra färdigheter räcker med ett slag. Har ni invändningar mot det?