Nekromanti Tillgångar, Övertala, Social status

Mukwa

Swashbuckler
Det här är grejer jag funderar över hur jag ska lösa i mitt system för tillfället. Har ni några tips på mekaniker till Tillgångar, Övertala och Social status som ni trivs med?

Tillgångar
Som jag har valt att göra nu så bakar jag in utrustning i färdigheterna. Om en spelare vill använda ett specifikt föremål (som inte sedan tidigare har använts) för att lösa en konflikt slår spelaren ett slag för en relevant färdighet. Om slaget misslyckas misslyckas konflikten på grund av att rollpersonen inte har tillgång till föremålet (andra orsaker tas också emot, men den delen är ett krav).

I och med att jag har bakat in Tillgångar i färdigheterna så försvinner dock en grej. Hur stora ekonomiska tillgångar spelaren har kan inte längre mätas på ett tillfredsställande sätt. Därför har jag börjat fundera på att ha med:

Social status
Högre social status indikerar större ekonomiska medel och får representera både ekonomiska tillgångar och social status som i klasstillhörighet osv. Detta värde kan få ticka ned om spelaren inte får in sina stålar ordentligt. Men vad mer kan det göra? Just nu känns det onödigt onödigt och baföatt liksom. Effekten på en färdighet när det kommer till prylar kan aldrig överstiga värdet i Social status. Check.

Övertala
Ett helt annat problem... Jag hade en smart idé om att baka in även det här i varje färdighet. En tjuv kan använda Lönndom för att övertala någon att välja en mörk bakgata, en sjöman kan övertala någon att överge skeppet osv... problemet har jag insett är att sociala roller får det för svårt då det blir för sällan Övertala kan användas på ett naturligt sätt. In som vanlig färdighet igen, eller någon annan lösning? Jag funderar på att göra Övertala (och färdigheten Magi i så fall) till en resurs som kan användas för att påverka SLPs. Hur låter det? (som om det redan är gjort i Mutiné, ja... men det råkar passa mig fint :gremsmile: )

Strid
Hur ser ni på att färdigheten Strid används på ett annat sätt än andra färdigheter? I strid måste nämligen flera tärningsslag mot färdigheten göras för att vinna striden. Andra färdigheter räcker med ett slag. Har ni invändningar mot det?

peta

Warrior
Strid
Hur ser ni på att färdigheten Strid används på ett annat sätt än andra färdigheter? I strid måste nämligen flera tärningsslag mot färdigheten göras för att vinna striden. Andra färdigheter räcker med ett slag. Har ni invändningar mot det?
Kort svar nej.
Långt svar: Om det är så att du tycker att det känns konstigt så rekomenderar jag att testa att skriva regler för utökade konflikter där man slår flera slag för att avgöra konflikten, det kan sen vara allt ifrån en strid eller biljakt till ett fältslag eller argumentation. Den utökade konflikten används vid viktiga konflikter exempel vis när man slåss mot ärkeskurken men strid mot hans mesiga underhuggare sker med ett vanligt enkelt slag.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag är inte säker på vad du menar med "bakats in i färdigheterna". Är det en potentiell del av alla färdigheter eller är det en egen färdighet?

Kan inte ge dig konkreta lösningar men i mitt wip Ödets fångar så har jag tanken att materiella resurser ska mätas i en skala 1-4 precis som alla andra resurser i spelet (t.ex. karaktärsresurser, stridsresurser, sociala resurser, extraresurser etc).

Materiella resurser kan vara vilken grej som helst som hjälper dig över ett hinder eller i en konflikt, t.ex. en påk, pengar, en kompass eller en flaska årgångsvin. Beroende på föremålet kan det ge mellan 1 och 4 extra tärningar. Försöker du slå någon i huvudet med en Stor Påk of Vorpal Doom så får du alltså lägga till 4 tärningar i en fysisk konflikt, mutar du någon med 100.000 dollars får du lägga till 4 tärningar på din sociala konflikt.

Hur mycket dollars en Rp har är dock ett traditionellt system där man faktiskt håller reda på hur mycket pengar man har i valuta, det är inte förrän du använder det för resolution det blir en potentiell materiell resurs i spelmekanisk mening.

Från vad jag kan läsa av din idé kan jag bara säga att man ska vara lite försiktig med coola idéer som kräver ytterligare nya coola idéer för att funka! :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Zimith said:
Jag är inte säker på vad du menar med "bakats in i färdigheterna". Är det en potentiell del av alla färdigheter eller är det en egen färdighet?

Kan inte ge dig konkreta lösningar men i mitt wip Ödets fångar så har jag tanken att materiella resurser ska mätas i en skala 1-4 precis som alla andra resurser i spelet (t.ex. karaktärsresurser, stridsresurser, sociala resurser, extraresurser etc).

Materiella resurser kan vara vilken grej som helst som hjälper dig över ett hinder eller i en konflikt, t.ex. en påk, pengar, en kompass eller en flaska årgångsvin. Beroende på föremålet kan det ge mellan 1 och 4 extra tärningar. Försöker du slå någon i huvudet med en Stor Påk of Vorpal Doom så får du alltså lägga till 4 tärningar i en fysisk konflikt, mutar du någon med 100.000 dollars får du lägga till 4 tärningar på din sociala konflikt.

Hur mycket dollars en Rp har är dock ett traditionellt system där man faktiskt håller reda på hur mycket pengar man har i valuta, det är inte förrän du använder det för resolution det blir en potentiell materiell resurs i spelmekanisk mening.

Från vad jag kan läsa av din idé kan jag bara säga att man ska vara lite försiktig med coola idéer som kräver ytterligare nya coola idéer för att funka! :gremsmile:
Ditt system i "Ödets fångar" är extremt likt ett system jag filade på för ett tag sedan. Jag bara undrar om det är en slump?

Caligo

Swashbuckler
Zimith said:
Caligo said:
Ditt system i "Ödets fångar" är extremt likt ett system jag filade på för ett tag sedan. Jag bara undrar om det är en slump?
Um... kan du utveckla det där? :gremsmile:
Nu kommer jag inte ihåg om jag inspirerades från något speciellt annat system men jag hittade på ett spelsystem som nästan var exakt likadant som det systemet du använder i "Ödets fångar". Bara lite nyfiken på hur det kom sig att våra system är så (extremt) lika?

Jag har inte superkoll på massor av spelsystem så jag kan ju kopierat något annat system rakt av av ren slump.

Edit: Eller så fattade jag inte din smiley och att du inspirerats av mitt system???

Mogger

Hipsteranka
På rak arm kommer jag på Version Noll och Burning Wheel som båda har en liknande mekanik, så ni kan tryggt utgå ifrån att det här är att betrakta som allmängods. :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Måns said:
På rak arm kommer jag på Version Noll och Burning Wheel som båda har en liknande mekanik, så ni kan tryggt utgå ifrån att det här är att betrakta som allmängods. :gremsmile:
Coolt. Jag hade ingen aning om detta. Har iofs läst igenom Mouseguard och kanske fått lite inspiration därifrån.

Zimith_UBBT

Warrior
Caligo said:
Zimith said:
Caligo said:
Um... kan du utveckla det där? :gremsmile:
Nu kommer jag inte ihåg om jag inspirerades från något speciellt annat system men jag hittade på ett spelsystem som nästan var exakt likadant som det systemet du använder i "Ödets fångar". Bara lite nyfiken på hur det kom sig att våra system är så (extremt) lika?

Jag har inte superkoll på massor av spelsystem så jag kan ju kopierat något annat system rakt av av ren slump.
Om din fråga är vad jag inspirerats av i spelväg är det framför allt följande
Lady Blackbird
The Burning wheel
Mouse Guard
Fantasy!
Feng Shui
Null state
Nephilim
Matiné

När det gäller resursfokuseringen, även om den mest är semantisk, kom jag på den i duschen, men det kan mycket väl vara undermedvetet knyckt, som ju mycket dusch-grejer är. Kan dock inte påminna mig att jag läst något om dina spel om jag går på din signatur bara. Om du har frågor kan du gärna PM:a mig, eftersom den här tråden ska handla om ett helt annat spel än våra! :gremlaugh:

Mukwa

Swashbuckler
Den utökade konflikten används vid viktiga konflikter exempel vis när man slåss mot ärkeskurken men strid mot hans mesiga underhuggare sker med ett vanligt enkelt slag.
Det här är bra, men jag har haft som mål att det ska räcka med ett tärningsslag per konflikt och det försöker jag fortfarande eftersträva, undantaget är som sagt Strid. Jag försöker att skapa ett konsekvent system, men det ska ju vara roligt också. Nu har mitt stridssystem blivit roligt, men bryter mot resten av reglerna. Typ alla regelsystem är inkonsekventa, så det gör förmodligen inte supermycket om inte mitt är det heller, men det är konsekvens jag försöker uppnå. Om det inte gör någonting att Strid utmärker sig så tänker jag fortsätta med det. Jag ska fundera lite mer på utökade konflikter eftersom de andra färdigheterna kan bli som Strid och då har jag ett konsekvent system igen. Däremot har jag isåfall gått ifrån min idé om att ett tärningsslag räcker. Ett par röster har tyckt att det här med utökade konflikter är the way to go, och att ett tärningsslag är lite för tråkigt så jag ska göra en ordentlig funderare. En sak är dock säker: Jag tänker inte ändra stridssystemet, för det är jag på tok för nöjd med :gremsmile: Tack för input!

Mukwa

Swashbuckler
Övertala var en del av alla färdigheter, men nu har jag brutit ut den till att vara en egen färdighet igen. Faktum är att Social status också har blivit en egen färdighet. Anseende heter den färdigheten och är Etikett, rykte, status, rikedom... ja, typ så. Tillgångar är en del i varje färdighet och handlar om att övervinna en konflikt med hjälp av ett föremål som rollpersonen inte sedan tidigare antecknat att den har. Misslyckas slaget mot färdigheten innebär det att rollpersonen inte har tillgång till föremålet, och misslyckas därför med handlingen.

Alltså: Övertala - Egen färdighet, Anseende - Egen färdighet, Tillgångar - en del av alla färdigheter.

Jag kommer ihåg första gången jag läste Vampire: the Masquerade och fick värsta aha-upplevelsen över hur Backgrounds fungerade där. Du kunde köpa en nivå i Resources och så stod det ganska exakt vad du hade råd med, vilka inkomster du hade och ungefärlig utrustning du kunde tänkas äga. Det systemet var underbart, för bokföringen försvann och ett mer grovkornigt system för tillgångar förhöjde min spelupplevelse. Det måste dock tilläggas att det spelet inte går ut på att bli så rik som möjligt, det är faktiskt ganska meningslöst i spelet, men även i andra spel fungerar det här systemet väldigt bra. Om du har en liknande rersurs kan du ju införa att den sänks om en spelare handlar/mutar för mer än sin nivå. I Matiné sänks den om karaktären inte får inkomster varje månad (ett äventyr per månad för att undvika det). I mitt system finns numera färdigheten Anseende som ligger väldigt nära Resources i VtM, fast med en social vinkling också. Ju mer i Anseende du har, desto mer pengar har du att röra dig med. Jag har dock tagit fasta på Matinés tankar om att ju mer pengar någon har, desto högre och dyrare levnadsstandard anses karaktären ha.

Så här:
En flod. Tre rollpersoner ska ta sig över till andra sidan. Vid hamnen står en båt. Den första rollpersonen, utan värde i Anseende, hyr en sunkig hytt och svär över att det kostar en massa pengar. Den andra rollpersonen med lite högre Anseende hyr en förstklassig hytt, beställer in vin och är allmänt nöjd över att få lyxa till det lite. Den tredje rollpersonen, med ett ännu högre värde i Anseende, köper hela båten med besättning och allt!

Målet är fortfarande att ta sig över till andra sidan och pengarna blir irrelevant för att uppnå målet. Pengarna blir alltså mer flavour i beskrivningarna av karaktärerna och tillvägagångssätten.

Det var hela poängen med den här tråden :gremsmile: Jag vill inte hitta på några nödlösningar och skapa ett lapptäcke i regelsystemet. Jag vill ha ett konsekvent regelsystem där mekanikerna fungerar likadant oavsett vad det gäller (och sedan fyller jag det med undantag givetvis... :gremsmile: ) Att ha ett system med bara färdigheter och KP skulle funka, men jag vill erbjuda lite mer taktik, val och samtidigt få spelupplevelsen att kännas trovärdig. Än så länge tycker jag att jag har lyckats ganska bra och jag funderar på att börja skriva ihop systemet. Än så länge är det bara nedskrivet i bilder, ihopsatt till ett rollformulär :gremsmile: