Nekromanti Tillståndet för indierörelsen?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Så, för de av er som är mer insatta än jag: vad rör sig bland spelmakarna på The Forge, I Would Knife-Fight a Man och liknande? Nya trender, nya intressanta spel på gång? Jag tycker mig inte ha hört vidare mycket på sista tiden, särskilt inte när det gäller nya grepp på saker och ting.

CapnZapp

Myrmidon
Med risk för att lägga sig i något jag inte har någon aning om:

Efter en period av stark utveckling och innovation är det naturligt med en fas av konsolidering och "finslipning".

Dessutom - förr eller senare lär idéerna sugas upp av "mainstream"-förlagen. Ja, de populära/praktiskt användbara iallafall.

solvebring

Superhero
Jag vet inte om detta kan tänkas vara lite OT men jag måste säga det att jag tycker att hela indieklimatet svalnat. Känns som att det var en riktig våg, inte minst bland alla här, under -07 och -08 men som på senare tid svalnat av rejält.

solvebring

Superhero
Kan iof ligga något i det ja. :gremlaugh:
Och det faktum att Wilper (Den odödlige kejsaren...? Ehm, dåligt minne!) och Arvidos tillbringar ganska lite tid på forumet numera. I alla fall vad det gäller "aktiv" tid.

Men ändå... Det kändes som om det kom en stor indieuppsving för ett par år sedan och det verkligen brann av indietrådar och produkter på flera fonter, men nu verkar allt ha coolat ned och blivit mer som en gammal tapet som ingen riktigt vill lägga märke till. Det kan iof ligga i det att det har hänt otroligt mycket på tradfronten sedan dess.
Kort och gott, är det kanske inbillning, jag har dock en känsla av att indieglöden avtagit i stort också?

Arfert

Facit
Hur länge har "Forge-rörelsen" kört nu? Drygt tio år?

Inte konstigt att det hela börjar ebba ut kreativt/idémässigt i det gänget, det är naturligt efter ett tag... De stora sakerna är gjorda, nu rullar man på i redan uppkörda spår.

Nya konstellationer får ta över... we'll see...

Mogger

Hipsteranka
Det här är vad vi pratade om under 2009. En hel del av de här diskussionerna gled över till wrnu:

2010-01-28 : Compiling
Most of a year's worth of rpg theorizing:

"Designing a roleplaying game means more than designing rules that we can all agree to play by, and that are playable. It means designing rules that capture us - rules that become a vital part of our experience of play."

Causes, effects, fictional, real-world. Adequate fictional causes. Of IIEE, initiation and execution.

Players' jobs. GM's job. Responsibilities and the tools to fulfill them. Lazy play.

Authority, no; instead, responsibility and assent. "Assigning authority is just one way of many to go about soliciting assent."

Resolving players' conflicts of interest by promoting one above the other, no. Resolve players' conflicts of interests by reconciling them.

Subsystems: the meat of your game design is in the interactions of its subsystems, not in the subsystems themselves. Your real design is emergent.

Naked rpg theory makes a very poor game. "RPG designs manipulate social interactions, that's all" is the position from which you begin to design, not the goal of your design.

What a game calls for. Your 3 insights: insight into your subject matter, insight into roleplaying as a practice, insight into human nature and human experience.

Seed content.

The game's fiction counts as a subsystem: design it. Set it to interact with the others. It is a full participant in your game's emergent play.
Källa: http://www.lumpley.com

Men överlag tycker jag att indierörelsen inte längre är så mycket en galen kokande gryta av kreativitet som spretar utan folk som skirver en typ av spel som de gillar. 2009 var knappast ett dåligt indieår och det blir nog inte 2010 heller. För egen del har det varit en hektisk period men jag planerar att släppa Revolver i år.

Jag har inte hållit mig a jour men börjar sakta arbeta mig tillbaka.

Trender? 2009 var det stort med spel som Lady Blackbird, och jag tror att vi kommer att se mer av sånt. Årets sista spel, Kagematsu har ett intressant grepp på det här. Annars är Vincents lista ovan ganska träffande tycker jag, även om jag inte har koll på alla de diskussionerna.

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
Spel för två personer eller med en ensam protagonist, Tales of the Fisherman's Wife, S/Lay w/Me, Dirty Secrets, Trollbabe (nyutgåvan) osv...

Experiment med form och presentation, tänker framförallt då på Time & Temp, A Penny for my Thoughts, Serial Homicide Unit, osv...

2010 kommer bli ett fint år. Apocalypse World kommer i sommar, förhoppningsvis innebär det att Vincent får ändan ur vagnen och gör klart Storming the Wizard's Tower. Freemarket kommer i låda med kort och marker. Darkpages kanske får se ljuset, eller så är det bara jag som hoppas och drömmer om det. Burning Wheel HQs Summer Secret Surprise i sommar kommer med all sannolikhet blir något fantastiskt! Det har redan börjat mumlas om det på bw-forumet...

För egen del har nya spel förlorat lite av sin dragningskraft när jag insett hur mycket jag har att lära av att läsa om och gå på djupet av sådant som redan finns. Framförallt tänker jag på Sorcerer med supplement som jag ämnar läsa om både en och två gånger under året.

Rickard

Urverk speldesign
Naked rpg theory makes a very poor game. "RPG designs manipulate social interactions, that's all" is the position from which you begin to design, not the goal of your design.

What a game calls for. Your 3 insights: insight into your subject matter, insight into roleplaying as a practice, insight into human nature and human experience.

Seed content.

The game's fiction counts as a subsystem: design it. Set it to interact with the others. It is a full participant in your game's emergent play.
Jag hängde med på det första, men inte på detta. Kunde mannen inte ha förklarat saker så att man förstod beämningarna? "insight into your subject matter"?

Är det någon som kan förklara eller ge länkar som förklarar det som jag citerar ovan?

/Han som tyckte det sista lät väldigt intressant

Rickard

Urverk speldesign
Poppe said:
För egen del har nya spel förlorat lite av sin dragningskraft när jag insett hur mycket jag har att lära av att läsa om och gå på djupet av sådant som redan finns. Framförallt tänker jag på Sorcerer med supplement som jag ämnar läsa om både en och två gånger under året.
Amen! Jag själv vill ta och läsa Sorcerer, Dogs in the Vineyard och In Wicked Age bara för att bättra på min kunskap om olika spelstilar. Ingen som kan ta med sig spelen till indierummet på GothCon? :gremwink:

/Han som funderat på att starta en studiecirkel på forumet där man läser och diskuterar vad rollspel för fram för tankar/teorier/spelstilar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Han said:
Amen! Jag själv vill ta och läsa Sorcerer, Dogs in the Vineyard och In Wicked Age bara för att bättra på min kunskap om olika spelstilar. Ingen som kan ta med sig spelen till indierummet på GothCon? :gremwink:
Eventuellt skulle jag kunna ge mig på In A Wicked Age nu när jag har spelat det en gång. Utifrån boken hade jag aldrig vågat... ^^

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
Jag håller delvis med. En del av de gamla spelen är i mina ögon närmast fulländade - The Shadow of Yesterday, Dust Devils, Primetime Adventures m.fl. - och nya spela som gör samma sak intresserar mig inte så mycket. Speciellt när jag egentligen inte förstått allt själv. Men ibland kan nya spel sätta fingret på bullseye och säga "Ser du ringen? Jag ska berätta varför den är röd och hur det kommer att vända upp och ner på ditt spelande!"

Primetime Adventures, nyutgåvan, tycker jag illusterar indierörelsen ganska bra. Den har ju inte kommit än, men principen är att nu är det dags att förklara så att folk fattar. Idéerna är bra, men ibland luddiga.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Han said:
Kunde mannen inte ha förklarat saker så att man förstod beämningarna? "insight into your subject matter"?
Nej, det är inte hans stil verkar det som... Just »insight into your subject matter« inbillar jag mig att det är ganska rättfram: ditt grepp om och dina insikter i ämnet för ditt spel. Vad som är det vitala som driver genren eller dylikt.

Länk till inlägget där Lumpley pratar om insights förresten: http://www.lumpley.com/comment.php?entry=490

Christoffer

It's all pig.
Men ibland kan nya spel sätta fingret på bullseye och säga "Ser du ringen? Jag ska berätta varför den är röd och hur det kommer att vända upp och ner på ditt spelande!"
Absolut! Håller med till fullo! Som sagt, jag listade ett gäng nya spel jag ser fram emot. Så det är inte bara gamla spel som är av intresse...

Och, ditt PTA-exempel är klockrent!

Rickard

Urverk speldesign
Poppe said:
Ok, men nu vet jag i alla fall två av personerna som folk åsyftar när de säger att teoridiskussionerna bara är fulla av termer som ingen förklarar.

Tack.

/Han som inte tänker bemöda sig med att lära sig om ingen bemödar sig med att förklara

PS. Alltså, enligt min mening är det fet skillnad på att länka till:
http://www.lumpley.com
och
http://www.lumpley.com/comment.php?entry=490

Den ena är nonchalant och den andra är hjälpsam.
DS.

Christoffer

It's all pig.
Det var inte min mening att vara otrevlig, tvärtom. Sökfunktionen är rätt dold på sidan och det var min mening att lyfta fram den för att underlätta om du ville hitta fler artiklar på sidan från listan herr Baker listar.

Dock, att citera saker och lämna en vid referens och inte sätta igång arbetet med att hitta sökvägen till varje enskild artikel är inte nonchalant. Vi har alla olika mycket tid som vi kan lägga ner, barn skriker, vardagsrum som skall städas, mat som skall handlas. Att mitt i detta sätta sig ner för att hitta en uppsjö länkar för att inte framstå som nonchalant är ohållbart.

Nu ser jag inte den här tråden som en teoridiskussion, snarare som en sammanfattning av det gångna året. Det påverkar med all sannolikhet min uppfattning om detta.

Mogger

Hipsteranka
Han said:
PS. Alltså, enligt min mening är det fet skillnad på att länka till:
http://www.lumpley.com
och
http://www.lumpley.com/comment.php?entry=490

Den ena är nonchalant och den andra är hjälpsam.
DS.
Jag länkade till ett helt år av diskussioner. Ett helt år. Jag visste inte att den här trådens syfte var att jag skulle hjälpa dig med att reda ut termer jag inte själv förstår. Som sagt har jag inte full koll.

Jösses, det här forumet ger mig verkligen inget alls längre...

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Jag visste inte att den här trådens syfte var att jag skulle hjälpa dig med att reda ut termer jag inte själv förstår. Som sagt har jag inte full koll.
Förlåt att jag frågade och bad någon att redogöra Vincents benämningar. Du behövde inte uttala dig.

/Han som tycker att om man inte har något att bidra med, typ för att barn tar upp tiden att söka reda på saker, kan man lika gärna skita i att göra det inlägget - inga svar hade varit bättre än "googla själv" för det var inte vad han efterfrågade