Nekromanti Tillverka alkemiska elixir

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
De alkemiska elixir som beskrivs i spelarens handbok, kan de tillverkas av en RP med förmågan alkemi?

I grundboken beskrivs ju vilka elixir som en rollperson kan tillverka, men det känns som att det begränsas av de elixir som då fanns tillgängliga. Med det mycket större antal som nu finns, varför skulle min RP med t.ex mästernivå i alkemi inte kunna tillverka dem?

Vad tycker ni? hur kör ni?
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
kolla sidan 62 i spelarens handbok där är väl den uppdaterade elixir listan inte sant?
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Karlakarlen;n169641 said:
kolla sidan 62 i spelarens handbok där är väl den uppdaterade elixir listan inte sant?

Wow. Helt sjukt att vi missat det under så lång tid. Wow. Hehe, tack!
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
det finns en glitch, fällande lod och målsökande pil står inte med i listan men de är med i beskrivningarna för resp elixir. de är istället med i listan för artefaktmakande. Vi har ingen artefaktmagiker men vi har en alkemist och två personer som skjuter pilar så för tillfället reglerade vi det så att en elixirpil funkar bara en gång och en artefaktpil funkar tills den går sönder.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Okej, när jag ändå har dig på tråden. Kör ni att vem som helst kan köpa alkemiska elixir? Varför skall man då bränna massa xp för att bli en bra alkemiker om man ändå kan strosa in på en marknad, slänga upp en handfull daler och köpa lite av allt man vill ha? Är verkligen HELA poängen med att vara alkemiker att man sparar in pengar på detta? Känns ganska under-powered och en förmåga en spelgrupp lika väl kan klara sig utan i så fall...
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Nä asså, Elixirs tillgänglighet begränsas av tillgång och utrustning på sid 185 i grundreglerna. Inte för att det är intressant för vår del då gruppen gör sina egna Elixir gratis som sagt, men har de tur med slaget kan de får så många att de kan sälja dom själva och tjäna pengar. Den stora förtjänsten med alkemi (tycker jag) är att man för för varje nivå får man tillgång till ett gäng magier som inte kostar något och alltid lyckas. Krigsmålning och målsökande pilar, och livselixir och skyddsolja tex är gött att ha eller bara lite vanligt gift.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Karlakarlen;n171559 said:
Nä asså, Elixirs tillgänglighet begränsas av tillgång och utrustning på sid 185 i grundreglerna. Inte för att det är intressant för vår del då gruppen gör sina egna Elixir gratis som sagt, men har de tur med slaget kan de får så många att de kan sälja dom själva och tjäna pengar. Den stora förtjänsten med alkemi (tycker jag) är att man för för varje nivå får man tillgång till ett gäng magier som inte kostar något och alltid lyckas. Krigsmålning och målsökande pilar, och livselixir och skyddsolja tex är gött att ha eller bara lite vanligt gift.
Jag förstår, men varför inte bara skita i alkemi, lägga dom exp på något bättre, och köpa livselixiren,skyddsoljan och allt annat gött för några få daler. Jag menar, så dyra är dom inte, så min fråga kvarstår. Är det värt att skaffa elixir ENBART för att spara på dessa daler, eller finns det någon annat syfte som jag missat?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Du har ju även allmän kunskap om alkemi och dekokter. Vi har använt Alkemi på flera sätt.

I Nidingsnatt (SPOILERS!) lät vi det vara avgörande att en av karaktärerna hade alkemi för att avkoda och använda en stor magisk kittel på ett synnerligen mäktigt sätt. I andra äventyr har alkemi använts för att avgöra vissa växters egenskaper och identifiera okända drycker och dekokter.

Alkemi har också använts av oss för att rigga en rökbomb och för att förse gruppen med gift och motgift ute i skogen långt bort från några handelsbodar. Allt detta förutom de påpassliga elixir och dekokter som skapats mellan äventyr (vissa direkt olagliga och svåra att få tag på).

Kort sagt, använd alkemi som en resurs och kunskapskälla i spelandet inte bara mellan äventyr och låt alkemisten slänga ihop kritiska dekokter direkt i spel (om alkemisten skulle fumla, kan det dessutom bli riktigt dråpliga resultat).
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Platon;n171616 said:
Jag förstår, men varför inte bara skita i alkemi, lägga dom exp på något bättre, och köpa livselixiren,skyddsoljan och allt annat gött för några få daler. Jag menar, så dyra är dom inte, så min fråga kvarstår. Är det värt att skaffa elixir ENBART för att spara på dessa daler, eller finns det någon annat syfte som jag missat?

Sorry, om förmågan är värd eller inte är nog upp till var och en att avgöra. Vi tycker den är värd då i kombination med lärd (för att läsa magiska pergament) ger den vår alkemist tillgång till en massa alternativ till låg xpkostnad om man skulle jänmföra med att tex köpa alla magier till novis.

What Paal said :)
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
i äventyret "döda drömmars grav" står det att en viss växt överlevde det krypande mörkret. Sedan står inget mer om det. Den växten känns det som gruppens alkemist borde kunna göra en mysig dekokt av. Någon annan som gjorde så?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Platon;n185268 said:
i äventyret "döda drömmars grav" står det att en viss växt överlevde det krypande mörkret. Sedan står inget mer om det. Den växten känns det som gruppens alkemist borde kunna göra en mysig dekokt av. Någon annan som gjorde så?
Purpursav? Det står om den i mitt exemplar i allafall.
 
Top