Nekromanti Tintin - the movie!

Storuggla

Champion
Ni kan väl inte missat att det ska komma en spelfilm med Tintin.
IMDB har en sida för den och... Vafan? Andy Serkis som Haddock? Simon Pegg och Nick Frost som Dupontarna? Jamie Bell som Tintin? Va? Kan det funka?

Storuggla, General Tapioca!

solvebring

Superhero
Nej då, vi har inte missat. Ja, att Andy Serkis kommer att figurera som Haddock är helt klart awesome, tycker jag.

Synd bara att den kommer att vara gjord med Motion Capture. Som Gollum i Sagan Om Ringen (som gjordes av just Andy Serkis) och hela Beowulf är gjorda. Då kommer man ju liksom inte få uppleva skådespelarna i direkt bemärkelse, även om det nu kommer att vara deras rörelser, eventuellt även ansikten och läppsynk. Tycker det är lite synd även om det är snyggt.

... Det är vad jag hört i alla fall?

Vill förresten slå ett slag för de gamla franska spelfilmerna med Tintin från 60-talet. Kanske finns några som inte sett dem. Finns på svensk DVD. På svenska heter de Tintin i piraternas våld och Tintin och de blå apelsinerna,.
Svinbra enligt mig. Glättiga 60-talsfilmer, med relativt lug budget och billiga oldschoolknep, sköna skådisar och lika överdrivna personporträtt som i serietidningarna. Den franske killen som gör Haddock är dessutom underbar, mer aggro än han kan man inte bli. Humoristiskt och nostalgiskt. :gremwink: Awesome!

Organ

Out of time, out of mind
Jag tror det kan funka bra. Pegg och Frost som skurna för att spela Dupontarna.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har inga synpunkter på rollistan. De kommer säkert att göra ett utmärkt jobb. Däremot är jag skeptisk till alla försök att överföra Tintin från serie till rörliga bilder. Inget av de tidigare försöken att göra film eller tv-serie av Tintin har blivit det minsta intressant. Jag tror personligen att Tintin-seriens storhet ligger i berättandet och att det är just den biten som inte följer med när man anpassar äventyren till andra medier.

Men jag är som vanligt redo att bli motbevisad.

/tobias

Dunfluff Azrael

Veteran
Det finns redan två spelfilmer om Tintin

Tintin i piraternas våld och Tintin och de blå apelsinerna

Dom e faktiskt bra

Organ

Out of time, out of mind
Jag håller inte med någon av er. Jag tycker de suger ankfot och inte ens är kassa på ett bra sätt.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Hade jag missat helt juh!
Tintin är juh en av mina seriefavoriter. Så jag hoppas åpå att filmen blir bra.

solvebring

Superhero
Mjo, kan väl förstå dig även om jag inte håller med.
Det görs ju filmer på en massa serier nu för tiden, speciellt alla superhjältar och dylika. Det är dock svårt att övesätta serier som medie till filmens värld och få lika awesome känsla i det.

...Fast om vi nu ska diskutera vidare detta så får i så fall någon starta en ny tråd. :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Gurgeh said:
Jag tror personligen att Tintin-seriens storhet ligger i berättandet

För mig ligger storheten i tecknarstilen kombinerat med berättande och karaktärer. Karaktärerna är väl det enda som kan överleva till långfilmsformatet. Tecknarstilen bibehölls ju hyfsat till den tecknade serien, liksom berättandet (TV-serieavsnitt är mycket närmare album till formatet). Där funkade det. Långfilmer är jag minst sagt skeptisk till.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Karaktärerna är väl det enda som kan överleva till långfilmsformatet.
Jag är lite orolig för att karaktärerna är så överdrivna att de bara framstår som mentalsjuka om man flyttar dem från serieformatet till film. Det är roligt att se Haddock leva fan på en serieruta, men att se någon bete sig likadant på rörliga bilder riskerar att bli obehagligt. Och om man skulle tona ner de mest extrema dragen så blir det inte lika roligt.

Men det är inte bara möjligt, utan dessutom troligt, att jag har helt fel här.

Något Tintin-relaterat: I de nyöversatta albumen finns det textsidor som ger en del bakgrundshistoria till varje album. Där kan man bland annat läsa att den version av berättelsen som ingår i albumet är nedkortad, eftersom alla de sidor som ursprungligen publicerades i serietidningen inte fick plats i albumet. Är det någon som vet om det finns några "directors cut"-versioner tillgänglig på franska som innehåller ALLA de sidor som Hergé tecknade? (Jag skulle försöka ta reda på det själv, men misstänker att det skulle försvåras av det faktum att jag inte kan franska.)

/tobias