Nekromanti Tiny bits of info

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vi snackar ju en del världsskrivande nu vilket är bra! Några saker vi konstaterat är att man bör ha fästytor i världen. Sen har vi lite olika meningar om hur de ska se ut. En sak som inte gillas är:

"På planeten Taina som månen hör till arbetar man med vapenindustri och skeppsteknologi. Det är ännu en jätteplanet och många förslavade reemonker lever i jättelika arbetslägerkomplex. "

...för det ger inga uppslag, inga konflikter. Det är ett ganska statiskt konstaterande.

Men! Om det här bara är en mening insprängd i något annat, en färgklick i något annat, ingen huvudsak utan en bisats, skulle ni betrakta den som överflödig eller något man faktiskt kan ta av?

Jag gillar't. Små hintar till ställen man kan besöka som spelledaren får bygga eller möjligheter till framtida moduler/äventyr. Vad tycker ni?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Niklas73 said:
"På planeten Taina som månen hör till arbetar man med vapenindustri och skeppsteknologi. Det är ännu en jätteplanet och många förslavade reemonker lever i jättelika arbetslägerkomplex. "
Som du säger så ger den inga uppslag i sig. Jag måste tänka i två steg för att hitta äventyret här, och lat som jag är föredrar jag när det är förberett.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
På planeten Taina som månen hör till arbetar man med vapenindustri och skeppsteknologi. Det är ännu en jätteplanet och många förslavade reemonker lever i jättelika arbetslägerkomplex. På senare tid har rykten om uppror smitit genom censurens järnridå, och minst ett rederi har redan dragit tillbaka beställningar efter att ha klagat på problem med leveranskvaliteten.
</div></div>

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Absolut men ett par scener duger det väl till? Jag menar bara att om man klatchar ut lite färkluttar av den här modellen i ett sammanhang där massa konflikt finns så kan de tjäna som klister mellan scenarion eller en sälta i en scen som har konflikt ifrån något annat större sammanhang som du får i världsboken?

wilper

Kanske...

Men jämför scenerna du får ur "Himlen är blå." respektive "Himlen rämnar."

Jag föredrar definitivt de som kommer ur det senare.

wilper

Ur ditt ursprungliga citat fick jag dock intrycket av att månen var det centrala i sammanhanget. Då är texten inte bortkastad. Om man åker till en måne för att questa kommer garanterat någon klyftig spelare att fråga vad det är för planet den kretsar kring. Då är det ju juste om det faktiskt stod i äventyret.

Är det ett äventyr, och huvudplaneten verkligen är en parantes, då kanske det kan vara vettigt att fokusera sin text på det som är viktigt för äventyret som sådant för att underlätta för SL.

Så det slutgiltiga avgörandet på textens berättigande ligger nog i sammanhanget för mig.

Möller

Hubert Hortlax
Niklas73 said:
På planeten Taina som månen hör till arbetar man med vapenindustri och skeppsteknologi. Det är ännu en jätteplanet och många förslavade reemonker lever i jättelika arbetslägerkomplex.
Stötte jag på detta i en rollspelsbok skulle jag inte störa mig på bristen av fästytor - förutsatt att det finns hyfsat med fästytor i andra stycken text.

Jag tror inte att allt i en världsbeskrivning behöver vara sprängfyllt med fästytor. Eller möjligtvis behövs begreppet »passiva fästytor«, saker som inte själva ger äventyr men som kan bindas ihop med de vanliga, aktiva fästytorna.

Säg att spelet (Starchallange) har fina beskrivningar av två fraktioner och deras respektive hemliga agenter som i på kalla-kriget-manér sponsrar sidor i konflikter. Det är en fästyta (eller flera). Då kan jag utbrista »Ah, ett äventyr där agenter från fraktion A saboterar fraktion Bs vapentillverkning på Taina skulle bli coolt«. Och då är inte Taina värdelöst.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge saknar inte fästytor nånstans. Det är sprängfyllt. Det är lite så jag funderade kring den här typen av meningar. Att de kan agera som klister.

Ram

Skev
Jag gillar det absolut.

Min favvo är om man dikterar ett antal saker som ÄR men inte vad de GÖR.

"En grupp förrymda slavar ledda av den mystiske Viktor Grå har genomfört ett antal attacker mot diverse underliga mål".
"Sensor Reikus har problem att hålla budgeten på vapentillverkningen. Han kapar hörn och tänjer diverse gränser för att få det att gå ihop. Samtidigt verkar befälscirkeln under honom bli rikare och rikare".

Eller nåja, favvo och favvo... Bäst är redan pågående konflikter och kolliderande fraktioner, men jag gillar ovansående också. :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är verkligen 2 olika skolor det här... Intressant. Men jag har en solid grundkonflikt mellan flertalet fraktioner med mycket att ta av så klister (färgklickar av typen på månen Tiana så finns slavar som flytt undan reemonkerna och nu kämpar för att ta sig därifrån)funkar så länge grundkonflitkerna finns där. Däremot tro jag en del av klistret ska häktas på konflikter, komplikationer, hemligheter mm.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sen tror jag att små tiny bits of info som "Det här är en fristad för smugglare och kriminell" är bra att ha med. Det är mer OK ska jag ha en plats för det så är det alltså här.

Ram

Skev
Lite två skolor är det, men de är inte ömsesidigt uteslutande.

Det kan vara rykten, pågående konflikter, intressenter med en agenda och/eller kuriosa utan klart syfte. Jag gillar alla. Färg och Substans.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Murkla said:
Jag tror inte att allt i en världsbeskrivning behöver vara sprängfyllt med fästytor. Eller möjligtvis behövs begreppet »passiva fästytor«, saker som inte själva ger äventyr men som kan bindas ihop med de vanliga, aktiva fästytorna.
Det är det som ÄR fästytor. En fästyta är inte en grej som inspirerar till äventyr eller en äventyrskrok, utan en egenskap som i kombination med andra fästytor skapar äventyrsuppslat.

Jag tyckte att det fanns fästytor i texten, om inte annat det där med de förslavade typerna. Med lite fler kompatibla fästytor blir det nog bra, tycker jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ser följande tänkbara fästytor ovan:
-Skeppsbyggande (om det finns såna som vill ha skepp t.ex, och andra som inte vill att de ska få skepp).
-Vapenbyggande, som ovan.
-Förslavade typer.

Lite beroende på vilken sorts äventyr som ska köras (terroristkampanj? Företagssäkerhet? Frihetskämpar?) så kan den citerade texten funka bra. Återkommer kanske med mer ingående exempel när jag inte surfar på platta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Please do. Grundkonflikten i spelet är många flertalet konflikter, begynnande krig, pågående krig flertalet aktörer med olika viljor som står i direkt eller indirekta konflikter. Hyfsat komplext.

Ram

Skev
Ja se där. Nackdelen med att inte refresh:a och att skrva på flera ställen samtidig. :gremlaugh: