Nekromanti Tio år sedan "De övergivnas armé"

Troberg

Sinister eater
Re: Framåt, framåt du stolta trupp.

Vå får väl använda hans gamla skapelser igen. Det är bara att byta ut S-runorna och svastikan mot emblem med stiliserade tärningar.
Och så byter vi ut de där "vandrande penis"-hjälmarna.

Edit: Kanske dags att bryta ut världsherraväldedeltråden och flytta den till OT?

Gordeg

Hero
Hur var det egentligen att vara rollspelare under mitten av 90-talet? Idag så känns hobbyn ganska välmående, i alla fall rent kreativt.
Under Didi & Björns glansdagar var det många vuxna som oroade sig för rollspelsungdomarnas mentala hälsa på ett helt annat sätt än man gör numera. Funderar på om kanske D&B inte alls var de som ledde moralpaniken från början, utan bara hoppade på en redan existerande opinion, som de sedan av misstag sköt i sank med sin talanglöshet.

För mig personligen känns det mer naturligt att prata med oinvigda om rollspel som hobby nu jämfört med för 10-15 år sedan. Dels för att med åldern följer mer pondus, men framför allt för att de vanligaste vanföreställningarna om rollspel har glömts bort nu.
Jag tror att det hade sett ungefär likadant ut idag även om De övergivnas armé aldrig blivit utgiven, det var en storm i ett vattenglas. Didi & Björn och deras skräckpropagande kanske lockade några hundra extra goffare till Vampire under 90-talet eller nåt, och då och då försöker kvällstidningarna fortfarande sälja lösnummer på nåt "rollspelsmord", men i övrigt är moralpaniken spårlöst försvunnen.

Gordeg

Big Marco

Läskig
Dels för att med åldern följer mer pondus, men framför allt för att de vanligaste vanföreställningarna om rollspel har glömts bort nu.

Och att vi rollspelare numera sitter på en del tunga positioner i samhället. Ibland känner jag mig som om jag är med hos frimurarna eller något då man på seriösa eller tunga businessmöten kommer fram till att man båda spelar rollspel - då kommer samförståndet och de hemliga handslagen är inte långt borta.

Vi kommer att ta över världen. På riktigt.

Illern

koppariller
Jupp, man hittar dem verkligen överallt. En gång var jag med på ett möte med Banverket å mitt förra jobbs vägnar och hade min tröja med ''Cthulhu'' i fonetisk skrift på. projektledaren kommer fram till mig på rasten och undrar vad det står på min tröja. Tankarna far genom mitt huvud och jag bestämmer mig för att förklara och börjar med ''I början 1900-talet fanns en författare...'' varvid han avbryter med ''Ja, jag vet vi brukar träffas ett gäng och spela Call of Cuthulhu på helger'' => snopen iller :-D

Arfert

Facit
Ha ha, det där har jag också vart med om!!

Marknadschef större försäkringsbolag: "jaså du är DEN Arfert... kommer ihåg dina illustrationer från Monsterboxen! ..spelad du fortfarade?"

:gremgrin:

Arfert

Facit
Re: Framåt, framåt du stolta trupp.

Ja det där vet jag ju, såklart, jag är ju för fanken TYSK!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ha ha, det där har jag också vart med om!!
Me, too. :gremcool:

Jag är statstjänsteman. För ett par veckor sedan var jag på ett möte på en annan myndighet. Två av deltagarna, slipsbärare 35+, frågade mig: "Anders, vi vill prata rollspel med dig efter mötet. Hinner du?"

Jovisst hann jag. Vi satt i fikarummet och pratade 80-talsspel i en halvtimme.

chrull

Stockholm Kartell
Jovisst hann jag. Vi satt i fikarummet och pratade 80-talsspel i en halvtimme.
Jag jobbar också statligt, jag känner inte riktigt igen det där med att bli igenkänd och få en fråga om man ska prata rollspel efter ett möte, men det där med 1 timme i fikarummer är väldigt bekant.