Nekromanti Tio rollspel du måste spela innan du dör

Johan K

Gammal & dryg
Min lista skulle se ut såhär då, utan nån som helst rangordning:

* Kult
* CoC
* D&D(Valfri utgåva)
* SW
* DoD(Valfri utgåva)
* EON
* Gurps
* Något Indiespel
* Vampire
* M:UA

/ Johan K, som är nöjd över att ha fixat biljetter till CalCon

Storuggla

Champion
Kul lista. Jag undrar bara vad killen som skrev är för mupp som sätter Silhouettesystemet i samma crunchklass som GURPS eller Hero...

Storuggla, monroe!

Ymir

Liten kantbaron
Men snubben har ju helt missat poängen med att göra listor, för faen, man kan inte erbjuda -alternativ- till varje jävla listobjekt, det är ju helt puckat. Listor måste vara absoluta, det ska vara ORDNUNG, "så här ska det va", "nummer ett ÄR D&D", inte "Öh...nummer ett är kanske D&D, men om ni tycker bättre om DoD så...".

Här har ni en lista jag gjorde igår. Det är en bra lista - ett skolboksexempel på hur listor ska se ut.

- Ymir, gör reklam

CapnZapp

Myrmidon
Jag gillar verkligen kontrasten mellan vad du säger och vad du gör.

Inte för att jag har något emot att lista Rae Dawn Chong sist som bäst, dock!

Rickard

Urverk speldesign
Ymir said:
Men snubben har ju helt missat poängen med att göra listor, för faen, man kan inte erbjuda -alternativ- till varje jävla listobjekt,
Jag tolkade det mer som att killen listade spel som stödde vissa typer av spelstilar. Känns mest som att du är sur över att Eon inte var med. :gremwink:

/Han som själv inte spelat punkt 2 och 4, fast om Eon är crunch så har han nog också klarat av den punkten

Pilzefrau

hon/henne
Oj, jag känner mig riktigt duktig. Jag tror att det bara är 4, 6 och 10 jag inte har gjort, och eventuellt kan Eon ha varit på 10-nivån nån gång ibland när vi spelat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
De här rollspelen bör man spela, och i den här ordningen. Efter varje spel lär man sig något, och jag har varit snäll och förklarat vad.

1. Original-Dungeons & Dragons - för att det var först. (Lektion: Detta är rollspel)
2. Call of Cthulhu - för att det var det första spelet där det var en riktigt dålig idé att lösa problem med våld, och för att man bör testa BRP. (Lektion: Alla rollspel är inte som D&D.)
3. GURPS - för att det är pyssligt och simulationistiskt och omfattande. (Lektion: Titta hur kul det är med tusen olika val när man bygger sin rollperson.)
4. Vampire - för att det spred rollspel till nya grupper. (Lektion: Man måste inte spela hjältar.)
5. Godtyckligt friformsscenario - för att man ska få testa att rollspela utan att behöva tänka på regler. (Lektion: Det går att spela utan att veta vad rollpersonen har för siffervärde i Styrka.)
6. FATE - för att vidga spelarnas perspektiv på regler. (Lektion: Om spelet är självbalanserande kan man hitta på egna fördelar, nackdelar och egenskaper.)
7. Sorcerer - för att reglena gör att man skapar berättelsen samtidigt som man skapar rollpersonena. (Lektion: Det är roligare om äventyret är anpassat efter rollpersonerna.)
8. InSpectres - för att det är förberedelselöst och samberättande. (Lektion: Hoppsan, det blev ju en historia trots att vi inte planerat något.)
9. Baron Munchausen - för att det är en helt annan typ av rollspel. (Lektion: Ibland är det kul att bara sitta och ljuga.)
10. Dungeons & Dragons 4 - för att se vad som hänt med spelet på 30 år. (Lektion: Jaha, det var SÅ de borde ha gjort det från början.)

Spel som jag ville ha med men inte fick plats med: Paranoia, Mutant, Nobilis, Supergänget, Västmark, My Life With Master, Pendragon, ett framtida rollspel som kommer att förändra vår syn på hobbyn på ett sätt jag inte vågar gissa.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Borde inte Fatal vara med på listan också? För att visa hur ett rollspel inte borde vara? :gremwink:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
:gremsmirk:

Kanske det, men jag tyckte det var ett väldigt utgallrat utbud. För djupare förståelse måste man ju ha med några dåliga/misslyckade saker också så man får en helhetskänsla tycker jag.

MrG

Swashbuckler
Pilzeman said:
Oj, jag känner mig riktigt duktig. Jag tror att det bara är 4, 6 och 10 jag inte har gjort, och eventuellt kan Eon ha varit på 10-nivån nån gång ibland när vi spelat.
I så fall känner jag mig som jag är redo att dö ;-)

fram till punkt 7 så prickar jag även minst killens första handsval... och punkt 10 WFR har jag självklart kört...

Fast jag instämmer inte i att man behöver allt, bra för folk som vill vidga sina vyeer och pröva allt, men en hel del du kan skippa som vardagsgamer.

-Gunnar

Genesis

Ni dés ni maître
Jag litar inte på en lista där jag spelat alla utom tre av spelen (nummer 2, 7 och 10). Jamenar, jag har spelat väldigt få spel. Det måste vara en dålig lista.

EDIT: Jag gillade listan han klagade på bättre, alltså den här. Där har jag bara spelat tre av tolv. Även om killen inte verkar ha så bra koll, eftersom han säger om Burning Wheel: "It’s also the only RPG in history to make in-character debates fun, exciting and worthwhile — and to do so through actual rules."

solvebring

Superhero
Håller med.
Dassigt lista.
"Ja, här har vi då min lista, av några spel, eller öh... alternativ som jag tycker man börde spela, eller ja, kanske borde pröva. Om inte annat så pröva något annat." Det finns ju knappast några fina argument och klara rekommendationer.

Nå...
Helt useless. Sedan tycker jag inte att spel som GURPS och M&M borde vara med på en lista över spel man borde ha spelat. Jag menar, GURPS systemet är inte något överdrivet häftigt skönt system man verkligen absolut höjer till skyarna. Det finns dock några olika kampanjböcker till GURPS som innehåller en hel del koola prylar och information som man kan ta inspiration av. M&M spelar vi med folkhögskolsgruppen just nu, och det är verkligen ett rollspel som varken gör till eller från om jag någonsin spelat. M&M känns verkligen som ett femminutersprojekt.
"Ja, vi tar OGL d20, låtsas att vi är lika på som WotC, men istället sätter vi in alla klychiga superhjälteprylar som spelgrund. Vi tar kort och gott ett bra system och lägger till ett torftigt innehåll som egentligen inte säger någonting." Hur tråkig setting som helst.

Om jag själv skulle göra en lista av vilka spel jag anser mig bör/vill spela innan jag dör är det inte värst många av de där spelen som skulle få vara med faktiskt.
Hur många ser faktiskt mer än typ 2-3 spel på den listan som känns som "Ja, det där ångrar jag aldrig att jag spelat" eller "De där spelen måste jag testa"?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
1. OD&D
2. Moldvay-D&D
3. BECMI-D&D
4. Rules Cyclopedia-D&D
5. AD&D
6. AD&D 2nd Edition
7. Skills and Powers-AD&D
8. D&D 3rd Edition
9. D&D 3.5
10. D&D 4th Edition

:gremgrin:

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag verkar ha kvar humorspel och friform innan jag kan dö. Jag tror jag klarar mig från sånt. Jo, nåt tärningslöst borde jag spela dock och kanske nån udda indievariant också.

Necross

Swashbuckler
Håller med. Stor mening att göra en topp 10 om man nämner 29 spel.