Rising
Vila i frid
Men grejen med listan är ju inte att nämna ens favoritsystem, utan att visa rollspelshobbyns många olika sidor. Listan argumenterar för att man borde prova dem alla, helt enkelt för att se om man gillar dem, och för att det är givande att utforska olika sidor av en hobby - även (framförallt) dem man inte gillar.Jag menar, GURPS systemet är inte något överdrivet häftigt skönt system man verkligen absolut höjer till skyarna.
Säga vad man vill om GURPS (själv hatar jag det) - men det är absolut ett av de bästa exemplen av generiska, simulerande system. Särskilt eftersom man redan har fått prova på BRP om man har spelat CoC - som redan fanns med på listan. Man får via GURPS dessutom prova en annan viktig del av rollspelshobbyn - att generera en rollperson via bakgrundspoäng, på det lååååångsamma och extremt detaljerade sättet. Så; man ska definitivt ha spelat GURPS, om så blott en enda gång, för att ha provat på det. Jag är glad att jag provat det, även om mitt intryck av spelomgångarna mest var "aha, hela idén med generiska system är fucking stupid".
Han listar upp tio sidor av rollspelshobbyn, och låter varje sida representeras av ett antal olika spel. Det är därför han rekommenderar flera olika spel. Vilket av dem som är bäst inom varje kategori är ju inte så himla intressant.