Nekromanti Tips önskas *smått provocerande för 30+*

Flurtis

Hero
Ja, med tanke på min unga ålder så tänkte jag höra med er gammlingar här på D&D forumet efter rekommendationer på sourcebooks till D&D från tidigare editions. Allt ifrån Forgotten Realms till olika monster och dylikt. Självfallet är det informationen och inspiration som jag är intresserad av, inte monster statestik. Den är ju out of print.

//Flurtis, tycker att han rör till inlägget mer än nödvändigt men lyckas ändå inte reda ut det.

Staffan

Myrmidon
Specifikt till Forgotten Realms: Faiths & Avatars och Demihuman Deities. F&A beskriver de viktigaste människogudarna i FR, och DHD gör detsamma för drow, dvärgar, alver, halflings och gnomer. Det finns även en del i serien som heter Powers & Pantheons, men den kan med fördel hoppas över eftersom den handlar dels om Faeruns smågudar och dels om gudarna i perifera områden som Chult och Mulhorand. Mycket bättre beskrivning av gudar och liknande än i 3e-versionen Faiths & Pantheons (som till typ 50% består av stats för gudar).

Pom

Swashbuckler
Något som aldrig dök upp i 3E var Spelljammer. Om du någon gång får tag i antingen Spelljammer Boxed Set eller War Captain's Companion har du allt du behöver för rymdäventyr i DnD. Illithidernas skaldjursliknande skepp, alvflottornas kristalliska jättefjärilar, dvärgarnas asteroidskepp, oritentaliska drakskepp, nordiska drakskepp, runda världar, platta världar, fyrkantiga världar, världar som bärs av djur, världar av vatten, världar av trä. Rymdfantasy tills man storknar. :zeppelinare:

olaberg

Hero
1ed Dungeon Masters Guide!

Maken till hopkok av fantastiska kampanjideer får du leta efter. Skriven av Gygax när han spelat D&D i fem år och börjat få lite styrsel på det hela.

Staffan

Myrmidon
Spelljammer gjordes som en artikel i Dungeon (eller Polyhedron som var en del av Dungeon), även om det väl får sägas vara "Spelljammer Light" (runt 30 sidor).

Pom

Swashbuckler
Re: Tips önskas *smått provocerande för 30+* [ANT]

Sant. Jag tänkte mer i sourcebooktermer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag gillar gamla fina Dungeoneer's Survival Guide. Allt man behöver veta om underjorden för AD&D.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Planescape och Dark Sun ...

Själv är jag barnsligt förtjust i Planescape- och Dark Sun-settingarna till 2e.

Så därför rekommenderar jag dem.

Planescape är dimensionsresor och intrigerande i multiversums bisarraste stad (ser ut som en badring med alla byggnaderna på insidan).

Dark Sun är stenhård kamp för överlevnad i en oförlåtande lågteknologisk ökenvärld styrd med järnhand av olika gudakungar.

Storuggla

Champion
Al Qadim, speciellt då Lands of Fate och City of Delights. Ökenfantasy är bra, och kombinerat med mameluker och elaka jakmän kan det inte vara fel. :gremsmile:

Storuggla, när det var thac0

Nightowl

Champion
I stort sett allting som publicerades till Known Wolrd/Mystara, men framförallt Grand Duchy of Karameikos, en suverän modul för nybörjare såväl som veteraner, där inte ett enda ord känns bortkastat, och Principalities of Glantri, en skönt skruvad bok om ett rike där A, magikerna tagit makten och B, man drar ut konsekvenserna av ett rike där magin i D&D är vardagsmat, och det på ett sätt som ger upphov till 100% äventyr. (Jag pratar alltså om versionerna till Basic/expert/companion etc D&D, inte AD&D 2nd) De finns till salu som PDF-er och kan ofta hittas bättre begagnat.

Erik