Nekromanti Tips önskas!

Hej Allihopa!

Har precis påbörjat mitt eget lilla rollspelsprojekt och behöver lite tips. Ska skriva lite kort om mina idéer.

Världen är en fantasy värld där ondskan äntligen har segrat och har regerat i flera 100 år. All magi är bannlyst och det finns magijägara överallt.Alla är misstänksamma mot alla. Även läskunnighet är förbjuden och enda rasen som nu existerar är människor. Människorna hålls i schack av den hopplöshet som sprids i världen. Och i denna värld skapas det männsikor med stora Gåvor(tex kunna använda magi eller tåla smärta) för att strida mot den stora ondskan.

Mitt problem är att det kanske blir tråkigt att ha världen så svart vit. Vad tror ni? Och finns det nått sätt att komma runt det?
Hade funderingar om att den ondska som härskar är ondare än den som redan existerar i världen. Typ lite Call of Cuthulhu ondska. Nått som bara vill ha ren förstörelse och galenskap. På detta sätt skulle goda och onda rollpersoner slåss sida vid sida...

All hjälp är välkommen :gremlaugh:
//Jona

Big Marco

Läskig
Ta en titt på Midnight d20, det låter snarlikt. De har fått till det trots det svartvita synsättet.

Pom

Swashbuckler
Hej du, Jona!

Som Marco nämnde har Midnight en liknande filosofi. En av mina egna kampanjer, mycket aktiv sedan över ett decennium, har också en sådan miljö, så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar bra.
Dels blir det svåröverträffade tillfällen till spännande och gripande hjältesagor. Dels blir det intressantare att spela även mer gråskaliga rollpersoner om världen i stort har en klar metafysisk skala att förhålla sig till.
Möjligen kan det vara idé att tänka över de ord du tänker använda. Vad innebär "ondska"? Hur graderas grader av ondska (du nämner besinningslös förstörelse som ondare än totalitär diktatur, vilket kanske är en rimlig gradering)?

Saurus

Veteran
Exalted är väldigt snarlikt, men det är ju inte D20 systemet men ändå. Idén är väldigt snarlik.

Men idén är utan tvekan bra.

Jag har tagit mycket av den känslan som jag vill att hjältarna ska ha från Exalted. Dock då i en ännu mörkare värld. :gremelak:

Och från Exalted gillar jag hur karaktärerna måste i stort sett gömma sina förmågor för att inte bli hängda i närmsta träd av en stooor mob. :gremlaugh:

//Jona

liftarn

Veteran
På vilket sätt är dom onda? Jag är lite blasé på fantasymiljöer där vissa beskrivs som onda (eller goda) utan att specifiera varför och på vilket sätt.

Jag skulle säga att folk som står för tyranneri,slaveri och utan någonslags moral skulle klassas som onda. Sen finns det den slags ondska som bara drivs av att förstöra och förinta. Kanske inte så verklighetstroget men det är ju fantasy det ska vara till. :gremlaugh:

//Jona

Hej igen! tack för alla tipsen!

Nu har mitt arbete gått i genom lite förändringar. Har tatt lite titt på midnight d20 och lite andra grejer. Men den stora förändringen kom till mig precis när jag skulle sova (varför kommer alla idér just då?). Förut hade jag bara människor enda rasen i världen men fick denna sköna idén:

I en mörk värld som styrs av maktlystna människor börjar det födas barn med vissa markanta missbildningar. Dessa missbildningar är att vissa föds med något spetsiga öron, kattögon och utvecklas att bli långa och sjukligt smala(alver). Andra blir långa, kraftiga och med utvecklade hörntänder och är lite dumma(orcher). Tredje sorten är de som blir korta och kraftiga, med långa kraftiga armar(dvärgar). Dessa barn är infertila och lever inte alls lika länga som ”vanliga” människor, kanske 30-40 år. När dessa blir vanligare och vanligare sätts dessa ”varelser” i arbete som slavar i gruvor, kvarnar, militären, och som hantverkare. De tas från sina föräldrar tidigt av inkvisitionen och sätts i speciella ”skolor”. Föräldrarna och vänner/släktingar fryses oftast ut från samhället. Om de har försökt skydda eller gömma sitt barn skickas också de till slavarbete eller dödas.

Så vad finns det för nackdelar med denna idén? Vilka fördelar finns det? Alla tips och idér välkomnas

//Jona