Nekromanti Tips för att beräkna medeltida resor

Sapient

Swashbuckler
ORBIS finns en fantastisk sak, nämligen en interaktiv rese-beräknare över romerska riket.

Där går att räkna fram restid, eller mäta transportkostnad, för ett stort antal olika resmöjligheter (till fots, med åsna, häst, ox-kärra, olika alternativ för båtar osv.) runt den romerska världen.

Nu kanske inte alla spelar i antikens Rom, eller en överförbar Europeisk miljö, men modellen innehåller massor med information och kan användas i de flesta fantasy-miljöer, med lite arbete. (Om inte annat kan man alltid hitta jämförbara sträckor att räkna på...)

Sajten har också föredömliga instruktioner, inkl. video-snuttar om hur den kan användas, och dokumentation som är guld.

Sapient

Swashbuckler
Det mesta är överförbart rakt av, då förhållandena inte ändrades fruktansvärt mycket. (Förvisso försämrades vägnätet en del, men det är inte avgörande egentligen. Man kan kompensera en del för det.)

Det som ger en mätbar skillnad, är utvecklingen av sjöfarten, där dels sjösäkrare fartyg (dvs. som kan klara transporter året runt) och något snabbare segelrutter framför allt över öppet hav (mindre användande av kustnära sjöfart).

Men sådana saker går att komma runt, genom att mecka lite med vilken månad på året man mäter. För att kompensera för förlust av ett samordnat, underhållet nät av romerska vägar, ställer man in att transporter över längre avstånd på land sker en vintermånad. Då finns det (på ett stort antal av de definierade sträckorna) en effekt som förlänger restiden, särskilt i bergstrakter et.c.

Omvänt kan man göra till havs, dvs. kompensera genom att ställa in sommar istf vinter för transporter, vilket gör att Atlanten, delar av Medelhavet som är "avstängda" under vintermånaderna är segelbara och - i de flesta områden - mer gynnsamma vinförhållanden et.c.

Det är inte perfekt, ibland kan man se att resultaten inte blir som väntat. Men det är alltid värt att pröva, så länge man inte har för högt ställda krav på exakthet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Har du ett eget bibliotek? Jag är avundsjuk.

Jag orkade inte läsa hela. Det finns en bra sammanfattning.

(Den som är riktigt masochistiskt lagd kan läsa samme författares bok om svensk länsväsende under 1400-talet).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Skarpskytten said:
Har du ett eget bibliotek? Jag är avundsjuk.
Nä, men jag jobbar några timmar i veckan på universitetsbiblioteket här i Umeå. Värsta guldgruvan. Man skulle haft några livstider på sig att kika på allt intressant.

Låter mycket lovande med en bra sammanfattning!