Nekromanti Tips för att göra interaktiva pdf:er

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat på det här med att göra interaktiva pdf:er för Retention i och med att någon (har för mig att det var Rymdhamstern) föreslog det. Frågan är då, någon som har erfarenhet av det här och i såna fall tips på bra resurser?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
Tony.M.Meijer said:
(har för mig att det var Rymdhamstern)
Yes! Det gällde att jag är lite motvillig till att betala särskilt mycket för PDFer om de inte är något "extra" så som exempelvis den här:
Interactive PDF for Nova Praxis
Jo, frågan är som sagt om det finns någon bra tutorial eller något bra exempel för att göra ens pdf:er interaktiva?

rollspelspiraten

Swordsman
Måste det vara just PDF'er? Annars finns ett program som heter iBooks Author som verkar helt ok att använda. Jag tänkte testa detta program själv för att göra ett karaktärsgalleri.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
pappapiraten said:
Måste det vara just PDF'er? Annars finns ett program som heter iBooks Author som verkar helt ok att använda. Jag tänkte testa detta program själv för att göra ett karaktärsgalleri.
Du kan väl inte göra epub filer interaktiva? Eller har jag uppfattat saker fel nu...?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Du kan väl inte göra epub filer interaktiva? Eller har jag uppfattat saker fel nu...?
En ePub går att göra interaktiv med länkar och så. Begränsat med layoutmöjligheter dock.

ePub är ju i princip en hoper zippade html-filer och bilder plus lite filer som berättar hur strukturen ska se ut (kapitel etc). Plus att man ändrar lite i zip-headern.

Sedan har nog inte alla ePub-läsare stöd för klickande på länkar däremot.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag tänkte lite djupare interaktivitet än så, exempelvis rollformulär som man ska kunna fylla i och som räknar ut saker dynamiskt och så...

Det verkar dock hyfsat enkelt att få till, däremot att göra det utskriftsvänligt... ajajaj...