Nekromanti Tips för hur man skapar en ny kampanj

Ceken

Veteran
Hej!

Jag blev väldigt glad över att hitta den här sidan när jag googlade runt. Kort om mig: lirat DoD sedan Chronopiautgåvan var rykande färsk. Testat en del Eon och Neotech också, men vi i umgängeskretsen har till syvende og sist alltid kommit tillbaka till DoD.

I och med att alla blev äldre, skaffade jobb, flyttade till olika städer etc finns allt mindre tid till rollspel kvar tyvärr. Men vi har den oerhört bra Konfluxsviten med det avslutande äventyret igång sedan cirka 6 år. :gremlaugh:

När nu kampanjen närmar sig sitt slut känner jag att det skulle vara kul att göra något eget. Har vissa grova idéer jag skissar på, och jag kommer förstås behöva lägga ner några hundra timmar på det.

Men min fråga till er mer rutinerade är på vilket sätt det är bäst att börja?
Det jag har tänkt mig är en kampanj med DoD-regler, men som ska utspela sig i en värld utanför Ereb Altor, alltså en värld jag kommer "skapa" själv, med olika länder, kulturer etc etc.
Jag har nog tänkt börja med att grovt rita kartan. Sedan dela in det i länder. Därefter vad det är för typ av länder, kulturer, inbördes relationer, historik etc. Och efter allt det är klart hade jag nog tänkt börja på allvar att tänka ut själva äventyret, det känns som många idéer kommer komma gratis på vägen då. Hur tycker ni det låter?
Och förresten, har ni några tips på kartritarprogram digitalt? Eller kör ni med digitala ritbord?

Tacksam för alla tips!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag har visserligen ingen jättevana kring detta, speciellt inte med fantasy. Däremot har jag ett helt gäng mappar på datorn med så gott som färdiga eller åtminstone halvfärdiga kampanjer/spelvärldar, inom en rad olika settings och miljöer.

Det absolut första jag gör är att brainstorma ur mig så mycket jag kan. Det kan vara allt ifrån namn på en dvärgklan till hur slottet i den kungliga huvudstaden ser ut. Jag krystar inte fram nåt utan det brukar flöda på rätt bra.

Nästa steg för mig brukar bli att köra en eller två omgångar research. Det kan innebära att göra en playlist på Spotify, leta bilder på kroksablar, läsa igenom gamla rollspel jag har liggandes, surfa på detta forum, se en bra film. Återigen ganska fritt och inte styrt.

Sen kör jag en vända till med brainstormandet.

SEN...

Gör jag lite rubriker och sånt, eventuellt skapar lite undermappar (Dvärg, Alv, Monster, Hooks, NPC) och så vidare.

Här brukar nog mitt strukturerade arbete börja. Nu börjar jag fundera på användarvänlighet i någon form. Hur ska jag börja för att så snabbt som möjligt få igång ett äventyr i denna kampanjvärld.

Sen öppnar jag dokumenten nån timme per kväll, ibland blir det bara en mening skriven, t.ex "Info kan lagras i växter och träd" och ibland blir det betydligt längre, kanske i stil med "ELOTHIAN – Psikrafter, diplomater, psykologer, inte fysiska, ser ner på folk som drar vapen för att lösa en konflikt, gul hud, avlånga huvuden som ser lite ut som en cykelhjälm som smalnar av bakåt, på något sätt har de förlorat sin reproduktiva förmåga, det finns bara cirka 6000 individer kvar, därför är de oerhört familjekära och alltid beredda att skydda en individ av sin ras, även om denne dömts till döden eller är skyldig till fruktansvärda brott, att bevara rasen kommer alltid först"

Så här resonerar jag i alla fall.

Hursomhelst önskar jag dig all lycka med detta och hoppas att du använder detta forum mycket för att bolla idéer och annat.

Caligo

Swashbuckler
Ceken said:
Och förresten, har ni några tips på kartritarprogram digitalt? Eller kör ni med digitala ritbord?
Personligen kör jag mest Photoshop och Illustrator men det är mest för att jag kan programmen utan och innan. Jag har dock kikat lite på Dunjinni som verkar awesome (med en grymt bra community). Den officiella supporten är dock lite svajjig.

Ceken

Veteran
Haha ja photoshop är en hel del att sätta sig in i. Illustrator lät intressant, ska kolla upp det. Tack!

Ceken

Veteran
Många bra tips! Inledde med research på geografi i allmänhet då skoltiden var som bortblåst, för att kunna göra kampanjvärlden i en grovskiss.

Personligen är jag lagd åt att direkt börja nörda ner mig i smådetaljer men inser samtidigt att det är felaktigt som start. Nu har jag börjat kludda massor i ett word-dokument så får det formas med tiden.

Återkommer när en grov skiss finns över dispositionen. Tacks å mycket för hjälpen!