Nekromanti Tips för hur man skapar en skurk snabbt.

ForrestFox

Veteran
Har endast grundboken än så länge, och i den står det inget om hur man skapar en grupp fiender lite snabbt och lätt.
Hur kan en liten småbuse på staden se ut? (hans stats etc)
Och vad kan en polis ha för stats/vapen?
Vad har en tuffare gangster för stats/vapen etc?

(Angående polisen så vet jag att det finns/kommer en bok om poliser etc, men jag är inte ute efter något invecklat, bara grunden för hur en polis kan se ut)

Hade tänkt prova att rollspela snart för första gången med Neotech, och då ska scenariot vara att karaktären's (är endast en spelare) familj har blivit kidnappad (troligen för pressas på information och sedan mördas då familjen ingår i en gangsterkartell).
Karaktären kommer att råka ut för några småbusar på gatan (för att känna på hur en strid kan vara), men sedan också hamna i strid med den lokala polisen (som är köpt av den konkurerande gangsterkartellen).
Slutligen blir det slutstrid med tuffare gangsters då karaktären brutit sig in hos dem för att rädda familjen.

Tack för all hjälp/tips jag kan få :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Enklast & dyrast, drygast & billigast

"Enklast & dyrast"

Köp Neotech Ultra. De har ett par sidor med arketyper där. En arketyp är stats och utrustning för en genomsnittlig karaktärstyp. Exempelvis Polis, insatsstyrka, tekniker, soldat m.m.

"Drygast & billigast"

1) Gör egna arketyper och skriv ut dom på papper. Ha dom till gängliga under spelets gång. Nackdel: Kräver förberedelse.
2) Spela så pass mycket så du har en intuitiv koll på frågan "hur mycket är mycket" vad gäller alla värden. (vapenvärden samt alla härledda värden som chockvärde m.m. Nackdel: kräver att man spelar en jäkla massa innan man samlar på sig den vanan som krävs. Jag har inget problem med det i dagsläget, men å andra sidan så har jag kört en kampanj i lite över 2 år.

/Naug

Surukai

Warrior
Re: Enklast & dyrast, drygast & billigast

Även om jag fått upp vanan själv efter åren med Neotech så tyckte jag att Neotech Ultra var intressant och rolig.

chrull

Stockholm Kartell
Bäst (tm):

Gör fem skurkar precis som ni gör rollpersoner.

Spela neotech så att det aldrig behövs mer än så. och om spelarna är så dumma att de börjar skjuta på poliser så får de helt enkelt lära sig konsekvenserna.

Andra värden än strids-värden går att improvisera. men är det en person som kan tänkas komma tillbaka skriver man då upp det improviserade värdet så det inte förändras helt. hela tiden...

chrull